Merelnest

Dit voorjaar heb ik al 3 keer een merelnest in aanbouw weggehaald omdat ze op de meest ongunstige plaatsen willen broeden en dat in combinatie met twee katten in de tuin is vragen om problemen. Vooral omdat ze zo kwetsbaar zijn als ze ‘uitvliegen’. Dan zitten ze je daar een beetje hulpeloos vanaf de grond aan te kijken met een blik van ‘ik ben er niet’. Dat werkt niet bij katten…

Die ellende wilde ik voor zijn dus op tijd weggehaald. Tot ik een paar dagen terug ineens een merel heel sneaky mijn hazelaar in zag verdwijnen met een bek vol vreet. Hadden ze toch nog een nest weten te maken vrij hoog achterin de hazelaar. Om te zien hoe ver ze waren heb ik op een wankelend krukje mijn camera boven het nest geprobeerd te manoeuvreren, zodat ik er een foto van kon maken.

Uiteraard wel gewacht tot de ouders even boodschappen gingen doen, nu maak ik geen foto’s meer want ik wil ze niet onnodig verstoren.

21 juni

22 juni


Drie jonkies dus. Blijft mooi om te zien. 🙂 Even goed in de gaten houden zodat ik weet wanneer ze ongeveer uitvliegen, dan zal ik de katten maar weer een paar dagen aan de ketting leggen.

10 thoughts on “Merelnest

  1. Ondanks al je voorzorgen toch een nest.
    Tja, de natuur gaat toch zijn gang, en jouw tuin is aantrekkelijk voor vogels.
    Elders zijn ook katten en jij houdt ze tenminste in de gaten.

    Mooie foto’s Marika, en dat onder zulke lastige omstandigheden. 🙂

    • Vorig jaar haalde ik ook een nest in aanbouw weg, waren ze nog maar net aan begonnen in de rozenboog (waar de katten zo naartoe konden klimmen). Toen stond ik op een krukje en werd aangevallen door een van de merels, die knalde in volle vaart tegen mijn hoofd. Ik viel echt bijna van mijn kruk hahaha. Felle beestjes hoor.

      Ach ja laat ze dan maar broeden daar hè, had laatst ook net uitgevlogen merels in de tuin van twee deuren verder, dus die kwamen ook hier zitten. Dan kan ik ze net zo goed hier een nest laten bouwen. 😉

  2. Hopelijk komen er geen andere katten in je tuin en blijven de merels in leven.
    Leuk die foto’s. Goed van je dat je ze daarna met rust laat.

    • Ze zijn op 1 juli uitgevlogen, gelukkig gingen ze al snel hoog in een boom zitten en de dag erna bij de buurman in een hoge conifeer, dus de katten konden weer naar buiten. 🙂

Geef een reactie

