Meerkoetjes

Vanmiddag ging ik op zoek naar de jonge zwaantjes die ik afgelopen vrijdag nog in de sloot zag zwemmen, helaas heb ik ze niet kunnen vinden. Wel zag ik veel meerkoetjes, 3 nesten in 1 sloot zelfs.

In eerste instantie kwamen de ouders mij aanvallen ook al stond ik niet echt dichtbij, maar gelukkig ben ik groter en sterker… ๐Ÿ˜› Toch even schrikken als ze zo hard op je afrennen, die zijn niet bang uitgevallen! Dat betekende dus even stokstijf blijven staan tot ze aan mij gewend waren en daarna was alles weer oke. ๐Ÿ™‚

Tot slot een kort filmpje van het nestje meerkoeten. Let vooral op die laatkomer! :mrgreen:

8 thoughts on “Meerkoetjes

  1. Wel goed natuurlijk dat ze hun jongen beschermen, je weet als meerkoet maar nooit wat dat mens van plan is ๐Ÿ˜‰ Maar al snel bleek; goed volk, het is Marika!

  2. Knap gedaan en heel leuk filmpje, mama houdt de kleintjes goed in de gaten, ze volgt de laatkomer ook ( met haar ogen ).
    Lekker warm onder moeders ‘rokken’. ๐Ÿ™‚

    Wat hebben de kleintjes mooie kleurige kopjes, prachtige foto’s Marika.

    • Die laatkomer vond ik zo grappig, lekker onhandig nog, zoals hij dat nest komt binnenvallen. Gek eigenlijk hรจ die kleuren op die koppies terwijl ze toch gewoon allemaal zwart worden. ๐Ÿ™‚

  3. Ja, meerkoeten zijn niet bang uitgevallen. En dat laten ze zien รฉn horen!
    Eigenlijk vind ik meerkoeten niet zo leuk maar ja, die jonkies ogen toch wel erg schattig. ๐Ÿ˜‰
    Je hebt ze er in ieder geval mooi scherp op gekregen. ๐Ÿ™‚

    • Ik vind het altijd wel mooi om te zien dat bij meerkoeten (en ook bij zwanen) vader en moeder voor de kleintjes zorgen, dat is bij eenden bijvoorbeeld wel anders. Gisteren toen ik langs de sloot fietste, zag ik dat ze aan de overkant van de sloot een nieuw nest aan het maken waren. Kon verder niet goed zien of de jongen er nog waren, hopelijk zijn ze er nog.

  4. Wat een leuk filmpje. Hoe die moeder op die jongen en dat ei gaat zitten. Het blijft allemaal heel en levend en ze zijn beschermd. De natuur op zijn mooist. Ik vond het heel leuk om te zien.

Geef een reactie

