Vergankelijkheid

20160113_214409Ooit wilde ik meedoen aan een poppenmaakwedstrijd en het thema dat jaar was “Tijd”. Ik wilde uitbeelden dat schoonheid vergankelijk is, het gezicht aan een kant jong en de andere kant sterk verouderd.

Dit was 5 jaar geleden en omdat ik zo snel werk is het nu ‘al’ klaar! Om allerlei redenen liep het nogal vertraging op, de ogen opnieuw erin moeten zetten waardoor ik het halve hoofd moest verbouwen, de hele nek was afgescheurd in 2012 waardoor ik de hals opnieuw moest boetseren, vooral de oude kant was veel werk.
SAM_6582Elke keer als ik verder wilde gaan kon ik er eerst een laag stof afschrapen, ondanks dat het afgedekt was geweest. Dit was zoveel werk dat ik niet verder kwam dan het schoonmaken, mijn pijnlijke nek wilde daarna niet meer.

tijd1Na zoveel jaar wordt zachte polymeerklei steeds stugger en moeilijker te bewerken, zo heb ik het beeldje ook een keer helemaal ingesmeerd met clay softener zodat het niet meer zou scheuren. Eigenlijk was ik alleen nog maar aan het restaureren om het beeldje heel te houden tot het moment dat ik het echt af kon maken en kon bakken.

De afgelopen weken kwam er eindelijk schot in en jawel ze is eindelijk af!

Het borstbeeldje is gemaakt van Prosculpt polymeerklei, het haar is mohair, de ogen van glas. Het gezicht is ongeveer 5 cm groot. Ze is beschilderd met Genesis heat set paint.

Alle foto’s zijn aanklikbaar voor een uitvergroting.
Hier zat ze nog in de beautysalon op een kapsel te wachten. 😉


makeup

In de galerie hieronder kun je zien hoe het eindresultaat geworden is. Erg blij dat dit eindelijk klaar is, en toch wel trots dat ik het niet opgegeven heb ondanks alles. 😀

8 thoughts on “Vergankelijkheid

  1. Goed dat je niet opgegeven hebt, het resultaat is prachtig !
    Wat een extra werk heb je eraan gehad om het goed te houden.
    De ogen zijn nu mooier dan toen, of ligt dat aan de foto’s ?
    Haha, de dame in de beautysalon is net echt ! 🙂

    • De ogen zijn hetzelfde, het licht was toen anders, en onbeschilderd is de klei vrij licht van kleur, dan worden de ogen vaak donkerder op een foto.

Geef een reactie

