Allemaal beestjes

Mijn mapje met macro foto’s groeit gestaag, er komt gewoon teveel moois voorbij fladderen. Hieronder een selectie van beestjes die mijn tuin bezoeken. De foto’s zijn allemaal aanklikbaar voor een uitvergroting.

Het is een goed jaar voor vlinders, de vlinderstruiken in voor- en achtertuin worden druk bezocht.

De Dagpauwoog was er vroeg bij dit jaar en ruim vertegenwoordigd. Toch wel een van de mooiste vlinders vind ik.

De Atalanta heb ik minder vaak gezien dit jaar. Maar de laatste weken zie ik hem steeds vaker in de voortuin opduiken.


Een paar jaar geleden had ik vooral Distelvlinders in de voortuin, het leek toen wel een invasie. Dit jaar is het een wat meer gemengd gezelschap en moet je de Distelvlinders gaan zoeken tussen de vele Dagpauwogen en Kleine Vossen.


De Kleine Vos is op dit moment ruim in de meerderheid. Klein maar fijn en zo mooi met die blauwe stipjes langs de vleugelrand.




Deze Citroenvlinder bleef ook eindelijk eens stilzitten zodat ik hem/haar op de foto kon zetten.


Terwijl ik zo met de camera van de ene vlinder naar de andere ging, zag ik ineens tussen de takken door op zeker 2,5 meter hoogte, een vlinder die ik nog niet eerder in het echt had gezien. Ik wreef eens in mijn ogen of ik dat wel goed zag en deed bijna een vreugdesprongetje. Daar zat ze dan… de Koninginnepage.

Wat een prachtige vlinder is dat, en zo groot dat de andere vlinders ineens gekrompen leken. Ik had het geluk dat hij langere tijd in de voortuin bleef rondhangen en (na lang wachten) ook wat lager ging zitten, zodat ik er beter bij kon met de camera.



Zo’n vlinderstruik trekt natuurlijk ook veel andere insecten aan zoals bijen en hommels. Dit was wel een apart geval, hij lijkt op een hommel, maar heeft de ogen van een vlieg. Ra ra hoe kan dat. Na wat speurwerk op google bleek het hier te gaan om… jawel… de hommelvlieg. Een vlieg die doet alsof hij een hommel is, zo wordt hij niet gepakt door de vogels. πŸ˜€


En natuurlijk mag de Houtpantserjuffer niet ontbreken want daar wemelt het van in de tuin. Blijft toch ook een mooi beestje met die metallic kleuren.



Afgelopen donderdag zag ik even heel kort (het ging net regenen) een kolibrievlinder in de tuin, dat is toch wel een paar jaar geleden dat ik die voor het laatst zag. Ik hoop dat ik nog de kans krijg om deze aparte vlinder opnieuw op de foto te krijgen, zoals in 2006. Of op film zoals in 2010 πŸ™‚

19 thoughts on “Allemaal beestjes

  1. Hoi Marika,
    Wat heb je hier een prachtige serie neergezet. Die koninginnepage (met pianotoetsen op de vleugels en op die ene, voorlaatste vlinderfoto lijkt het wel een stealthbommenwerper) is inderdaad prachtig. En die hommelvlieg. Nooit eerder van gehoord maar pracht beest. Ja, het is inderdaad een goed vlinderjaar. Ik ben momenteel met de voortuin bezig (zeg maar van 1,5 meter onkruid naar een nieuw borderstelsel) en ik wil ook een paar vlinderstruiken neerzetten. Dan krijg ik ook eens vlinders in de tuin. Weet jij of er ook rode vlinderstruiken zijn? Rood lijkt me zo mooi in de voortuin.

    • Viel mij ook op die gelijkenis met een stealth, daar had jij het laatst nog over. πŸ˜‰

      Ik ben benieuwd naar je vorderingen in de voortuin, je maakt toch wel foto’s tussendoor hΓ¨, kun je straks de voor en na foto’s laten zien. Rode vlinderstruiken zijn er niet volgens mij, wel een fuchsia kleur wat er dan het dichts bij in de buurt zou komen. Verder is het vooral paars en roze in diverse tinten en wit. Tegenwoordig verkopen ze dwergvlinderstruiken, heb je wat minder onderhoud aan. Die van mij in de voortuin zijn de normale en worden zeker 2,5 meter hoog, had ik liever wat lager gezien. En dat snoeien elk voorjaar pfff… :-/

      • Nou, ik heb wel een paar foto’s maar van de echte ravage (de brandnetel stond 1,5 meter hoog en de ook rest van de tuin was niet om aan te zien) is weg. Ik heb nu borders gemaakt met miniterrasjes, Er zitten al zo’n 50 zakken extra tuinaarde in want ik heb flink diep gespit. En dan heb ik ook nog iets van jou gepikt, namelijk het gebruik van cacaodoppen. Mijn handen ruiken nu echt naar cacao maar de lupine is beschermd.

        Zucht, en dan hebben we het alleen nog maar over de voortuin (4 x 9 meter). De zij- en achtertuin moeten nog voor een groot deel worden gedaan. Volgend jaar lente wil ik alles klaar hebben want ik wil er nu ook wel eens in zitten. Misschien geef ik daar dan wel een weblogmeeting. πŸ™‚ Een kleintje πŸ™‚

        • Wat een werk heb jij al verzet dan, is je rug nog heel? πŸ˜€
          Die cacaodoppen stinken behoorlijk hè, maar dat is maar een paar dagen. Gaat vaak ook nog schimmelen, maar ook dat trekt weer weg. Misschien nog een hoekje overhouden voor brandnetel e.d.? Vlinders hebben waardplanten nodig, de rupsen van veel soorten vlinders eten o.a. brandnetel.
          Maar misschien is er nog ergens een verwilderde tuin in de buurt die dit soort planten heeft staan. πŸ˜‰

  2. Dit is het mooiste ‘beestjes’ logje dat ik tot nu toe van je gezien heb, Marika.
    Wauw, wat prachtig!
    Ik had ook gelezen dat er dit jaar meer vlinders zijn, het komt doordat de rupsen langer konden eten door het koele voorjaar.

    Op de aangeklikte foto’s zie je pas goed hoe haarscherp je foto’s zijn.
    Het kost je wel veel geduld en tijd, maar het resultaat is geweldig.
    Wat een geluk dat de Koninginnepage ook langs kwam. πŸ™‚

  3. Wat schitterend, op mijn lijstje staat echter nog een macro lens. Bij het zien van deze foto’s lijkt het me alleen nog maar leuker.

    • Is inderdaad erg leuk, maar ook wel moeilijk. Vooral voor de maximale macro moet je veel geduld hebben en weten hoe je handmatig zo’n camera instelt. Je kunt dan maar op een heel klein gebied (scherpte-diepte) scherpstellen, en 1 zuchtje wind, of een keer ademhalen en hij is off focus. Moet of met statief, of met flits uit de hand. Maar als het lukt heb je wel eer van je ‘werk’/geduld. πŸ˜‰

  4. Mooi, zeg! Ik heb al heel lang geen vlinders meer gezien. Maar ja, we hebben ook geen vlinderstruik. Misschien moet zo’n dwergstruik kopen voor op het balkon…

    • Quote Vlindernet: “De planten waaruit vlinders de nectar halen, noemen we nectarplanten. Een heel bekende nectarplant, die veel in tuinen voorkomt, is de vlinderstruik (Buddleia). Maar ook lavendel, hemelsleutel, herfstaster, koninginnekruid en enkelbloemige afrikaantjes zijn voorbeelden van goede nectarplanten.
      Vlinders bezoeken vooral graag gele en blauwe bloemen, maar ze zijn ook wel op andere kleuren te vinden.”

      Er bestaan trouwens ook vlindervoedertafels, kun je vullen met een suikeroplossing en je kunt er ook overrijp fruit op aanbieden, rottende appels, banaan, watermeloen, pruimen etc daar komen ook vlinders op af. Dat fruit kan natuurlijk ook gewoon op een (verhoogd) bordje ofzo. πŸ˜‰

  5. Marika, in mijn tuin zijn verwilderde tuinen meer schering dan inslag. Google nog eens op irisstraat wormerveer dan zie je het wel. Dat heb je met die duplexwoningen, daar zitten jonge mensen in die allebei werken en geen zin in tuinieren hebben. Het probleem is met brandnetel: het woekert zo. Dus dan moet ik het al geΓ―soleerd neerzetten. Ik ben net zo blij dat ik het heb uitgeroeid. Erg he?
    Mijn rug is nog goed maar ik kreeg een grindtegel tegen mijn scheenbeen en dat is nu behoorlijk gezwollen en pijnlijk. Enfin, dan had ik maar beter moeten uitkijken.

    • Ik heb hier ook geen brandnetel hoor, maar dat staat wel in een andere tuin in de buurt. De rupsen daar en de vlinders bij mij, goed geregeld hahaha.
      Kon je net weer lopen gooi je een grindtegel tegen je been, dat schiet niet op zo. Sterkte ermee. πŸ˜‰

  6. Wij hebben inderdaad ook erg veel vlinders dit jaar, maar niet zo’n bont gezelschap als jij hebt. Misschien komt dat doordat ik dicht bij industrie woon. Maar je hebt prachtige foto’s gemaakt!

    • Je hebt hier ook niet veel groene tuinen meer (veel betegeld), daarom probeer ik het bij mij in de tuin nog een beetje natuurlijk te maken, met allerlei bloeiende planten en water in de tuin. πŸ™‚

Geef een reactie

