Volle maan

Sinds de nieuwe camera is de telescoop niet echt meer nodig. 🙂

Hoewel een volle maan natuurlijk heel mooi is, zie je op zo’n moment weinig detail. Als de maan nog niet helemaal vol is, valt het licht er vanuit een andere hoek op en zie je de kraters veel beter.

Klik op de foto’s voor een uitvergroting.

10 mei 
13 mei (bijna volle maan)

Volle maan op Vrijdag de 13e (juni)

Het was niet makkelijk met een nogal wiebelig statief maar na veel geduld heb ik zelfs Saturnus kunnen fotograferen op 16 mei.  Dit is 50x optische zoom + 200x digitale zoom en de foto bijgeknipt. Bizar toch dat je dit met een fototoestel vast kunt leggen? 😀

10 thoughts on “Volle maan

    • Toen ik de camera net had was het steeds bewolkt ’s nachts, heeft een paar weken geduurd voordat ik eindelijk maan foto’s kon maken. Bij de volle maan van vrijdag de 13e had ik even mazzel, ik kon nog net een foto maken voordat het bewolkt werd. 🙂

  1. Prachtige foto’s. Saturnus is hier kennelijk te zien als een soort knoopje. Of zijn dat de twee manen, die donkere vlekjes?

    • Je ziet hier de bol met de ringen er omheen, die zwarte puntjes is de ruimte tussen de ringen en de planeet. In het begin kreeg ik niet meer dan een ovale vorm te zien, pas toen ik de belichting aanpaste, kon je de bol onderscheiden.

      • O ja, nu zie ik het ook. Tjonge, wat een prestatie. Normaal zie je dat alleen maar op professionele foto’s in atlassen. Knap gedaan.

  2. Ja, geweldig !
    Betere maanfoto’s kan je je niet wensen toch ? 🙂
    De bol en de ringen had ik wel gezien hoor Marika, maar dat kwam misschien omdat ik wist dat er een grote planeet met ringen bestond, Saturnus dus. 😉
    Inderdaad bizar (leuk) .

Geef een reactie

