Neuropathie genezen

Aan de statistieken merk ik dat het logje over Tootsie’s diabetische neuropathie uit 2011, nog steeds een paar keer per week bekeken wordt. Eigenlijk dacht ik dat ik al een update had geplaatst met een filmpje, maar ik kan het nergens terugvinden. Waarschijnlijk had ik dit alleen op Facebook geplaatst, al kan ik het daar ook niet meer vinden.

In de periode dat de neuropathie bij Tootsie steeds verergerde, heb ik tussendoor filmpjes gemaakt om vast te leggen hoe hij liep. In die tijd vond ik het niet duidelijk genoeg overkomen op de beelden hoe erg het echt was. Daardoor nooit iets mee gedaan, maar toen ik later nog eens de beelden terugkeek, was het toch wel schrikken. Kun je nagaan dat het in het echt nog veel erger was. De ergste beelden staan er niet eens op, de tijd dat hij helemaal niet meer kon lopen en zijn poten gewoon onder hem weggleden alsof hij over ijs liep.

Begin december 2012 heb ik onderstaand filmpje samengesteld, waar je kunt zien hoe slecht hij liep en de verbetering na het geven van de B12 (methylcobalamine). Het was wel even slikken om dit terug te zien. De B12 deed zo goed zijn werk dat alle symptomen binnen een half jaar verdwenen. Inmiddels is hij al een half jaar gestopt met de B12 en hij huppelt nog steeds moeiteloos door het leven. 🙂

Update 15 september 2015:
Na anderhalf jaar gestopt te zijn met de methyl-B12 begon Tootsie toch weer wat verschijnselen te krijgen van neuropathie. Je hoorde hem tikken met de nagels op de vloer alsof hij zijn pootjes minder goed optilde, en hij viel vaker van de vensterbank, minder controle over zijn pootjes of gevoel in zijn pootjes. Nog niet echt grote problemen maar toch maar snel weer begonnen met de tabletjes, ik ben hem 1 mg Supplemed per dag gaan geven. Na een maand waren de symptomen weer weg. Hij blijft nu op een dosering van 1 mg per dag staan.

Inmiddels is de Zobaline uit Amerika duurder geworden, het is goedkoper om nu Methylcobalamine van het merk Lamberts (opvolger van Supplemed) te nemen, hier zit geen zoetstof in. Gewoon in Nederland te bestellen, het is o.a. hier te verkrijgen. Let op dat je de juiste neemt van 1 mg (1000 Όg) tabletjes en dat er ook echt methylcobalamine op het potje staat, de gewone B12 ziet er bijna exact hetzelfde uit.

11052871_1096798860330987_6390741827278463862_n
Update 31 januari 2016:
Er is nu ook een methyl-B12 met 3 mg tabletjes te verkrijgen van het merk Nutrivian. Hier zit wel zoetstof in, maar deze werd aangeraden door een dierenarts in Nederland die eerst Zobaline verkocht. De zoetstof is Isomalt, zou geen probleem moeten zijn. De Lamberts en Zobaline is zonder smaak dus makkelijker aan een kat te geven. Maar als je kat niet zo moeilijk doet, is dit wel een goedkopere oplossing.  Je hoeft dan maar Ă©Ă©n 3 mg pilletje per dag te geven i.p.v. 3 pilletjes van 1 mg. Het is o.a. hier te koop. Voor de beste prijs is het altijd verstandig even rond te ‘googlen’. 😉
Tootsie krijgt sinds december 2015 ook deze 3 mg tabletjes.

Update 8 november 2016:
Nadat Tootsie zo’n 6 maanden de Nutrivian tabletjes kreeg merkte ik bij hem langzaam maar zeker wat achteruitgang. Ik zag hem al een paar keer mis springen als hij op het bureau wilde springen, hij lag daardoor ook nooit meer op de vitrine en hij viel zo nu en dan weer van de vensterbank. Allemaal nog kleine dingen en aan zijn lopen en de pootjes was nog niks te zien, al vond ik wel dat hij iets meer sloffend leek te lopen.
Ik heb hem direct teruggezet op de tabletjes van Lamberts, 3 per dag omdat dit 1 mg tabletjes zijn. Binnen een paar weken sprong hij weer zonder moeite overal op en lag hij weer triomfantelijk naar beneden te kijken vanaf de vitrine. Om een of andere reden werkte de Nutrivian dus niet goed of niet goed genoeg bij Tootsie. Misschien is de methylcobalamine van mindere kwaliteit, het is ook een stuk goedkoper dan andere merken. Ik ken katten die het er wel goed op doen dus het is altijd te proberen, maar die van mij krijgt het dus niet meer.

