Neuropathie

 

neuropathie-1

Even een update over Tootsie. Een aantal logjes terug heb ik röntgenfoto’s laten
maken, op zijn verjaardag nog wel. Dit omdat hij afwijkend ging lopen met de achterpoten, ook kon hij minder goed ergens op springen. Het leek op een heupaandoening, ik zat te denken richting HD of artrose. Op de röntgenfoto’s was echter niks afwijkends te vinden. De dierenarts dacht dat het gewoon door zijn overgewicht kwam, waardoor de spiermassa sterk verminderd was, want “waar vet zit kunnen geen spieren zitten” hoor ik haar nog zeggen (en het zou ook niet meer verbeteren).

Daar was ik het niet helemaal mee eens, Tootsie is al 2 kilo afgevallen en is best veel in beweging, zeker het laatste jaar, zelfs in de winter gaat hij graag de tuin in. Als hij nu niet zou bewegen en de hele dag zou slapen ja dan kan ik me voorstellen dat zijn spieren afnemen.

Nu was er nog een mogelijkheid waar ik al rekening mee hield maar waarvan ik nog niet alle symptomen had gezien en dat is neuropathie. De dierenarts had het hier niet eens over gehad trouwens. Neuropathie is een zenuwbeschadiging, een complicatie van suikerziekte. De kat gaat dan op de hakken lopen i.p.v. op de voetjes, ze lopen nog maar korte stukjes of kunnen haast helemaal niet meer lopen, in sommige gevallen kunnen ze ook door de polsen zakken.

Drie dagen na de röntgenfoto’s had Tootsie alle symptomen van neuropathie, ik zag hem heel snel achteruit gaan. Hij zakte regelmatig door naar de hakken en kon nog maar een paar passen lopen en dan moest hij alweer gaan zitten. Tijdens het lopen zag je zijn achterpoten soms onder hem wegglijden alsof hij over een gladde vloer liep. Ook begon hij door de polsen te zakken. Ik was bang dat hij binnenkort helemaal niet meer zou kunnen lopen.

Op onderstaande foto’s kun je het verschil goed zien met vorig jaar, let vooral op de voorpootjes en de kromming van de rug.

neuropathie1-1

Na wat zoekwerk op internet las ik dat een bepaalde vorm van B12 zou kunnen helpen bij neuropathie. Het gaat hier om Methycobalamine (dus niet de goedkopere ‘gewone’ B12 Cyanocobalamine). De Methyl-B12 wordt direct opgenomen in het lichaam, aangeraden wordt om 3-5 mg per dag te geven. Deze tabletjes worden meestal verkocht als zuigtabletjes van 1 mg per tabletje. Je moet wel op de zoetstof letten, er mag geen xylitol inzitten dit zou giftig zijn voor katten en honden. Mannitol zou wel oke zijn.

Ik ben Tootsie op 23 april 3 tabletjes (3 mg) per dag gaan geven. Na 5 weken is er al een groot verschil te zien. De polsen zijn veel minder doorgezakt, hij loopt weer langere stukken zonder te hoeven zitten en hij klom laatst zelfs weer in de krabpaal. Hij loopt nog wel wat afwijkend met de achterpoten maar veel beter dan eerst en ik verwacht dat dit ook nog wel beter zal worden.

Ik heb de foto’s op een rijtje gezet, dit lijkt me wel overtuigend bewijs hè? Dit is het resultaat in slechts 1 maand tijd. Ik ben zo blij dat het aanslaat!

neuropathie

Inmiddels heb ik samen met nog iemand Zobaline besteld in Amerika, dit is speciaal voor katten, het zijn methylcobalamine tabletjes van 3 mg dus hoeft hij er straks nog maar 1 per dag, er zit ook nog extra foliumzuur in en er zijn geen zoetstoffen toegevoegd. En ze zijn nog goedkoper ook. 😉

Nu binnenkort de foto’s eens uitprinten en aan de dierenarts laten zien… gna gna… :o)

Zie ook dit vervolg logje: Neuropathie genezen incl. filmpje.

Update 15 september 2015:
Inmiddels is de Zobaline uit Amerika duurder geworden, het is goedkoper om nu Methylcobalamine van het merk Lamberts (opvolger van Supplemed) te nemen, hier zit geen zoetstof in. Gewoon in Nederland te bestellen, het is o.a. hier te verkrijgen. Let op dat je de juiste neemt van 1 mg (1000 μg) tabletjes en dat er ook echt methylcobalamine op het potje staat, de gewone B12 ziet er bijna exact hetzelfde uit.

11052871_1096798860330987_6390741827278463862_n
Update 31 januari 2016:
Er is nu ook een methyl-B12 met 3 mg tabletjes te verkrijgen van het merk Nutrivian. Hier zit wel zoetstof in, maar deze werd aangeraden door een dierenarts in Nederland die eerst Zobaline verkocht. De zoetstof is Isomalt, zou geen probleem moeten zijn. De Lamberts en Zobaline is zonder smaak dus makkelijker aan een kat te geven. Maar als je kat niet zo moeilijk doet, is dit wel een goedkopere oplossing.  Je hoeft dan maar één 3 mg pilletje per dag te geven i.p.v. 3 pilletjes van 1 mg. Het is o.a. hier te koop. Voor de beste prijs is het verstandig altijd even rond te ‘googlen’. 😉 Tootsie krijgt sinds december 2015 ook deze 3 mg tabletjes.

Update 8 november 2016:
Nadat Tootsie zo’n 6 maanden de Nutrivian tabletjes kreeg merkte ik bij hem langzaam maar zeker wat achteruitgang. Ik zag hem al een paar keer mis springen als hij op het bureau wilde springen, hij lag daardoor ook nooit meer op de vitrine en hij viel zo nu en dan weer van de vensterbank. Allemaal nog kleine dingen en aan zijn lopen en de pootjes was nog niks te zien, al vond ik wel dat hij iets meer sloffend leek te lopen.
Ik heb hem direct teruggezet op de tabletjes van Lamberts, 3 per dag omdat dit 1 mg tabletjes zijn. Binnen een paar weken sprong hij weer zonder moeite overal op en lag hij weer triomfantelijk naar beneden te kijken vanaf de vitrine. Om een of andere reden werkte de Nutrivian dus niet goed of niet goed genoeg bij Tootsie. Misschien is de methylcobalamine van mindere kwaliteit, het is ook een stuk goedkoper dan andere merken. Ik ken katten die het er wel goed op doen dus het is altijd te proberen, maar die van mij krijgt het dus niet meer.

26 thoughts on “Neuropathie

  1. Ik ben zo blij voor jou en voor Tootsie!
    Volgens mij heb je gelijk , dat het neuropathie is.
    Heeft hij nog chronische pijn? Dan geef je hem nog steeds pijnstillers ook?

    Zo fijn dat je dat ontdekt hebt van de B-12 !
    Hopelijk blijft het werken op de lange termijn, misschien mag de dosis later zelfs wel verlaagd worden?

    Het verschil tussen de foto’s van 28 april en 28 mei is enorm. 🙂
    Je dierenarts kan nog wat leren van jou. 🙂

  2. Ongelooflijk dat de dierenarts hier geen antwoord op wist en wat knap van je dat jij daar wel achtergekomen bent. Tootsie mag heel blij zijn met zo’n baasje. Ik ben blij voor Toots dat het B12 zo’n snel resultaat geeft. Wat een verschil in foto’s.

  3. Heel bijzonder. Dat jij het verdikkie beter weet dan een zich goed laten betalende dierenarts is beschamend te noemen voor die arts. Dat je de juiste methode voor je kat hebt gevonden zegt weer eens iets over je veelzijdigheid en doorzettingsvermogen. Je bent een bijzonder mens, Marika.

  4. @Willie: Om vast te stellen of hij chronische pijn had moest ik hem een weeklang pijnstilling geven, als zijn bloedsuikerwaardes zouden stabiliseren of lager worden dan zou dat een teken kunnen zijn dat hij inderdaad pijn heeft. Maar tijdens die week pijnstilling was er geen verschil te zien. Hij leek zelfs vrolijker en actiever toen ik met die druppels was gestopt.

    @J.E. Mulder: Een dierenarts weet natuurlijk wel wat neuropathie is, alleen die van mij heeft daar niet naar gekeken. Ze heeft hem zelfs niet eens laten rondlopen om te zien hoe hij liep, het kwam gewoon door zijn overgewicht… klaar… enzo.

    @Anita: Ze heeft hem gewoon niet goed genoeg onderzocht denk ik. Teveel op de röntgenfoto’s gericht, daar was niks op te zien. Dus moest het komen door het overgewicht. Ik vroeg nog moet je niet even zien hoe hij loopt? Maar dat hoefde allemaal niet.

    Een dag eerder was ik daar met Bibi voor haar prednison prik, bij een andere dierenarts, toen vertelde ik haar over Tootsie’s problemen en het eerst wat zij vroeg was of hij op de hakken ging lopen. Zij dacht dus direct aan neuropathie, maar op dat moment deed hij dat nog niet. Dat begon pas een paar dagen later.

    Heb al van andere mensen gehoord die een kat met neuropathie hebben dat de dierenarts niks voor hen kon doen.

    Ik ben daarom ook niet meer met hem teruggeweest, ben wel heel benieuwd of zij een behandeling weten voor neuropathie, ik ga die vraag eerst eens stellen en als ze zeggen dat er niet echt een behandeling voor is, behalve dan de suikerziekte zoveel mogelijk onder controle te houden, dan zal ik deze foto’s eens laten zien.

    @Elisa: Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht hoor, en zeker niet zo snel. Onvoorstelbaar hè?

    @Plato: Nou ik wil de dierenarts niet helemaal afvallen hoor, zij is eigenlijk best goed, maar ze heeft gewoon teveel gehaast en niet goed onderzocht en dat is wel heel jammer. Ze weet ongetwijfeld wel wat neuropathie is. Hij had op dat moment ook nog net niet die typische kenmerken zoals op de hakken lopen, maar ja spierzwakte wat hij toen al had, is ook wel een eerste symptoom natuurlijk. Ben benieuwd of ze daar op de hoogte zijn van methylcobalamine bij neuropathie. De inkt kwam net binnen dus ik kan de foto’s uit gaan printen, zal ik van de week eens meenemen als Bibi haar prik moet halen. 🙂

  5. jemig wat een mazzel voor Tootsie dat jij dit hebt gevonden en hem hebt kunnen helpen.
    wat de dierenarts betreft, als ik jou zo lees waren lang niet alle symptonen duidelijk dus dan kan het niet bij haar opgekomen zijn. had je een paar dagen later gekomen denk ik dat het haar wel had opgevallen en had ze er wel aangedacht.

    sterkte met Tootsie en hopenlijk dat het goed blijft gaan 😉

  6. Je bent bescheiden genoeg om de dierenarts niet af te vallen. Maar het is toch goed dat ze de ontwikkeling ziet. Voortaan moet ze gewoon meer de tijd nemen.

