Kat in reliëf

Ik ben weer bezig hoor, deze week begonnen aan een kat in reliëf. Of in ieder geval een poging tot. Het leek me niet zo heel moeilijk, met name ook omdat ik eerst een foto m.b.v. carbon papier doorgedrukt had op het ovale plankje. Dan heb je toch wat hulplijntjes. Maar ja na het eerste laagje klei ben je natuurlijk wel al je lijntjes kwijt hè… tja en dan. Het bleek toch wel een zware bevalling. :mrgreen:

Bij reliëf komt het iets omhoog maar ook weer niet zover als een echte kattenkop uit zou steken, je zit dus steeds te klooien met de verhoudingen die dan toch wel heel anders liggen.

Het is nog niet klaar maar heb wel foto’s gemaakt tussendoor, dan kun je de opbouw zo’n beetje terugzien. Ik heb Prosculpt gebruikt en het lijstje is 18×13 cm.


Zo leek het nog wel wat, maar vanaf de zijkant gezien zag het er heel raar uit. Er moest nog van alles opgevuld worden boven de ogen en naast de ogen, waardoor die ogen steeds dieper kwamen te liggen. De snuit zag er ook raar uit dus die moest nog iets meer verhoogd worden, waardoor de neus ook opnieuw moest. En er zat niks anders op dan nieuwe ogen boven op de oude te maken.

Inmiddels had ik de ‘vacht’ van het lijf alweer helemaal platgedrukt dus dat moest ook weer voor een deel opnieuw.

Hier is het weer wat in model gebracht.. 🙂

Er moesten nog heel wat haartjes aangebracht worden, lijkt heel veel werk maar ging best vlot. Eigenlijk best wel een ZEN momentje werkte heel rustgevend *lol*.

De andere kant moet nog zoals je ziet.

Verder ben ik nog niet gekomen, misschien dat ik vanavond verderga.

Zo ziet dat er dan uit, puinhoop hahaha.

23 thoughts on “Kat in reliëf

  1. Haha, de kat ziet er ‘onderweg’ heel vreemd uit.
    Maar op de laatste foto’s ziet het er al prachtig uit.

    Tja, eerst de ‘rommel’ en dan pas de resultaten he. Aardig van Bibi om zo mooi te poseren. 🙂
    De foto is van Tootsie, toch?

    • Ik had nog ergere ‘onderweg’ foto’s, er ontbreken nog heel wat stappen in dit overzicht. De foto is inderdaad van Tootsie, ik zit nog te twijfelen of ik er zomaar een kat van maak of toch probeer er een Tootsie van te maken. Dat wordt met schilderen wel lastig, een rode kater met tijgerstreepjes…ai…

      Bibi wilde graag aandacht, ze had al van alles geprobeerd en ging uiteindelijk maar gewoon chagrijnig op tafel zitten. 😉

    • Dank je wel. Toch gaat het vrij vlot, twee keer een paar uur in de avond eraan gewerkt. Wat je ziet op de 6e foto van boven dat had ik in 1 avond gedaan. De volgende avond was het meer de boel zien te redden, meer van hetzelfde dus met nieuwe ogen en restaureren wat ik weer platgedrukt had. En daarna nog een paar uur in de middag met details en haartjes aanbrengen. 🙂

    • Ik vind het zelf ook altijd wel leuk om terug te zien, want je vergeet snel wat je allemaal gedaan hebt. De camera ligt dus altijd in de buurt. Zo kun je ook zien wat je voor de eventuele volgende keer anders kunt aanpakken.

  2. Vervolg :
    Zo te lezen kunnen ze nu verder werken aan het vinden van een goede behandeling, laten ze maar wat opschieten! 🙂

  3. Wat leuk om hier al die stapjes te zien. Die hulplijntjes lijken me met name geschikt om voor de juiste basisverhoudingen te zorgen. Daarna ben je ze kwijt maar dan heb je de foto nog. Met die diepliggende ogen leek het wel een Romeins beeld. Later werd het inderdaad evenwichtiger.
    Ach, ik klets maar wat, ik kan er zelf niks van. Maar dit wordt mooi. Geen twijfel over.

    • Was inderdaad handig voor de verhouding, heb later de foto ook nog over de kop gelegd en gaatjes doorgeprikt in de klei ter hoogte van de neus en kin. De diepliggende ogen vond ik nog wel iets hebben van voren gezien, maar vanaf opzij was het heel onnatuurlijk.

  4. Wat is dat mooi geworden zeg!!
    Echt heel goed geboetseerd en zeer gelijkend, maar het gaat natuurlijk pas echt leven als er een likje verf op zit. -lol-
    Heel veel succes met de verdere afwerking.

    • Dank je wel! Er kwam hierna nog een logje, heb je die ook gezien? Daar is hij iets verder. Maar nog niet geschilderd hoor hahaha, nog even geduld. 🙂

Geef een reactie