20 gedachten over “Neuropathie genezen

    • Ik heb beelden op YouTube gezien van katten met neuropathie die helemaal niet meer konden lopen, gelukkig was ik er met Tootsie nog net op tijd bij. Hij ging heel snel achteruit, van een beetje zwalkend lopen tot vrijwel niet meer in twee weken tijd. Ik dacht echt die moet ik in laten slapen. Gelukkig maar dat dit dus aansloeg.

      Neuropathie ontstaat door hoge glucosewaarden in het bloed, daardoor kan de wand van de zenuwcellen beschadigen, waardoor je een verstoring krijgt in de doorgifte van signalen van de zenuw. Door hoge glucosewaarden krijgen de zenuwcellen ook minder zuurstof en voedingsstoffen. De methylcobalamine werkt gunstig op het zenuwstelsel en kan zelfs zenuwcellen herstellen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24455309

      • Heb net ook een paar filmpjes zitten kijken, zielig om te zien. Gelukkig dat het medicijn bij Tootsie aansloeg. Bij het begin van het filmpje had ik zoiets van ‘dat komt niet meer goed’
        Dank je voor de info, zo leer je toch elke keer weer wat bij.

  1. Wat geweldig dat zijn neuropathie genezen is ! 🙂
    Het is zo zielig als je hem zo ziet zwabberen, hij liep met zijn achterpoten echt naar buiten (naar links en rechts) en zelfs op zijn ‘onderbenen ‘.

    Hij kan nu zonder B12 ? Dat had ik niet verwacht, ik dacht dat hij dat de rest van zijn leven moest slikken.
    Voor mensen met neuropathie is B12 ook aan te bevelen, denk ik.

    • Er is wel verschil in B12, er zijn meerdere vormen. Als er over B12 gesproken wordt gaat het gewoonlijk over cyanocobalamine. Tootsie kreeg methylcobalamine ook wel Methyl-B12 genoemd, dit is een actieve vorm die niet eerst omgezet hoeft te worden in het lichaam maar direct opgenomen wordt. Het werkt gunstig op het zenuwstelsel. Er is ook onderzoek gedaan bij mensen met neuropathie dat wees op vermindering van de klachten bij gebruik van B12. Op PubMed zijn een paar onderzoeken te vinden. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19212856

      Ik had het bij Tootsie langzaam afgebouwd en hij bleef het goed doen. Het kan zijn dat hij op een gegeven moment weer wat klachten krijgt, dat houd ik natuurlijk heel goed in de gaten. Vooral als hij een periode zou hebben dat zijn bloedsuikerspiegel meer stuitert dan normaal, dan zou hij ook weer zenuwbeschadiging op kunnen lopen.

      Wat ook typisch was bij de neuropathie toen hij het nog niet zo duidelijk had, was het schudden met de achterpootjes, alsof hij in iets nattigs stapte en het af wilde schudden. Dit was waarschijnlijk een reactie op tintelingen in de voeten, besefte ik later pas. Dus als ik hem dat weer zie doen gaat die pillendoos ook gelijk weer open. 😉

      • Je houdt het goed in de gaten, dat is jou wel toevertrouwd. 😉

        Ik zie dat de B12 in mijn multivitamine ook cyanocobalamine is.
        Weer wat geleerd. 🙂

  2. Het filmpje maakt wel heel goed duidelijk hoe groot de verschillen zijn voor en na de medicatie. Goed dat je er zo zorgvuldig mee bent omgegaan. Toots ziet er weer prima uit (beetje te dik, of is dat normaal? Valt me ook op hoe gelaten zo’n dier omgaat met zijn verminderde loopvermogen. Mensen gaan dan mopperen, dieren lijken wel gewoon te accepteren en door te gaan.

