Mini mouse

Vier weken geleden heb ik een muisje gered uit de klauwen van mijn katten. Ze waren ermee aan het spelen in de tuin. Als ze zo’n beestje nou in 1 keer zouden doden… dat gemartel hoeft niet zo van mij.

Eigenlijk dacht ik dat hij al dood was en wilde hem oppakken en achter het huis op de groenstrook leggen. Toen zag ik dat het beestje nog ademde.. tja wat doe je dan. Het is maar een muis en de katten hebben er al heel wat om zeep geholpen, maar als je er een in je hand hebt liggen zo hulpeloos… ๐Ÿ˜ฆ

Hij lag op zijn zij en ademde heel zwak, leek zelfs al wat te trekken met de pootjes. Ik heb hem in een knaagdierenvervoersbox gelegd op wat zaagsel en boven neergezet zodat hij in alle rust kon hemelen. Ik dacht dan leg ik hem straks wel achter het huis. Een uur later kwam ik boven, zat hij weer overeind!

Maar nog helemaal nat van het kwijl van de katten en heel zwak, nog half in shock. Kon hem moeilijk zo weer buiten zetten, het werd die nacht -12. Dus ik de vervoersbox voorzien van een hamsterhuisje (model sneaker) en wat eten en drinken.

De volgende ochtend was hij in de schoen gaan wonen zag ik. Er zat weinig leven in, klein bolletje achterin de schoen, moest steeds kijken of hij wel leefde. Het was nog een vrij jong muisje. Met een microscoop pipet heb ik geprobeerd hem water te geven en dat nam hij aan, daarna ging het al snel wat beter met hem. Hij begon ook een beetje te eten. Ik zag dat hij gewond was aan de rechter achterpoot, die gebruikte hij niet goed. Snel weer uitzetten buiten zat er dus niet in.

De dag erna zag hij er al iets beter uit, had de oogjes weer open, begon zich te wassen en het nestje te ordenen.

De vervoersbox werd al snel te klein, daarom heb ik hem snel naar zijn nieuwe onderkomen verhuisd. Geprobeerd het een beetje natuurlijk in te richten, zodat hij zich op zijn gemak zou voelen. Al zal hij in het wild geen houten huisje hebben denk ik. :mrgreen:



Het muisje leek zich al snel thuis te voelen en woont onder het houten huisje of in de ‘grot’.ย Hij wisselt nog wel eens, en heeft tunnels gemaakt onder het zaagsel van het ene holletje naar het andere.

Helaas ging het pootje toch nog ontsteken, echt heel erg. Was wel 4 keer zo dik, zag er heel naar uit. Kattenbeten of krabben veroorzaken vaak erg nare infecties.

Ik heb antibiotica gehaald (ja ik ben echt zo gek) en hij krijgt nu al bijna 2 weken 1 druppel door een yoghurt drop (snoepje). De laatste week lijkt het pas echt goed aan te slaan. Het pootje is niet meer dik, nog wel wat rood dus ik ga nog even door met de druppels denk ik. Ik had niet verwacht dat het pootje nog te redden zou zijn, maar het blijkt toch wel een sterk beestje te zijn.

Probleem is wel dat een muis na een paar dagen in gevangenschap zich buiten al niet meer kan redden, dus weer vrijlaten is ook niet echt een optie. Dat pootje kan ook zwak blijven, dan maakt hij helemaal geen schijn van kans. Maar tot nu toe lijkt hij het wel naar zijn zin te hebben. Een wilde muis in paniek zal niks doen dan op en neer springen in de kooi, dat doet hij gelukkig niet.

Ik heb hem Mini genoemd, omdat hij zo klein is. Blijkbaar heb ik er een huisdier bij. ๐Ÿ˜‰

16 thoughts on “Mini mouse

    • Toen hij nog in de vervoersbox zat, hing hij op een gegeven moment bovenin aan de kieren te knagen. Je kon hem toen zo op zijn buik kijken, en ik zag toen toch echt een ienieminie slurfje naar buiten komen hahaha.

  1. Ach, wat schattig. Dit klinkt me bekend in de oren, ik heb ook al heel wat muizenslachtoffers gered. Veel succes met Mini! Misschien kunnen je katten een vriendje voor hem vangen…?

    • Volgens mij zitten er al vriendjes op zolder, ik kwam gisteren een paar muizenkeutels tegen. Wel veel groter dan die van Mini.
      Maar ja een mannetje erbij wordt vechten en een vrouwtje erbij dat wordt heel druk. ๐Ÿ˜‰

  2. Wat ben je toch een lieverd Marika, maar dat wisten we allang. ๐Ÿ˜‰
    Ik ben blij dat ik die keuze nooit hoef te maken, Mickey is een binnenkat. Hij heeft wel een keer op het balkon een muisje gepakt, maar dat was dood.

    Had je de kooi al of heb je hem gekocht? Je had al eerder knaagdieren.
    Je kunt er ook tamme witte muizen in houden.
    Dit muisje is gelukkig ook tam geworden, het was een pech’vogeltje’ maar uiteindelijk heeft hij geluk gehad met zo’n goede verzorgster.

    • Ik had niks meer staan dat geschikt was, traliekooien zijn niet zo geschikt voor muizen, moet echt een hele smalle tralieafstand hebben. Dus ik heb ook nog die kooi voor hem gekocht met van alles erbij, de kooi was wel in de aanbieding hoor voor 20 euro. ๐Ÿ˜‰ En ik wil ooit nog eens twee Roborovski dwerghamstertjes, dus de kooi komt later vast nog van pas.

      Het muisje is nog wel ‘wild’ hoor, zal zich dus ook verstoppen als hij je ziet, maar wie weet met veel geduld. Gisteren bleef hij wat langer rondlopen in de kooi terwijl ik erbij stond.

  3. Wat een leuke ervaring (en ook heel leuk opgeschreven). Wat een wonder dat het muisje is opgeknapt. het lijkt al helemaal niet meer op een wilde muis. Hij heeft het vast al heel goed naar zijn zin. veel plezier met Mini. We zullen nog wel vaker van hem horen.

  4. Pingback: Filmpjes Mini mouse | Mariek op de Kiek

  5. Wat een moeite voor een muisje. Dat doet mijn dierenhart goed! Hartstikke lief van je ๐Ÿ˜‰

    Toen ik op je blog terechtkwam en de bovenste foto zag, schrok ik eerst. Ik dacht dat je slangen had en daar een levend muisje in had gestopt. Niet uit bloeddorstigheid maar omdat slangen ook moeten eten. Dit verzin ik niet. Ik heb (helaas) een neef die dat doet ;-(
    Vandaar dat ik meteen verder ben gaan lezen, en met me met een zucht achterover op de bank kon laten zakken: je hebt ‘m gered!

    Fijn weekend en groetjes,
    Mirjam Kakelbont

  6. Pingback: Mini de muis | Mariek op de Kiek

Geef een reactie

