Schorpioenvlieg

De schorpioenvlieg blijft een bizar beestje om te zien. Je vindt ze vooral op schaduwrijke plekken. Eigenlijk vallen ze haast niet op, maar wel als je ze van dichterbij bekijkt. Aan het uiteinde van die gekke lange snuit zitten een soort tentakels waarmee hij zijn voedsel zoekt. Het uiteinde van de staart van het mannetje lijkt op de angel van een schorpioen. Gelukkig is dit beestje volkomen ongevaarlijk en kan niet steken.

Zijn menu bestaat voornamelijk uit dode insecten en honingdauw. Schorpioenvliegen willen ook nog wel eens insecten uit het web van een spin opeten, ze scheiden een darmsap uit waardoor ze zelf niet aan het web blijven kleven.
IMG_6694Hieronder een vrouwtje, zij heeft een ander achterlijf.

IMG_6584 IMG_6589 Een filmpje van een stofzuigende schorpioenvlieg. 🙂

9 thoughts on “Schorpioenvlieg

  1. Dit beestje is wel erg grappig, er gaat een wereld voor je open als je ze van dichtbij bekijkt.
    Wat een knappe macro’s en geweldig filmpje !
    Die tentakeltjes. 🙂

    • Die tentakels vond ik wel een beetje eng, deed me denken aan een of andere SF film. 😉
      Ik heb voor deze foto’s en filmpje een (heel betaalbare) Raynox DCR-250 macro voorzetlens gebruikt, die kun je voor je bestaande lens klikken om alles nog iets dichterbij te halen. Het filmpje was in het echt wel iets meer bewogen maar YouTube heeft een leuke optie om het beeld extra te stabiliseren, dat werkte beter dan ik had verwacht. 😀

    • Ze vliegen weinig rond, ze zitten meestal in struiken en blijven daar in de buurt. Daarom kennen veel mensen ze niet denk ik, je moet echt goed kijken om ze te zien, heel onopvallend in zo’n struik. 🙂

  2. Inderdaad een eng beest om te zien. Als ie ooit in mijn slaapkamer komt rust ik niet eerder tot ie er uit is. Ik kan een krant of vliegenmepper daarbij niet uitsluiten :-).
    Maar wel een mooi beest ook en inderdaad, die staart. Die lijkt net echt.

Geef een reactie

