Poppenbeurs Brabanthallen

Afgelopen weekend ben ik weer naar de grote Poppen- en Berenbeurs geweest in de Brabanthallen. Gezien de weersvooruitzichten besloot ik op zaterdag te gaan, dat beloofde een prachtige dag te worden met zon en maar liefst 18 graden. Dan is een half uurtje op de fiets natuurlijk geen probleem.

Rond het middaguur vertrok ik op mijn fiets richting de beurs. Het was inderdaad een mooie dag. De paden nog nat van de regen van de dag ervoor, bezaaid met herfstblaadjes, die mooi schitterden in het net doorgebroken zonnetje. Ik fietste langs het kerkhof, mooi gelegen in het groen, waar je alleen met de fiets mag komen. Het begin en eind van dit pad is afgezet met paaltjes zodat auto’s er niet door kunnen. Een rustige route dus voor de fietser, waar je normaal weinig mensen tegenkomt. Behalve op die dag…

Een eindje voor mij uit zag ik net voorbij de paaltjes een groepje van 3 mensen, die een bezoekje hadden gebracht aan het kerkhof. Ze stapten op de fiets en kwamen mijn kant op. Bij twee mensen ging dit prima, zij reden aan de goede kant van het pad langs de paaltjes. Helaas had één vrouw daar meer moeite mee. Haar elektrisch aangedreven fiets had haast en mevrouw kon het niet bijbenen, ik zag haar een veel te grote bocht maken, de verkeerde kant op. Ze zou daardoor precies recht op mij afkomen, als een fietsende spookrijder. Dus ik begon al uit te wijken naar links. Ineens hoorde ik metaal gekletter en ging ze prachtig onderuit. Natuurlijk viel ze niet richting het gras maar besloot ze voor mijn fiets te gaan liggen. Gedeelde smart is halve smart zal ze gedacht hebben.

Ik hoorde mezelf nog “oooh mevrouw”  roepen terwijl ik in een heldhaftige poging haar én een van de paaltjes probeerde te ontwijken. Mijn valpartij die daarna volgde was blijkbaar vrij spectaculair want ik had gelijk 3 man publiek om me heen.
Moeizaam draaide ik me om naar het andere slachtoffer en wist nog uit te brengen… “zooo…nu liggen we dus allebei!”

Mijn fiets was blijkbaar onder mij uitgegleden over de natte en dus gladde herfstbladeren. Het ging allemaal heel snel maar gelukkig wist ik toch nog in een reflex mezelf te beschermen met mijn rechterarm, zodat ik daar de grond mee raakte i.p.v. met… ik noem maar iets…mijn hoofd. Ook wist ik nog een Bosch scheldwoord van 3 letters uit te roepen op het moment dat ik de grond raakte.
Mijn fiets werd overeind gezet door ‘het publiek’, met bezorgde blikken begon iemand het zand van mijn jas te vegen, of het wel ging en zo. “Je had geen schijn van kans” zei een andere omstander die het zag gebeuren.

Balend voelde ik eens aan mijn rechterknie en onderbeen die behoorlijk zeer deden. Mijn broekspijp en schoen waren besmeurd met modder en mijn rechter handrem was wat verwrongen, maar verder leek het mee te vallen. De andere gevallen vrouw was inmiddels omhoog getakeld door omstanders. Een vriendin van haar zou haar fiets wel even een eindje verder zetten, ze liep met de beruchte fiets aan de hand het pad op. Ze kwam niet verder dan 2 meter en toen lag ook zij onder de fiets te spinvoeten.

Hoofdschuddend merkte iemand op dat die elektrische fietsen levensgevaarlijk zijn, daar gebeuren zoveel ongelukken mee. Tja zei ik… en probeerde niet te lachen om het slapstick gedoe in de verte. Uiteindelijk zag ik hen alle drie toch nog wegfietsen en vervolgde ik mijn weg naar de poppenbeurs.

Daar was het goed druk en heel gezellig, al liep het niet meer zo gezellig met dat been. Ik hield het daarom maar bij de stands met de handgeboetseerde fantasiepoppen. Waar ik uiteraard foto’s van gemaakt heb. Deze foto’s kun je hier zien. Ook nog wat nieuw materiaal kunnen kopen dus niet voor niets geweest.

