Ogen van UV hars

IMG_6286In augustus vorig jaar was ik aan het experimenteren met het zelf ogen maken van Fimo en kristal hars. Nu was die hars wel mooi, erg glanzend en zeer sterk, maar meer dan 24 uur uitharden duurt wel lang en al die tijd moet je ze ergens ondersteboven hangen. Daarnaast is de hars behoorlijk chemisch waardoor je jezelf goed moet beschermen, lastig in de goede verhouding te mengen en het zou maar een half jaar houdbaar zijn terwijl het aardig aan de prijs is.

Een andere optie zou UV hars zijn, dit is wel veilig om te gebruiken, je hoeft het niet te mixen en de hars vormt vanzelf een bolling , de ogen mogen daardoor rechtop blijven staan. Het hoeft ook maar 15 minuten onder een UV lamp om uit te harden, dat klonk ideaal. Alleen dat kost natuurlijk wel wat. Oftewel ik kon even niet verder. Tot ik in november de UV hars en UV lamp voor mijn verjaardag kreeg, hoera dat werd weer experimenteren!

En ja het werkt een stuk fijner zo, het is nog steeds niet makkelijk maar al doende leert men. Ze zijn nog steeds niet helemaal perfect maar het gaat steeds beter.
De iris van deze ogen is ongeveer 5 mm doorsnee
IMG_6244De afgelopen dagen heb ik een nieuw ‘lesje’ oftewel tutorial gemaakt, waar ik stap voor stap laat zien hoe je dit soort ogen kunt maken. Ik gebruik Fimo, Genesis heatset paint en UV hars.

Ik zal deel 1 van 4 hieronder plaatsen, de rest kun je op mijn website vinden. Klik hier voor de Nederlandse versie en hier voor de Engelse versie.

ogen-tutorial1Als je op de foto klikt kun je hem uitvergroten.

6 thoughts on “Ogen van UV hars

    • Dank je, op het moment ben ik zelfs hele kleine oogjes aan het proberen. Met een iris van zo’n anderhalve mm doorsnee. Gelukkig heb ik een loep. :/

Geef een reactie