    • Hij is al een paar jaar stabiel op 7,4 kg, daar mogen we blij mee zijn aangezien hij ooit over de 9 kg zat. Hij beweegt genoeg en krijgt maar 60 gram voer per dag. Waarschijnlijk is er dan ook iets mis met de stofwisseling waarom hij zo snel dik wordt, en de diabetes helpt natuurlijk ook niet. Maar goed, stabiel is ook mooi.

      Ja dat viel mij ook op dat hij vrolijk bleef ondanks alles. Dat was tegelijk ook weer zo sneu, dan wilde hij bijvoorbeeld blij de trap op rennen en dan ging hij bij de tweede trede al tegen de vlakte. Ik had in die tijd op een eetkamerstoel een antislip matje gelegd, zodat hij daar nog op kon springen (met moeite). En ’s avonds een stoel met zo’n matje erop bij het aanrecht, zodat hij daar toch nog op kon klimmen en dan voor het keukenraam naar buiten kon gaan zitten kijken.

      Anders hoorde je ’s nachts steeds die valpartijen als hij weer eens een poging deed om op het aanrecht te springen, zo zielig. 😉

  3. Hoi Marika,

    Ik was op zoek naar een curve van Lantus bij een kat en kwam op jouw site terecht.
    Ik heb ook een diabeteskat, zij krijgt Caninsulin, maar volgens mij is Lantus beter voor iedere diabeteskat.
    Hoe gaat het nu met Tootsie zijn suiker? Het schijnt dat sommige katten in “remissie” gaan op Lantus.
    Mijn kat Yari meet ik zelf en heeft laagste waardes van rond de 7-8 en hoogste van soms bijna 15, soms bijna 21.
    Er is laatst bloed bij haar afgenomen voor een frustosaminetest, die geeft de glucosewaarde aan over een langere tijd.
    De uitslag was zeer goed tot mijn verbazing, haar gemiddelde suikerwaarde was zo goed als een niet-diabeteskat!?
    Heb momenteel 2 dierenartsen die mij beide teleurstellen in hun kennis, voor mijn gevoel sta ik er helemaal alleen voor en ik loop een beetje vast.
    In die grafiek laat je zo goed zien wat ik altijd aan mensen uit probeer te leggen. Meestal wordt ik raar aangekeken omdat ik er zo fanatiek in ben dat ik mijn Yari zo goed mogelijk wil helpen.
    Ik denk dat ik die grafiek aan een aantal mensen zal laten zien om duidelijk te maken wat ik bedoel, misschien dat ze me dan beter begrijpen.
    Mijn gevoel zegt dat ze aan de Lantus moet, ondanks dat ze goed is ingesteld en een goede uitslag had. Op Caninsulin zitten katten boven de niergrens gedurende meerdere uren van de dag.
    Heb zoveel geleerd via internet over diabetes bij katten en voeding. Mensen kijken me soms aan alsof ik gek ben en dierenartsen nemen me niet serieus omdat ze te weinig kennis en teveel ego hebben.
    Yari heeft nu al 2 jaar diabetes, heeft geen neurologische problemen, is stabiel (in hoeverre dat kan met zulke waardeverschillen bij Caninsulin), maar het blijft rondspoken in mijn hoofd dat Lantus beter is en haar misschien in remissie doet komen. Ze krijgt maar een 1/2 eenheid insuline per keer en eet volledig rauwe voeding.
    Hoe is het met jouw Tootsie en heb jij misschien advies voor me?

    Groetjes van een radeloze Nadine

    • Ik ken je verhaal van het suikerkatten forum. 😉

      Op zich doet Yari het heel goed op Caninsulin, ze heeft normale pre’s die daarbij horen en ook mooie waardes op het laagste punt, dus waarom dan radeloos?
      Een dierenarts mag eigenlijk pas Lantus voorschrijven als de kat niet goed reageert op Caninsulin, en dat is niet het geval bij jouw kat, sterker nog ze reageert er prima op. Overstappen op Lantus is geen garantie voor remissie. Mijn kat is twee keer kort in remissie gegaan met Caninsulin maar niet met Lantus.

