Blije Toots


Terwijl Tootsie blij door huis en tuin huppelt dacht ik ja het wordt eigenlijk wel tijd voor een update. De laatste keer dat ik het over zijn diabetes had was op 23 juni, dat logje is nog ‘lost in space’ op mijn oude weblog, maar het is nog wel terug te zien op hyves.

In dat logje gaf ik al aan dat ik over zou gaan stappen op Lantus insuline na meer dan een jaar op Caninsulin. Door de enorme schommelingen van zijn bloedsuikerspiegel op Caninsulin, liep Tootsie zenuwbeschadiging (neuropathie) op in zijn voor- en achterpoten waardoor hij erg moeilijk ging lopen. Hij had doorgezakte polsen en ging op de hielen lopen met de achterpoten.  Ik ging Tootsie behandelen met 3 mg methylcobalamin (B12) per dag en na 5 weken was er al een grote vooruitgang, zoals duidelijk te zien op deze foto.

Inmiddels zijn we 6 maanden verder en zijn alle symptomen van de neuropathie verdwenen. Tootsie rent, speelt, klimt en springt weer overal op en af. 😀

Half juli ben ik overgestapt op Lantus en daar doet hij het nu erg goed op. De bloedglucose curve is nu veel lager en rustiger zonder uitschieters en vrijwel constant onder de nierdrempel, boven de nierdrempel raakt een kat glucose kwijt via de urine. Bij Lantus heb je dus geen last van extra belasting van de nieren.
Op het volgende plaatje heb ik geprobeerd om het verschil aan te tonen hoe Tootsie reageert op de twee soorten insuline.


Het is een vereenvoudigde weergave, normaal verloopt een curve natuurlijk wat golvender. Maar het gaat even om het hoogste en laagste punt. Dit is trouwens een gemiddelde van wat zijn waardes meestal zijn/waren. In de ochtend en avond is de insuline uitgewerkt en zat Tootsie met Caninsulin rond de 20 mmol, op het laagste punt (4 uur na de spuit) tussen de 5 en de 10, vaak echter ook hoger dan kwam hij niet eens onder de 10. Het laagste punt hield hij ook nooit erg lang vast, een paar uur op z’n best en dan ging het weer heel snel omhoog.

Bij Caninsulin heb je echt een laagste punt in de curve, bij Lantus is dit minder het geval omdat deze insuline veel rustiger werkt en een vlakkere curve oplevert over de gehele dag. Bij Lantus spuit je net als bij Caninsulin om de 12 uur maar dan is de vorige injectie nog niet helemaal uitgewerkt omdat deze insuline langer doorwerkt, waardoor je veel minder last hebt van hoge pieken.

Zoals je ziet op het plaatje is het een enorm verschil nu hij Lantus krijgt, gemiddeld zit hij rond de 8 mmol op het hoogste punt, soms nog lager of iets hoger, bij Caninsulin zat hij vaak rond de 20 mmol. Het was al snel duidelijk toen ik begon met Lantus dat Tootsie zich daar veel beter bij voelde, nu de curve zoveel rustiger verloopt is er ook geen kans meer op nieuwe zenuwbeschadiging. Het gaat dus eigenlijk heel erg goed met Tootsie.

Lantus is in aanschaf duurder dan Caninsulin, maar omdat Tootsie er niet veel van nodig heeft en een aangeprikte ampul zeker 4 maanden houdbaar is in de koelkast, doe je er veel langer mee en blijkt het daardoor zelfs goedkoper dan Caninsulin.

Om de curve zo min mogelijk te verstoren is het belangrijk dat een kat met suikerziekte zo min mogelijk koolhydraten binnenkijgt. Er is koolhydraatvrij natvoer te krijgen maar Tootsie houdt meer van brokjes. Helaas zitten er in brokjes altijd koolhydraten maar er zijn een paar soorten die duidelijk minder koolhydraten bevatten dan andere soorten, zoals Orijen (16%), Applaws (13%), Hills MD (15%) en Porta 21 Sensible (18%). De dure diabetesbrokjes van Royal Canin zijn eigenlijk minder geschikt, dit voer bevat meer koolhydraten (23%). Ik heb verschillende soorten voer geprobeerd en Tootsie doet het ’t best op Porta 21 Sensible, zijn BSS blijft hier vrij stabiel op en het is ook nog betaalbaar (zie Zooplus).

