Hoofdbandloep

Ik heb al een vroeg verjaardagscadeau gekregen van mijn ouders, een hoofdbandloep! Wè veur un ding? Ja een loep die dus vastzit aan je hoofd zodat je met je handen vrij kunt werken.

Natuurlijk had ik al een loep, zo’n ding dat je vastschroeft aan tafel en je alle kanten op kunt bewegen. Heel handig alleen het probleem daarmee was dat je weinig werkruimte onder de loep zelf had. Zodat ik hem eigenlijk meer gebruikte om bij te lichten dan als loep. Zoals je kunt zien op de foto steekt zo’n boetseerspatel een stuk boven de loep uit.

Nu ging ik dus op zoek naar een ander soort loep en kwam uit op een hoofdbandloep. Online besteld bij Conrad en vorige week kwam hij binnen. Er zitten 4 lenzen bij voor verschillende vergrotingen. Ook een lens (1.8x) die een normale afstand tot je onderwerp mogelijk maakt maar dan iets vergroot, zodat je in een betere houding kunt blijven werken.

De 1,2x vergroting is geschikt voor een afstand van 52 – 62 cm, de 1,8x voor 23 – 32 cm, de 2,5x voor 15 – 25 cm en de 3,5x voor 8 – 12 cm. Hoe hoger de vergroting hoe dichterbij je op je onderwerp zit. De lenzen kun je omhoog klappen zodat je snel kunt wisselen tussen gewoon kijken en door de loep. Het schilderen van mini oogjes zal zo vast een stuk beter gaan.

Inmiddels heb ik wel een zachte hoofdband gekocht voor onder de plastic band want dat doet best zeer aan je hoofd. De loep heeft verder een hele handige LED schijnwerper die je alle kanten op kunt draaien en veel licht geeft. Werkt op 3 AAA batterijen en zou maar liefst 50.000 uur meegaan. Het lampje kan ook los gebruikt worden als schijnwerper, het onderstel is magnetisch en kun je dus op een metalen ondergrond vastzetten.

Je begrijpt dat zo’n hoofdbandloep ontzettend ‘charmant’ staat, dus hier een paar foto’s. :mrgreen: Op de eerste foto moest ik aan mijn oma denken, zij had ook van die borrelglaasjes waardoor ze je altijd met grote verschrikte ogen aankeek.

12 thoughts on “Hoofdbandloep

    • Het is wel wennen hoor, ook om er goed doorheen te kijken. Ik kan er niet goed met mijn linkeroog doorheen kijken, omdat ik daar minder mee zie, was lui oog vroeger. Mijn rechteroog neemt het dan gelijk over. Maar zolang ik er niet langer dan een half uur doorheen tuur is het wel te doen.

  1. 🙂 Die OGEN (foto 1) 🙂
    Maar wat een prima oplossing is dat. Goed dat zulke apparaten bestaan. En hij staat je nog leuk ook.
    Als die batterijen echt zo lang mee gaan, kun je nog heel wat jaren met die loep aan de gang. Ik vraag me af of je het aan de resultaten gaat merken. Want voorheen vond ik je eigenlijk al heel goed in details.
    Maar in elk geval zal het zeker makkelijker werken.µ
    Veel plezier met je nieuwe aankoop.

  2. Staat je charmant, 🙂 . Het heeft iets futuristisch.
    Hij lijkt me handiger dan je vorige loep, beter ook voor je nek e.d.
    Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Geef een reactie