      Lantus heeft zeker goede kanten maar kan ook voor veel frustratie zorgen bij het baasje, er moet vaker gemeten worden (vooral in het begin) en bij elke verhoging of verlaging van de dosering kan de kat met een verhogingsreactie reageren, dus de waardes vliegen dan weer omhoog ondanks de hogere dosering, dit kan ook nog 3 dagen aanhouden dus je weet pas na 3 dagen hoe de kat echt reageert op de nieuwe dosis. Tijdens de instelperiode zullen de waardes ook alle kanten op gaan, vooral de hoogte in. Bij Lantus heb je nog meer geduld nodig dan bij Can.

      Mijn kat heeft altijd geschommeld op insuline, ook op Lantus, ik moet dus regelmatig de dosering bijstellen, de dosis varieert bij hem van 1,5 tot 2,5 eh. Bij Lantus ga je uit van de pré en niet van het laagste punt om de dosering te bepalen. Je moet ook echt elke pré meten in de ochtend en avond, want soms gebeurt het dat de pré te laag is om de volledige dosis te spuiten, daar moet je gelijk op kunnen reageren.
      Tootsie heeft soms een maand waarin hij redelijk stabiele waardes heeft van onder de 10 (pré waardes), met af en toe een uitschieter naar 12/13. Meestal in de zomer. En dan heeft hij weer eens een periode dat hij op de pré haast niet onder de 10 komt, dan moet ik weer bij gaan stellen met de dosering. In februari heb ik de dosering al 4 keer aan moeten passen en in maart nu alweer 2 keer.

      Dit is de sheet met zijn waardes: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AgHUD3hSNDROdE91ZmU5dU5BMUdlaXF0dmZZS2xsa2c&usp=sharing&authkey=CJ7LsMYO

      Als je toch echt over wilt stappen op Lantus, lees dan eerst goed de brochure door die op het forum staat. Die brochure vind je bij Informatie Forum -> Lantus Insuline -> Informatiebrochure Lantus voor DA’s.

  4. Wow wat een verbetering.

    Onze Taco heeft last van wiebelende oogjes als zijn glucose hoog is.

    Had ook zware patella luxatie en waarschijnlijk is die vergroeid door spierzwakte.

    Hij is dus pas op een leeftijd van 8 maanden bij ons gekomen omdat zijn baasje het niet meer zag zitten.

    Hij stond op caninsuline waar zijn waardes alle kanten mee opvolgen……zijn bloedtest zij dat alle waardes goed waren voor de alvleesklier maar uit snap test bleek alvleesklier ontsteking.

    Inmiddels krijgt hij Lantus en hij voelt zich daar beter bij. Geen hele hoge pieken en dalen
    meer.

    B12 tekort heef t hij niet. We volgden het nl protocol maar daar vloog hij ook alle kanten mee op en het Duitse protocol niet. Taco geeft eerst verhoging als reactie om vervolgens na 3 dagen toch te zakken. Met nl protocol verhoogd je na 3 dagen en dat ging dus hartstikke fout.

  5. Pingback: Neuropathie | Mariek op de Kiek

  6. Hallo!

    Als u dit bericht nu nog leest zou ik dan met u in contact kunnen komen?

    Gaat om mijn kat Presley en wil er graag over praten.

    Mvg,
    Larissa Gorter

  7. Hallo , ik vroeg me af of de VitB12 injecties via de dierenarts de goede zijn ? Of is dat nu net weer de verkeerde variant ?
    In het geval van de tabletjes ; kan ik de kat niet overdoseren met die 3 mg ?
    Alvast enorm bedankt !
    Groetjes Saskia

    • Ik ben er al een paar jaar uit, maar toen was het iig een andere vit B12 die per injectie werd toegediend, niet de actieve vorm. Het teveel aan B12 wordt weer uitgeplast, kan geen kwaad die 3 mg. Mijn eigen dierenarts schreef ook 3 mg voor.

Plaats een reactie