Later thuis mijn oorlogswonden bekeken en het was toch iets harder aangekomen dan gedacht, rechterknie blauw en geschaafd en onderbeen begon ook zo te verkleuren, zelfs de binnenkant van mijn linkerbovenbeen was pimpelpaars. Verder veel spierpijn in met name de arm waarop ik was geland. Over mijn nek en schouders zullen we het maar niet hebben. Dat wordt voorlopig weer niet boetseren, maar de rest is al aardig bijgetrokken. 😉

17 thoughts on “Poppenbeurs Brabanthallen

  1. Je hebt het geweldig beschreven, maar daar heb je natuurlijk niets aan, jij zit mooi met de gebakken peren! Die “iemand” had gelijk, er stappen steeds meer mensen op zo’n elektrische fiets die al jaaaaren niet meer gefietst hebben en als kamikazepiloten over de weg gaan, opzij ik kom er aan, voorrang geven ze niet en ze hebben totaal geen controle over die dingen!

    • Die fietsen schijnen ook nog vrij zwaar te zijn, dus als ze ermee gaan schuiven, kunnen ze de fiets niet houden door het gewicht.

  2. Je beschrijft het filmisch. Je ziet gewoon het noodlot op je afkomen. Gelukkig is het niet erger afgelopen. Maar ja,die elektrische fietsen: zo had ik ze nog nooit bekeken eigenlijk.
    Alle foto’s gezien. Lange tijd vond ik die muisjes met dat kleine muisje de leukste. Maar die trol in die groen krans en die zwarte heks op een paaltje vond ik ook erg mooi. Sommige gezichten hebben echt prachtige uitdrukkingen. Mijn fantasie sloeg er van op hol. Ik dacht: stel er loopt een jongen en die wordt verliefd op zo’n elfengezichtje. En dat hij het dan in werkelijkheid nooit tegenkomt en later sterft als een teleurgestelde brombeer.
    Ophouden Plato!!
    Veel sterkte met je verwondingen. Hopelijk vallen ze achteraf toch mee en kun je lekker door met de kat.

    • De zwarte heks op paaltje bedoel je daarmee die met de open mond met vampiertanden en vullingen of die andere die aan een kant licht en aan andere kant donker is? 😉

      Ik hoop na mijn verjaardag weer met de kat verder te gaan. Hij is klaar maar moet nog beschilderd worden.

      • De SAM 2589: die heks in het zwart met die open muil en die tanden. En al die oranje dingetjes op de voorgrond. Eigenlijk de eerste heks na al die liefachtige poppetjes.
        Beter ken ik ut niet segge, Miraka 🙂

    • Tja en ik maar denken dat ik het wel zou redden, als het niet glad was geweest was het me vast gelukt om overeind te blijven. 😉

      Thx! Ik had gelukkig alleen mijn ‘goedkope’ camera bij me in een handtas achterin de fietstas. Daar had het ook anders mee af kunnen lopen, als ik die om mijn nek had hangen tijdens het fietsen.

  3. Na je mooie inleiding hield ik mijn hart vast, en helaas, je bent gevallen. 😦
    Je verslag is geweldig, humoristisch en heel beeldend.
    Je arm was niet gekneusd?
    Pijnlijk, die blauwe benen, dat trekt al weg?
    Ik vroeg me ook al af hoe het met de camera zou zijn die je ongetwijfeld bij je had, maar dat lees ik hierboven.

    Wat een prachtige en fantasievolle poppen weer op de poppenbeurs.
    Sommigen zijn zo levensecht en zelfs mooier dan in het echt zou kunnen.
    Je hebt er prachtige foto’s van gemaakt, ik heb er van genoten.
    Je bent jarig he? Van Harte Gefeliciteerd Marika!

    • Dank je wel, ik was gisteren inderdaad jarig, heb je goed onthouden. 🙂
      Mijn blauwe plekken beginnen al weg te trekken hoor, alleen mijn knie nog wat pijnlijk.

      Het waren weer voornamelijk beren, antieke poppen en babypoppen op de beurs, maar dat trekt mij niet zo. Ik heb dus alleen van de handgeboetseerde fantasiepoppen en ball-jointed dolls foto’s gemaakt. Gelukkig waren deze er ook nog te vinden. 😉

    • Bedankt, de blauwe plekken op mijn knie/onderbeen zijn nog steeds niet helemaal weg, maar zolang ik niet ga rondkruipen voel ik er niks van. 😉

  4. Wat een belevenis Marika. Hopelijk heb je er niets blijvends aan overgehouden.
    Je hebt nog aardig wat foto’s gemaakt. Mooi spul is het en sommige gezichten zijn levensecht.
    Alsnog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Heb je nog leuke dingen gekregen?

    • Ik kan nog steeds niet echt leunen op die knie op de grond, maar ja dan doe ik dat ook maar niet hè? 😉
      Bedankt voor de felicitatie, ja heb weer leuke dingen gekregen extra spullen voor de camera zoals een led lamp, afstandsbediening, nieuwe accu’s e.d., leuke plant, money en nog meer money (altijd handig), een hoofdbandloep, en naar de bios geweest wat ook heel gezellig was. 🙂

Geef een reactie