Tootsie is de hele dag in de weer, in de tuin aan het spelen en ook in huis is hij niet moe te krijgen, pas in de avond gaat hij voor het eerst eens liggen voor een dutje. Vroeger lag hij heel vaak te slapen en was niet vooruit te branden. Hij ziet er nu ook veel beter uit, zijn vacht is niet vet meer en heeft geen roos meer sinds hij Lantus krijgt.

Nu is hij zo blij dat hij weer kracht in zijn achterpoten heeft, dat hij geen kans onbenut laat om te laten zien hoe goed hij overal op kan springen. Zo lag hij vanmiddag ineens heel trots te kijken vanaf het dak van het buitenhuisje. 😀

Oh en terwijl ik nog zit te typen gaat mijn alarm af, even Tootsie bloedprikken… en hij heeft een…. *tromgeroffel* 6.4! Goed zo Tootsie! En nu zit hij klaar voor zijn spuitje (en eten). 😀

25 gedachten over “Blije Toots

  1. Wat een super goed nieuws dat het zo goed gaat, en dankjewel voor de uitleg. Nu snap ik het beter hoe en wat.

    Hopelijk gaat het nog heel lang zo goed.

  2. Je bent wel een expert op dit gebied geworden! Misschien kan je dierenarts er nog wat van leren 🙂 Tootsie ziet er perfect uit en kleurt mooi bij het turkooise dakje.
    Toen mijn kat Eefje die altijd heel rustig was plotseling schreeuwbuien kreeg (komt vaker voor bij oude katten) heb ik na googelen o.m. op kattenforums Cholodin tabletten gekocht (vooral tegen ouderdomskwalen). Het schreeuwen, vooral ‘s-nachts, was na een dag of wat helemaal over. Ik liet het middel aan mijn nieuwe dierenarts zien. Die kende het niet maar knikte goedkeurend toen ze de ingrediënten las. Er zit o.m. foliumzuur in en daar hebben oudere (dementerende) katten meer van nodig, zei ze. Cholodin is vooral in USA populair. Het is er ook voor voor honden en paarden.

  3. Wat een goed nieuws! Ik ben blij voor jullie.
    Hopelijk gaan meer dierenartsen Lantus voorschrijven, de voordelen zijn zo groot.

    Ik kan me voorstellen dat Toots zo blij is dat hij zich weer goed voelt, dat hij de hele dag rondhuppelt. 🙂

    Mooi en nuttig logje, en wat een mooie foto van Tootsie, hij ziet er heel goed uit.

  4. Dat is een heel college kattendiabetes. Ik ga er vannacht nog van dromen. Dat ik dan allemaal mensen met spuiten op me af zie komen. Maar ondertussen zeg ik toch: goed zo Tootsie, houden zo en laat ons in de toekomst nog veel trommen roffelen. Dat gaat vast gebeuren want je hebt een deskundige verpleegster onder je personeel.

  5. Kijk die Tootsie daar maar eens trots zitten glimmen in het zonnetje en dat allemaal dankzij de niet aflatende zorg van haar vrouwtje Marika!
    Dat moet je toch een heel lekker gevoel geven.
    Pluim!!!!!!

  6. Hallo Mariek,

    Misschien een brutale vraag, maar welke B12 vitamine heb je gebruikt of gebruik je nog voor Tootsie. Ook bij mijn kat Smokey heeft de neurpathie in volle hevigheid toegeslagen sinds hij suikerziekte heeft (vanaf november 2011). Op het forum van suikerkatten heb ik veel informatie kunnen halen over dit onderwerp. Ik had al Jarrow Formulas Methyl B12 – methylcobalamine zuigtablet 1 mg besteld
    (zie https://www.pasioingredients.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=50), maar daar zit Xylitol in en dat blijkt weer niet goed te zijn voor honden en katten volgens het kattenforum. M´n DA is zowiezo niet voor gebruik van deze vitamine om het het voor menselijk gebruik is. Dus heb ik het Smook niet gegeven.

