Ogen op steeltjes

Aangezien augustus nogal nat verloopt ben ik maar weer aan het knutselen gegaan. 
Ogen voor in poppen zijn best duur, vooral de glazen oogjes en je hebt niet veel keus qua kleur. Ooit had ik al eens wat geprobeerd met zelf ogen maken, met klei, waterverf en glanslak. Toch had dit ook weer nadelen, zoals de lak die weer vloeibaar werd in de oven, niet handig als je creatie nog de oven in moet met die ogen, komt ‘ie er jankend uit als je pech hebt.

Nu zag ik laatst bij een poppenmaakster dat zij een kristalheldere hars gebruikte die wel goed bleef in de oven. Gelukkig kon ik het in Nederland ook bestellen en vorige week toch maar eens een poging gedaan.
Omdat de iris en pupil dieper liggen en je echt een ‘glazen’ bolling over het oog krijgt, lijkt er veel meer diepte in te zitten. Het is niet makkelijk en ze zijn nog niet helemaal naar mijn zin, maar het gaat de goede kant op. 🙂

Ze zijn gemaakt van porselein kleur Fimo, Genesis heat set paint en kristal hars. Deze ogen hebben een iris van 5 mm doorsnee.

IMG_9907-kl
IMG_9912-kl
IMG_0084-kl IMG_0092-kl
IMG_0134-kl

Even wat oogleden gemaakt om te zien hoe het zou staan en dat viel niet tegen. Ik ga dus even een voorraad aanleggen in allerlei kleuren. 😉
IMG_0241-kl IMG_0240-kl

Het is maar goed dat ik mijn hoofdbandloep heb, want het is wel erg klein allemaal. 🙂
SAM_6574

10 thoughts on “Ogen op steeltjes

    • In hobbywinkels is er eigenlijk helemaal geen keuze, ik bestel altijd glazen ogen via webwinkels die poppenmaakmaterialen verkopen, of ik koop ze op een beurs. In de jaren 90 was er meer te krijgen voor poppen maken in winkels dan nu. Nou ja dan zelf maar maken hè? Er hangen alweer een paar ogen ondersteboven uit te harden op het moment. 😉

  1. Ik vind dat je mooie ogen he…. ehhh maakt. Ze zien er behoorlijk echt uit. Die laatste foto is grappig. Je houdt hier het midden tussen een lasser en een arts. Het ziet er best spectaculair uit.

    • Dat is mijn outfit als ik met die kristal hars aan de gang ga, is gevaarlijk spul zeggen ze, alleen de handschoenen ontbreken hier nog. 🙂

  2. Wat prachtig gemaakt, levensechte iris en pupil en dan die glazen bolling erover.
    Ga je eerst nog testen of ze inderdaad goed blijven in de oven ?

    • Ik wist al dat het mee in de oven kan omdat ik iemand ken die deze hars ook gebruikt en haar figuren gaan er ook mee de oven in. Eergisteren een test oog in de oven gehad op zo’n 120 graden, dat ging prima.
      De verf die ik gebruik moet je ook fixeren in de oven, durfde geen acrylverf te gebruiken, want misschien gaat dat wel schilferen of zo. 🙂

    • Dank je wel. 🙂 Ik had daarna nog een paar groene ogen gemaakt maar toen ik ze na 24 uur op wilde poetsen bleef ik vastplakken. Iets niet goed gedaan met de verhouding van de hars vrees ik. Is een twee componenten hars, het ene heel dik en het ander heel dun dus als je doseert met een pipet zoals ik, dan kan dat blijkbaar wel eens misgaan. Die dikke vloeistof maakt natuurlijk veel grotere druppels. Al doende leert men hè?

Geef een reactie

