Wij willen pindakaas!

Er hangt en ligt hier elke winter van alles in de tuin voor de buitenvogeltjes. Maar er ontbrak nog iets, een pindakaas vogelvoederhuisje. Eerst dacht ik nog wat moet een vogel met pindakaas maar ze hadden er lucht van gekregen, waarschijnlijk bij een buurvrouw, dus nu willen ze hier ook pindakaas. Direct een grote demonstratie door allerlei rare vogels in de achtertuin die pindakaas eisten, tja u kent het wel…

Toch maar overstag gegaan en op zoek naar een pindakaas vogelvoederhuisje. Gewoon een pot buiten zetten was natuurlijk niet de bedoeling, daar zou vast weer een demonstratie op volgen, het moest er wel leuk uitzien. De meeste modellen hadden geen zitstokje voor de pot pindakaas. Ik vroeg me af hoe die vogeltjes dan aan zo’n pot moeten hangen. Misschien op volle snelheid met de kop recht vooruit in de pindakaas rammen, als een dartpijltje, om dan vervolgens als een soort Pac-man rond te happen?

Ik keek nog even verder en vond toch nog een voederhuisje mΓ©t stokje, inclusief pot pindakaas speciaal voor vogels, dus zonder zout en alles wat pindakaas normaal lekker maakt, want het rook niet eens naar pindakaas. Gelukkig hoef ik het niet op te eten.Β Gelijk tegen de schutting getimmerd en het bleef even stil…. 7 dagen zelfs.

Om het huisje heen heb ik nog meer vreten opgehangen om ze deze kant op te lokken, het andere voederhuisje dat aan het eind van de tuin staat, niet meer bijgevuld. Dit hielp want gisteren kwamen ze dan eindelijk op de pindakaas af. De spandoeken kunnen weer de nestkastjes in, ze zijn weer tevreden.

14 thoughts on “Wij willen pindakaas!

  1. Wat heb je dit super leuk geschreven!
    Ik zal hier van het weekend ook maar nog meer lok materiaal hangen, hier vinden ze me tuintje helaas nog altijd niet.

    • Dank je wel! πŸ™‚
      Wat jammer dat de vogeltjes nog niet langskomen, soms helpt het ook om een schaal neer te zetten die makkelijk te zien is van bovenaf en daar stukjes brood op en vogelvoer, het brood zien ze vaak wat sneller. Als ze eenmaal in de tuin zijn zien ze ook het andere voer.

  2. Hahaha, wat leuk geschreven Marika. πŸ™‚
    Je pindakaashuisje ziet er mooi en degelijk uit. Volgens Vroege Vogels komen ze vooral als er dichtbij schuilplekken zijn zodat ze bij onraad meteen ‘de boom in kunnen’.
    Ga ik nu maar eens bijlezen hier. πŸ˜‰

    • Leuk dat je weer even langskomt, moet zelf ook nog veel bijlezen bij iedereen. πŸ˜€

      Het pindakaashuisje hangt vlak bij de boom dus dat komt goed uit. πŸ˜‰

    • De kleinere vogels zoals meesjes, komen daar vooral op af. Die vogelpindakaas hebben ze ook met extra vruchtjes erin of met insecten, dan komen er misschien ook roodborstjes op af. Ze zijn hier nog een beetje voorzichtig hoor, duurt altijd vrij lang voordat iets nieuws ingeburgerd is bij de vogels. Ze gaan nog steeds het liefst naar het standaard vogelvoederhuisje.

  3. Haha, ik zie de vogeltjes al met minispandoekjes. πŸ™‚
    En dan dat dartpijltje. :-))
    Ik was er wel al bekend mee, met de pindakaaspot, dankzij Artmus.
    Zij heeft al veel prachtige foto’s kunnen maken en dat zal jou ook lukken. πŸ™‚
    Deze, van de koolmees, is al heel leuk.
    Mooi voederhuisje, Marika.

    • Vorig jaar was ik al op zoek naar zo’n pindakaas huisje, maar toen was het of te duur of niet naar mijn zin (of uitverkocht). Nu liep ik er toevallig tegenaan en gelijk eentje gekocht.
      Deze foto was met de gewone kleine compact camera gemaakt door het raam heen, met de ‘dure’ camera kan ik niet zo dichtbij komen. πŸ™‚

  4. Ja wij hebben die ook in de tuin hangen. Alleen zonder stokje. Dus hebben we er zelf een gat in gemaakt en een stokje aan gehangen. Hier zijn het vooral de eksters die er gebruik van maken. Ze blijven alleen niet lang genoeg zitten voor een foto 😦

    • Ik moest jouw reactie uit de spamfolder halen, snap niet hoe dat kan, misschien filtert hij hotmailadressen eruit ofzo?

      Ojee hopelijk krijgen de eksters er hier geen lucht van, dan is die pot in 3 happen leeg. Of zo’n hele zwerm spreeuwen, oftewel tuin hooligans. Dan gaat het ook snel vrees ik. πŸ˜‰

  5. Rammen, dartpijltjes, packman, demonstratie, spandoeken en vreten maar…. zo leuk geschreven. Geweldig. Ik ga er ook eens een potje pindakaas tegenaan gooien.

    • Het loopt nog niet echt storm maar misschien kijk ik steeds op het verkeerde moment. Het is waarschijnlijk nog niet koud genoeg buiten.

  6. Pingback: Wij willen meer pindakaas! | Mariek op de Kiek

Geef een reactie