    Gezien je goede ervaringen met methylcobalamine ben ik benieuwd welke merk je gebruikt.
    Alvast bedankt. Leny

    • Hoi Leny,

      Mijn dierenarts was wel een voorstander om dit te geven. In Nederland heb je alleen maar de methyl-B12 voor mensen, het enige verschil is de zoetstof die is toegevoegd. De eerste 3 maanden heb ik Tootsie methylcobalamin gegeven van het merk Supplemed https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/15386/Methylcobalamine-1000mcg-Supplemed-60-zuigtabletten Dit zijn 1 mg tabletjes, waarvan ik er 3 per dag gaf. Als zoetstof zit er mannitol in. Die zoetstof wordt in de diergeneeskunde ook wel eens in hele hoge doseringen gebruikt bij acuut nierfalen. De kleine hoeveelheid in de tabletjes zal weinig kwaad kunnen denk ik.

      Later ben ik Zobaline gaan geven, speciaal gemaakt voor katten, dit zijn pilletjes van 3 mg methylcobalamin en 200 microgram foliumzuur, er zijn geen zoetstoffen toegevoegd. Dit kun je alleen op een Amerikaanse site bestellen http://www.ilifelink.com/zobaline-for_diabetic_cats-3_mg_x_60_tablets.html
      Zo nu en dan bestellen we met meerdere mensen via het forum http://www.diabeteskatten.nl. dan kunnen we de verzendkosten delen. Op dat forum is een topic over Zobaline.

      Maar je kunt ook de tabletjes van Supplemed geven, het is alleen in verhouding duurder dan de Zobaline omdat die maar 1 mg zijn en je er dan 3 per dag zou moeten geven. De Amerikaanse richtlijn die ik gevonden heb kwam neer op 3-5 mg per dag als middel tegen diabetische neuropathie bij katten. Al hebben sommige katten voldoende aan 1 mg per dag, maar ja dat moet je maar net treffen hè.

      Bij mijn kat merkte ik al na enkele weken verschil, na 5 weken stond hij weer recht op zijn voorpootjes en binnen een half jaar waren ook de klachten aan de achterpoten verdwenen.
      Wat wel belangrijk is is dat de diabetes onder controle is anders blijf je steeds nieuwe zenuwbeschadiging krijgen.

      Ik hoop dat Smook er ook zoveel baat bij heeft!

      Groetjes, Marika

      • Heel erg bedankt voor je reactie! Als ik zie hoe snel Smokey achteruitgaat hiermee. Het lijkt met de dag erger te worden, terwijl hij toch al 2 maanden op 1,5 EH caninsulin zit. Z’n BSS is de laatste dagen weer hoger dan voorheen.

        • Ik heb net je topic opgezocht op het forum, op zich deed hij het niet slecht, je bent nu ook iets gaan verhogen zag ik met de insuline omdat hij niet meer onder de 10 kwam op het laagste punt. Even afwachten wat hij op deze dosering gaat doen.

          De waardes zijn niet zo slecht eigenlijk, maar dat was bij Tootsie ook niet. Het kan zijn dat hij net als mijn kat gewoon niet goed tegen de grote schommelingen in BSS kan die normaal zijn bij caninsulin. Van een vrij hoge pre naar het laagste punt en weer terug dat kan voor sommige katten een aanslag zijn op het zenuwstelsel. Het voordeel van Lantus is dat je een veel stabielere ‘curve’ krijgt, en als hij goed ingesteld is op die insuline dan kan hij constant onder de 10 blijven. Tootsie schommelt nog wel wat en moet ik regelmatig bijstellen qua dosering maar deze schommelingen zijn lang niet zo heftig als bij caninsulin.

          Ik zou wel zo snel mogelijk beginnen met die methylcobalamin, Tootsie ging ook heel snel achteruit, hij kon nog maar een paar passen lopen en moest dan alweer gaan zitten. Zijn achterpoten zwabberden onder hem uit bij het lopen en zijn voorpoten waren net model ijshockeysticks. Na 5 weken waren de voorpoten weer recht en de achterhand ging langzaam maar zeker steeds iets beter, dat duurt wat langer.

          Veel succes en een knuffel voor Smokey! 😉

    • Hoi Leny,

      Via Marika begreep ik dat jij ook op zoek bent naar de juiste B12. Ik heb nu ook uit nederland. Zou je anders samen met mij uit amerika willen bestellen. Misschien kunnen we nog wel iemand vinden. Ik heb begrepen dat de verzendkst nl heel hoog zijn. Ik hoop dat je mijn berichtje leest en dat we samen wat kunnen doen.
      Groetes Ingrid

      • Hallo Ingrid,

        Een oproep plaatsen op het forum van suikerkatten.nl is ook een optie. Of ben je daar geen lid van?
        Ik heb Smokey laten testen op een tekort aan B12, omdat hij verleden week na een logeerpartij van 5 dagen opeens heel erg verslechterde met de neuropathie (z’n bss is de lucht ingesprongen, terwijl hij niet het idee gaf gestrest te zijn). Uit het onderzoek bleek dat hij geen tekort had. Nu ben ik aan het twijfelen of ik er wel of niet goed aan doe om voor Smokey B12 of Zobaline te bestellen. Ben ervaringen aan het zoeken van kattenpersoneel dat ondanks een geen tekort aan B12 toch goede resultaten heeft met methylcobalamin. Dus …………….

        • Aan Ingrid… Je kunt ook een oproep plaatsen bij http://www.diabeteskatten.nl, daar zijn meer mensen die het gebruiken en het samen bestellen. Er is een topic genaamd ‘Zobaline bestellen, wie doet mee?’ in het subforum ‘Kletshoekje’.

          Wat betreft een tekort aan B12. Ik denk dat de zenuwbeschadiging niet wordt veroorzaakt door een tekort. Het heeft te maken met die wisselende bloedsuikerwaardes. Uit de praktijk blijkt dat hoge doseringen van de actieve vorm van B12 dit op een of andere manier kan tegengaan en zelfs de schade terugdraaien. Mijn dierenarts was er trouwens ook voorstander van, zij schrijft het ook wel eens voor vertelde ze, ook 3 mg per dag, daar liet ze dan capsules van maken bij een apotheek. Volgens haar kon het geen kwaad omdat het teveel weer wordt uitgeplast. Tootsie gebruikt het al meer dan een jaar dagelijks, zonder enige vorm van bijwerkingen o.i.d.

  7. Dank je voor je goede adviezen! Ik zal zo snel mogelijk de goede methylcobalamin bestellen (of kan ik alvast beginnen met degene die ik in huis heb?). Woensdag over een week ga ik weer naar de DA en ik zal vragen of hij Lantus wil gaan voorschrijven. Op het suikerkattenforum staat ook veel informatie over Lantus, daar moet ik me nog wel in gaan verdiepen.
    Heel fijn dat je andere suikerkattenpersoneel zo wil helpen.
    Natuurlijk ook een knuf voor Tootsie!

    • Met Tootsie heb ik even gewacht met overstappen op Lantus totdat de methylcobalamine aan zou slaan. Ik begon op 23-4-2011 met de B12 en op 11-7-2011 ging ik pas over op Lantus, toen liep hij alweer stukken beter en waren zijn voorpoten alweer goed. Dit omdat je bij Lantus opnieuw moet gaan instellen en de kat dan in de eerste weken vrij hoog kan zitten, met als gevolg misschien nog meer zenuwbeschadiging. Hoewel de waardes dan meestal wel vrij constant zijn, het kan zijn dat die zenuwbeschadiging vooral komt door de sterke schommelingen. Maar goed voor de zekerheid heb ik toen nog even gewacht met de overstap tot hij weer wat beter kon lopen. Maar ook dat is iets wat per kat verschilt, de ene reageert er sneller op dan de ander, dus dat zul je ook tegen elkaar af moeten wegen.

      De B12 die je nu hebt met de xylitol zou ik niet durven aanraden, daar heb ik wat waarschuwingen over gelezen dat die zoetstof giftig kon zijn bij katten en honden, maar ja over welke hoeveelheden spreek je dan hè. Ik heb gezien dat xylitol ook wel eens in mondwater voor dieren zit wat je toevoegt aan het drinkwater, of in andere supplementen voor honden/katten.

      Als je overgaat op Lantus betekent het wel dat je veel moet gaan testen, elke pre in ieder geval en de eerste drie dagen moet je ook nog om de 3 uur testen overdag. Zodat je kunt zien hoe hij reageert op Lantus. Na die 3 dagen alleen de pre en regelmatig een tussenwaarde. Als hij eenmaal is ingesteld blijf je de pre’s meten (die zijn het belangrijkste bij Lantus) en af en toe een tussenwaarde. Bij Tootsie duurde het instellen ongeveer 3 weken, en toen moest ik de dosering alweer gaan verlagen.

      Voor Lantus heb je ook andere spuitjes nodig namelijk U-100 spuitjes met halve maatverdeling. Maar deze info staat ook allemaal op het forum, daar kunnen ze je heel goed begeleiden als je overstapt. Wel op tijd aangeven daar als je gaat overstappen, zodat ze de tijd hebben om je goed te adviseren en begeleiden.

      Groetjes, Marika

      • hoi Marika,

        Ik vind het echt heel aardig dat je zo fanatiek reageert en je best doet om te helpen.
        Ik kan alleen het onderdeel op het forum niet vinden. Om samen Zobaline te kopen, bedoel ik. Ik hoop dat je nog een keer de moeite wil nemen om me uit te leggen hoe ik het kan vinden. Ik ben wel geregistreerd hoor bij hun.
        Alvast weer bedankt voor je moeite.

        Groetjes Ingrid

        • Kijk je wel bij het juiste forum? Er zijn twee fora voor suikerkatten namelijk suikerkatten.nl en diabeteskatten.nl. Ik had http://www.diabeteskatten.nl doorgegeven voor het bestellen van zobaline, omdat daar meer mensen zijn die het gebruiken. Het staat bij het subforum Kletshoekje, en heeft als onderwerp “Zobaline bestellen: wie doet er mee?” Ik ben zelf lid bij beide fora. Je moet wel geregistreerd zijn om alle onderwerpen te kunnen zien, anders werkt de volgende link ook niet denk ik.
          Dit is de directe link naar dat onderwerp: http://www.diabeteskatten.nl/forum/showthread.php?t=2232&page=32

          • Hoi Marieka,

            alweer bedankt. De link werkt, maar zegt dan dat mijn account wellicht niet toelaat om te lezen. Ik ben geregistreerd. Maar jij hebt het over lid zijn. Ik kan daar nergens iets over vinden. Moet je dan misschien nog iets anders doen? Sorry dat ik jou zo lastig val. Als je het beu bent, moet je het maar zeggen hoor.
            Groetjes INgrid

          • Hoi Marika,

            Ben ik weer. Het werkt nu hoor!! dank je wel. Ga kijken of ik mensen kan vinden.
            Doeidoei.
            Ingrid

  8. Hallo Marika,

    Nog even hoe ik op je Weblog terecht ben gekomen. Niet via het suikerkattenforum, maar via google. Ik zag pas vandaag dat je met Tootsie allang op het forum bent. Alhoewel ik veel op de computer bezig ben voor m’n werk, ben ik niet zo van weblog, faceboek en twitter. Dat zal wel aan m’n leeftijd liggen. Ik had m’n vraag dus ook via het Forum kunnen stellen. Al zie je maar weer hoe ‘klein’ de internetwereld is. Trouwens ik zal eerst afwachten hoe Smokey reageert op de B12 voor ik ga overstappen op lantus.
    Groeten, Leny

Plaats een reactie