  7. Zo, daar ben ik ook (eindelijk) weer eens.
    Jeetje, dat is even schrikken joh, maar je bijt je gewoon weer even goed vast et voila, een oplossing die nog werkt ook!
    Fijn voor jou èn voor Tootsie, want die moet gewoon nog heel wat jaartjes mee en dan het liefst zo goed mogelijk!
    Knap Marika, ik zou denken dat je een medische opleiding gevolgd hebt, of je hebt gewoon je roeping gemist 😉
    Ik ben hartstikke benieuwd hoe je DA hier op reageert!
    Pluim voor jou en knuf voor Tootsie

  8. UPDATE: Vandaag moest ik met Bibi naar de dierenarts voor haar prednison spuit, dus kon ik de foto’s laten zien van Tootsie met zijn neuropathie verschijnselen. Ze gaf toe dat het inderdaad neuropathie is maar dat dit toen nog niet te zien was…in ieder geval niet zo duidelijk als op de foto’s. Tja ze heeft toen ook niet echt goed gekeken hoor, ze keek toen vooral naar de röntgenfoto’s.

    Maar goed als ik niet zelf verder had gezocht en me bij haar eerste diagnose had neergelegd dan had Tootsie inmiddels misschien niet meer kunnen lopen.

    Interessant om te horen dat ze bekend was met het gebruik van methylcobalamine, ze schrijven het bij de kliniek zelf ook wel eens voor en dan ook 3 mg per dag. Ze laten dit bij een apotheek klaarmaken en capsules van maken. Ze vond het ook een grote vooruitgang op de foto’s. Toch fijn om te horen dat de dierenarts ook achter het gebruik van methyl-b12 staat.

  9. Heb er niet zoveel verstand van, maar die foto’s lijken mij overtuigend bewijs genoeg.

    De dierenarts nog met jouw bevindingen geconfronteerd?

    Tootsie mag blij zijn met zo’n baasje.

  10. Zo zie je maar weer dat je altijd naar je “moederinstinct” moet luisteren. Heel goed van je dat je zelf onderzoek hebt gedaan en Tootsie bent gaan behandelen. Ik hoop van harte dat het weer (bijna) helemaal goed zal komen met Tootsie.

  11. Ja, dat is toch een geruststellend gevoel dat de dierenarts ook achter het gebruik van Methylcobalamine staat. 🙂

  12. Toch fijn om te weten dat je dierenarts wel kundig is. 😉
    Hartstikke goed van je dat je er zelf achter kwam en dat Tootsie goed reageert op de behandeling. Je bent een bovenste beste kattenmoeder. 🙂

  13. hoi marieke,

    ik hoop dat je dit berichtje een jaar later nog leest.
    Mijn kat heeft suikerziekte en daardoor neuropathie gekregen. Graag zou ik ook met andere mensen de b12 uit amerika kopen.
    Koop jij dit nog en zo ja, zou ik mee mogen doen???

    Dank je wel alvast.
    Gr ingrid

  14. Hallo,
    Ik heb je filmpje bekeken en verhaal gelezen. Wat geweldig zeg!
    Ivy onze kater van 12 heeft ook diabetes, vorig jaar kwamen we erachter. Eenmaal begonnen met caninsulin leek dat eerst goed aan te slaan, maar helaas dat veranderde. Hij kreeg ook nog es ernstige wonden over zijn hele huid en dat elke maand. Shirtjes aan, maar die beet ie aan gort. Nu denken we aan Cushing, ik ben nu al voor de 3de keer een urinetest thuis aan het doen, morgen de boel inleveren en maar weer afwachten. Ondertussen gaat het niet goed met ons ventje…lopen kan ie bijna niet eens meer. Naar de bak gaan kost zoveel moeite, als ie eraf komt strompelt ie naar zijn dekentje en valt daar neer met een snelle ademhaling. Ik zou ook B12 willen gaan proberen, maar morgen denk ik dat ik em sowieso even laat checken bij mijn dierenarts, in rust lijkt hij ook kortademig. Toch loopt hij al sinds vorig jaar niet soepel en zijn voorpoten daar zakt ie ook doorheen. Artrose dacht de dierenarts, dus daar krijgt ie dan Onsior voor, maar ik denk nu ook dat het neuropathie kan zijn, aangezien we zijn diabetes niet onder controle krijgen en ook nog es gevreesd wordt voor Cushing.
    Misschien kan de DA hem morgen wel een B12 injectie geven, maar geen idee of hij zoiets doet.

    Hopelijk gaat alles nog steeds oke met Tootsie?

    groetjes,
    Linda

    • Wat je beschrijft klink wel als Cushing ook de spierzwakte, huidproblemen en kortademigheid horen bij de symptomen.
      Niet alle dierenartsen zijn op de hoogte van het gebruik van methylcobalamine bij neuropathie. Mijn dierenarts had het wel ooit voorgeschreven. Je zou de foto’s kunnen laten zien van Tootsie mocht hij er negatief tegenover staan.

      Op de 2 fora voor suikerkatten zijn er al heel wat katten geholpen met de b12. Je moet wel echt de actieve vorm hebben, dus methylcobalamine, dacht niet dat ze dit als injectie hebben. Ik gebruikte in het begin tabletjes van het merk Supplemed, maar dit wordt niet meer verkocht. Een andere geschikte is methylcobalamine van Lamberts, daar zijn geen zoetstoffen aan toegevoegd. Die heb je al voor zo’n 11 euro per potje van 60 stuks (1 mg tabletten). Of Zobaline (3 mg) maar dat hebben ze alleen in Amerika, is vrij prijzig geworden.

      Tootsie heeft anderhalf jaar geen b12 meer gehad maar begon onlangs weer lichte verschijnselen te krijgen van neuropathie. Ik ben dus weer begonnen met de tabletjes, ik geef nu 1 mg per dag. Het is dus beter om die tabletjes te blijven geven ook als de symptomen verdwenen zijn.

      Veel sterkte met Ivy!

  15. hallo Marika ,graag zou ik ook willen beginnen met de tabletten van lamberts.ik kan alleen niet echt eruithalen hoeveel per gegeven moeten worden?
    groetjes Anita en Eddie

    • Bij ernstige klachten zou ik 3 mg per dag geven. Mijn kat krijgt momenteel nog maar 1 mg per dag als onderhoudsdosering (is klachtenvrij nu) maar is ook ooit begonnen met 3 mg per dag. Zobaline zijn tabletjes van 3 mg dus daar zou je er maar 1 van hoeven geven, Lamberts heeft 1 mg tabletjes dus daar moet je er dan 3 van geven.

  16. Beste Marika,
    Onze dame krijgt nu ruim een jaar Zobaline en haar gezondheid is flink vooruitgegaan. Het bestellen in Amerika blijft lastig. Je schreef dat je overgestapt bent op Nutrivan. Wat zijn je ervaringen tot op heden?

    • Ik ben eerst begonnen met Supplemed, daar ging Tootsie al heel goed op vooruit, daarna Zobaline, toen die te duur werd Lamberts (was de opvolger van Supplemed) hier zit geen zoetstof in, en daarna pas Nutrivian. Dit is wel een stuk goedkoper dan de andere merken, vooral omdat het 3 mg tabletjes zijn. Of de kwaliteit even goed is weet je natuurlijk nooit zeker maar tot nu toe zie ik geen achteruitgang bij Tootsie. Hij was al klachtenvrij toen ik met Nutrivian begon.

      In Zobaline zit naast 3 mg methylcobalamine ook nog 200 microgram foliumzuur, dit kan de werkzaamheid versterken. Van Lamberts zijn er foliumzuur tabletjes te koop van 400 microgram, die kun je met een pillensnijder halveren. Ze kosten maar iets van 6,95. Dit zou je dan erbij kunnen geven halfje) als je overstapt naar Lamberts of Nutrivian.

      • Ter aanvulling: De tabletjes van Nutrivian bleken bij Tootsie niet goed genoeg te werken, na ongeveer een half jaar kreeg hij weer wat last van spierzwakte ondanks de 3 mg per dag. Teruggegaan naar Lamberts en na een paar weken waren de klachten verdwenen.

Geef een reactie

