Kinetic Sand

zandVan de week moest ik voor een paar nieuwe kussenslopen naar Kwantum, bij het afrekenen zag ik daar een bakje met zand staan naast de kassa. Op het doosje dat ernaast stond las ik “Magic Sand”. Daar had ik wel eens van gehoord maar nog nooit in het echt gezien dus ik moest even voelen. Het is droog en toch lijkt het vloeibaar, het loopt als het ware door je handen heen maar je kunt er ook mee vormen. Het droogt nooit uit en je krijgt geen vieze handen. Ideaal voor kinderen om binnen met zand te spelen, of ehm iets oudere kinderen. 😉

De mevrouw achter mij werd nieuwsgierig en kwam ook eens zand graaien. “Wat grappig” zei ze verrast. Ja heel apart zei ik terwijl ik het zand van mijn hand probeerde te vegen. Ik wist wel dat dit niet de bedoeling was, je handen zouden juist niet vies worden. Iets klopte niet aan deze versie.

Thuis eens wat gaan zoeken op internet en ik kwam nogal veel verschillende merken tegen. Magic Sand, Kinetic Sand, Moon Sand, Sands Alive, Play Sand etc etc, tja welke is nou de beste. Ik kwam een video tegen waar alle soorten ‘magisch zand’ vergeleken werden. De eigenschappen van Kinetic Sand vond ik het meest interessant, daar zat namelijk de meeste beweging in.

Gisteren kwam er een kilo van dat zand binnen en ik heb lekker zitten spelen, wat een leuk spul! Het is al heel rustgevend om er alleen maar met je handen doorheen te graaien. Het deed me denken aan de beschrijving van het maan-drijfzand uit het boek van Arthur C. Clarke “A fall of Moondust” (Maanstof).

Je kunt er ook zandsculpturen mee maken. Ik kon het natuurlijk niet laten. 😉 Handig om mee te oefenen. 🙂

IMG_2906 IMG_2938

9 thoughts on “Kinetic Sand

  1. Wonderlijk zand. Het oogt als klei met zand vermengd. Dat wil ik ook wel eens proberen. Maar waar koop je dat? En kun je er iets blijvends van maken of is het foto nemen en daarna weer door elkaar husselen?
    Jij maakt er in elk geval alweer iets moois van. Had ik van dat talent maar de helft, dan was ik al tevreden, denk ik.

    • Het is dacht ik iets van 98% zand met een geheim ingrediënt toegevoegd waardoor het zo aan elkaar blijft hangen. Als je er iets van maakt en je komt er niet meer aan dan zal het wel een tijdje blijven staan, maar het is dus niet om er iets blijvends van te maken.

      Die van mij heb ik bij een voor mij onbekende online speelgoedwinkel gekocht, omdat ze bij Intertoys en Bart Smit alleen de Magic Sand hadden en Play sand. Niet de ‘echte’ Kinetic Sand. Kinderen kiezen vaak liever voor Play Sand, dit voelt heel zacht aan, lijkt minder op zand, maar zit ook minder beweging in (en laat ik die beweging nou net zo leuk vinden).

  2. Wat een fascinerend spul.
    Je voet is griezelig echt, het is net of hij zo van het strand komt lopen.
    In het filmpje ” loopt ” het zand de hele tijd, maar als je er iets van gemaakt hebt, blijft het dus zo staan ?
    Jij zou ook heel goed zandsculpturen kunnen maken, als je lichaam het toeliet.

    • Ja het is echt heel gek spul, als je het flink in elkaar drukt dan wordt het massiever. Ook als ik met de bolspatel op de klei timmerde dan kon je het zo een stuk steviger meppen hahaha. Het is heerlijk om gewoon je creativiteit op los te laten, gewoon kijken wat eruit komt. Niks hoeft, alles mag en het is zo weer weg als het niks wordt. Je hoeft niks weg te gooien.

      Heb altijd al eens met klei willen werken waar je met twee handen in kunt graaien om iets te vormen, normaal is het natuurlijk heel klein wat ik maak. Dit is dan wel geen klei maar het komt in de buurt. 🙂

  3. Wat apart! Lijkt me heel leuk om mee te spelen. Ik las trouwens verkeerd. Ik dacht dat je schreef dat er een kliko zand binnen kwam! Ik zag het al helemaal voor me. 🙂

Geef een reactie

