In de beits

Ik ben inmiddels weer wat verder met het frame van de schommelbank.

De planken heb ik bovenaan losgemaakt om ook aan de binnenkant te kunnen beitsen, het is maar goed dat ik keek want bij twee planken zat ook daar houtrot. Ik heb het weer uitgekrabt, behandeld met houtrotstop en opgevuld met epoxy putty.

Gisteren de reparaties gedaan, schoongemaakt en geschuurd. Ook alle bouten losgemaakt om de lastige stukjes alvast te beitsen. Vanmorgen toen dit droog was kon ik alle planken weer op de juiste plaats vastzetten en kon ik eindelijk de rest gaan beitsen. Boven- en onderaan heb ik alle bouten vervangen door RVS bouten en moeren.

Het was een mooie dag om te beitsen, zonnetje, lekkere temperatuur alleen die windvlagen waren minder fijn. Dit keer kwam er geen regen uit de lucht maar zand na een flinke windvlaag. Geen idee waar dit vandaan kwam. Het lijkt wel of ze het erom doen! Uiteindelijk viel de schade mee, toen de beits droog was heb ik het er redelijk vanaf gekregen.

Rechtsvoor de gerestaureerde poot.

De 4 planken (poten) wil ik nog een tweede keer beitsen, of 3 planken eigenlijk want de plank met het gerepareerde deel is nu al twee keer gebeitst. Zaterdag blijft het waarschijnlijk droog dus dan weer een poging. πŸ˜‰

24 thoughts on “In de beits

    • Thanx πŸ˜€ Ja die foto heb ik er expres bijgedaan voor de kleur. Nu de balkjes van de luifel nog en de bank zelf, blij dat er op zolder geen zand naar beneden valt of regen. πŸ˜‰

        • Tot nu toe heb ik alleen een muizenstaart naar beneden zien hangen door een kier naast de beplating, meer past daar gelukkig niet doorheen dus hopelijk blijven ze daarboven. :mrgreen:

    • En het ergste moet nog, de bank met al die smalle randjes en hoekjes etc…. aaah… en op onhandige hoogte want dat ding staat op de grond op zolder dus daar ga ik mezelf mee in de vernieling helpen. Hoewel.. heb nu schragen van de buurman geleend, kan ik misschien daar ook voor gebruiken om de bank omhoog te zetten.

        • Afgelopen zaterdag voor de tweede keer gebeitst en vandaag op schragen gezet en de onderkanten van de poten gebeitst, morgen nog een tweede laagje. Gisteren had ik een ‘rustdag’ al liep dat niet helemaal volgens plan zoals je gezien hebt. Had ik bijna verplicht nog langer moeten ‘rusten’ vanwege die hand. πŸ˜‰

  1. Dat heb je gedegen aangepakt, hij kan nu weer heel wat jaren mee. Goed onderhoud is belangrijk blijkt maar weer. πŸ˜‰
    Een geluk dat je de andere plekken bijtijds ontdekt hebt.
    Zeker saharazand, haha.
    Het is heel mooi geworden, Marika.

  2. Pingback: Operatie poot | Mariek op de Kiek

  3. Ach jee, ik dacht dat je er al was, niet dus, maar je pakt het wel meteen goed aan, dat moet gezegd!
    Verstandig om meteen RVS te gebruiken, dat gaat langer mee en blijft er knap(per) uit zien.
    Mmm, je lattenbankje moet dus ook nog, fijn klusje!
    Zeker als het even kan op werkhoogte zetten,anders op de grond gaan zitten!
    Succes!

  4. Zo te zien heb je het weer op je eigen, gedegen, manier aangepakt Marika. Petje af voor jou. πŸ™‚
    OT Plato zei het al, paarden hebben benen. πŸ˜‰
    Die dingen zijn een soort bescherming en het schijnt een hulpmiddel te zijn om het paard te laten tΓΆlten, een typische gang voor een IJslander.

    • Het bankje is nog hetzelfde, staat op zolder te wachten, de butler tray en de latten van de schommelbank-luifel heb ik al schoongeschrobt. Dat was al meer werk dan ik dacht, daarna twee dagen koppijn. Het gaat dus niet zo vlot. En nu weer andere dingen te doen. Komt goed ooit.

    • Er komt wel iets nieuws aan hoor, heb foto’s gemaakt in een bos afgelopen zondag. Maar de dagen erna weer geveld door zware koppijn, zo eindigen de meeste uitjes. πŸ˜‰ Misschien dat ik het vandaag voor elkaar krijg om ze op mijn weblog te krijgen.

  5. Pingback: Schommelbank | Mariek op de Kiek

Geef een reactie

