Manke poot

Nee niet ik maar mijn schommelbank. Een paar dagen geleden viel het mij op dat de rechter achterpoot (van vooraf gezien) er onderaan wat raar uitzag, alsof het hout aan het afbrokkelen was aan de onderkant. Toen ik eens tegen het hout tikte ging ik er dwars doorheen. Had de poot ineens nog maar een smal stompje… Oei dat was niet best, houtrot! En nog wel in hardhout potverdrie dat hadden we niet afgesproken.

Paar jaar geleden het bankje gebeitst en dit zou zeker 4 jaar meegaan, maar daar was die poot het duidelijk niet mee eens. De overige poten, zijn eigenlijk gewoon planken, leken nog wel goed, wel raar dat dit maar bij 1 poot het geval was.

Ik haalde de dwarsbalk onderaan los en begon de loszittende zooi eruit te krabben, blijkbaar was de rottende poot een toevluchtsoord voor iets waar ik van gruwel… oorwormen! Er rende een hele kolonie oorwormen naar buiten, gatverdamme.

Nadat ik weer durfde te kijken bleek de schade erger dan ik dacht.

Toch maar proberen te repareren… gelukkig bestaat er houtrotstop van Alabastine, dat snel gehaald (en nogal geschrokken van de prijs aaarg), maar ja je hebt er geen nieuwe bank voor hΓ¨? Dit spul moet de schimmel doden en het zachte hout weer hard maken. Er kwam nog een laatste oorworm naar buiten gewankeld die het chemische goedje niet zo kon waarderen.

Zoals de bank nu stond kon ik de achterpoot niet goed repareren, vandaag de bank eraf gehaald en de stellage op zijn kop in het gras gezet. Zo kon ik het beter bekijken, de poot bleek op nog meer plekken rot, dus ik mocht weer gaan pulken.

Nu ben ik nergens de typische houtworm gaatjes tegengekomen maar wel mini krioelende beessies die aan houtworm deden denken, er zat ook nog een larfje tussen brrr… Maar niet lang meer hoor want ik ging ze gelijk te lijf met de insectenspray. Toen dit zo’n beetje was opgedroogd heb ik alles nog een keer in de houtrotstop gezet en dat staat nu uit te harden. Duurt een uur of zes.

Dit is de andere achterpoot, zo hoort het te zijn, heb de onderkant ook even aangesmeerd met de houtrotstop, voor de zekerheid.

Tja en dit is de manke poot…

En zonder de dwarsbalk is het helemaal horror, je ziet dat ik er veel uit heb moeten halen, is bijna geheel uitgehold dat onderste deel. Dat zwarte is niet rot maar is donkergekleurd door de houtrotstop, maar ziet er daardoor nog erger uit. De overblijfselen zijn nog wel redelijk stevig en het geheel wordt nog harder als de houtrotstop is uitgehard.

Dit wil ik op gaan vullen en herstellen met apoxie sculpt, twee componenten spul voor hout en kneedbaar hout. De apoxie wordt keihard en is volledig weersbestendig, daar ga ik het grootste deel mee opvullen. Ik zal er onderhand een volledig nieuwe poot van moeten maken. Naar de buitenkant toe ga ik met het andere spul werken omdat dit mooier van kleur is. Laatste laagje wil ik doen met het kneedbaar hout want dit is in mahonie kleur.

Ik hoop dat het lukt! πŸ˜•

— Klik hier voor het vervolg —

26 thoughts on “Manke poot

  1. Na al je werk denk ik dat ik moet wegduiken voor mijn opmerking dat je misschien ook het rotte deel af had kunnen zagen en er een nieuw stukje plank tegen aan had kunnen schroeven?
    Maar ik heb veel bewondering voor je zoals je ook dit weer aangepakt hebt.

    Wat een ellende, houtrot en beestjes, brrrr.
    Veel succes met de rest van het werk Marika, ik hoop dat de poot er weer netjes uit gaat zien.

    • Heb ik ook aan gedacht maar dat zou ook snel weer gaan rotten, of je moet weer hardhout nemen, dat verkopen ze alleen als lange (dure) planken en de breedte en dikte komt niet overeen met mijn plank. Zou niet erg fraai worden. En zomaar schroeven gaat niet, elk gat moet voorgeboord worden en die boorgaten ook weer behandeld worden anders gaat dat weer rotten. Ook de afgezaagde delen moeten dan weer behandeld worden. Is dus ook best veel werk met kans op opnieuw houtrot want het blijft hout.

      Zoals ik het nu doe kan ik het vrij onzichtbaar repareren want het grootste gat wat opgevuld moet worden zit naar de muur toe, dat zie je dus niet, en het is straks extra sterk en weersbestendig.

      Voortaan goed opletten of het ook bij de andere poten begint, zodat ik eerder in kan grijpen, dan is het ook minder werk. πŸ˜‰

      Ik ben er op dit moment nog mee bezig buiten, steeds wat apoxie aanmaken en aanbrengen, heb twee olielampjes (stormlampen) aan buiten zodat ik wat zie. Kan het vannacht goed uitharden en kan ik er morgen weer wat bijplakken.

        • Ik lees je berichtje over de “manke poot” nu pas, maar je had ook even de maat van de hele poot naar me kunnen mailen. Mogelijk dat ik je aan een geheel nieuwe poot op maat had kunnen helpen van een juiste houtsoort. πŸ™‚
          OK, het is wat groter dan je plankjes voor je “dolls” , maar toch….

  2. Getverdergetver enz……al die enge kruipende uitvretertjes!
    Maar knap zoals jij dit kunt repareren. Ik zou net als Willie de zaag er in hebben gezet (of hebben laten doen haha…) Maar ja, dat is vast te amateuristisch voor iemand als Marika!
    Succes ermee Marika en dat je weer lekker mag schommelen binnenkort bij lekker herfstweer (hopelijk).

    • Ik ben niet echt handig in het recht afzagen van planken en het afmeten, komt dan wel heel precies anders staat hij wankel, en er moet 1 schuine kant aan, ook niet makkelijk. Oja en ik heb ook al geen boor, dus mijn methode is voor mij makkelijker. πŸ˜‰

  3. Oeh, ik kijk heel vies als ik denk aan al die gasten die zonder toestemming gebruikt gemaakt hebben van jouw schommelbankje (ik merk het al, alles en iedereen is dol op schommelbankjes hihi). We hebben hier van die bearchairs gehad, plÑÑtjes van stoelen, die zaten ook boordevol smerige beesten maar daar was ik veel te laat bij, zal ook geen hardhout geweest zijn, zeker niet voor die prijs.
    Ik hoop zo dat het je lukt om de poot te herstellen en dat ze (die viespeuken) geschrokken zijn van de spray zodat ze wegblijven en jij binnenkort weer lekker kunt schommelen :D.

    • Die insectenspray was wel vrij heftig, begon enorm te bruisen, kan ook een chemische reactie zijn geweest op de houtrotstop. Er bewoog gelijk niks meer.

      Die vieze oorwormen zitten trouwens ook al onder de dakbedekking van het kattenbuitenhuisje, zal het dak ook wel aan het rotten zijn. Dus mijn klussenlijst wordt langer en langer…. πŸ˜‰ En waar haal ik nu weer nieuwe dakbedekking… zucht.

      • Wat is dat voor een spul, die dakbedekking? Is van dat vijverzeil iets? Ik zeg maar iets hoor, ik heb geen flauw idee hoe of wat.

        Ik moest net aan jou denken, Steffie en ik waren in Den Bosch aan het shoppen en zagen de kermis. Dus huphup, insectenspray aan de kant, fototoestel onder de arm en wegwezen maar ;-).

        • Tja ik ben nog steeds niet naar de kermis geweest, had vandaag graag gegaan maar helaas ben nog te druk met repareren. πŸ˜‰

        • Ik kan me dΓ‘t ook weer voorstellen. Ten eerste omdat het gewoon veel tijd kost maar helemaal omdat he het af wil hebben he?

          Dacht ik er vanavond pas aan dat ik eigenlijk naar die muizenstad had kunnen zoeken! Ik weet alleen niet of Steffie dan met me mee naar binnen was gegaan hihi.

  4. Nou, toch een leuk projectje en jij bent weer even van de straat πŸ˜‰
    Als je een houtzagerij in de buurt kon vinden, had je daar makkelijk wat “afvalhout” kunnen scoren, maar je moet er net maar een weten hΓ¨?
    Misschien lukt het op deze manier, misschien ook niet, dat zal de toekomst leren.
    Je schommelbank staat in het gras he, verstandiger is om hem op 4 stenen te zetten, dan gaat het niet (zo snel) rotten!
    Nou, we gaan het wel lezen of het gelukt is of dat je uiteindelijk met je beentjes in de lucht door het hele geval heen gezakt bent hahahahaha!

    • Nee heb hem alleen nu in het gras liggen zodat ik hem plat kon leggen, normaal staat hij bij het raam op de tegels.

      Als het weer gaat rotten bijvoorbeeld boven het gerepareerde deel, kan ik altijd nog de hele plank vervangen, misschien beide planken aan de achterkant zodat ze gelijk zijn. En dan boven en onder in verstek laten zagen. Maar ja dan moet het wel even breed zijn want er zit een uitsparing in de dwarsbalk die er precies overeen past, bij een bredere plank gaat dat niet meer passen, bij een smallere plank zit je met de schroefgaten dat dit niet meer uitkomt.

      Nou ja eerst maar eens zo proberen. Al lijkt dit inmiddels duurder te worden dan een nieuwe plank. πŸ˜‰ Kan het niet even nog een paar dagen droog blijven, dan kan ik hem nog beitsen. Ik wil nu met dekkende beits gaan werken zodat alles weer in 1 kleur is, ook de epoxy poot. πŸ˜€

  5. Je bent gedegen bezig. Ach was mijn poot ook maar zo te repareren. Maar nee, bacteriΓ«le infectie. De voet is 2x zo dik en ik kan niet lopen. Kun je het je voorstellen? Ik snak naar warm eten πŸ™‚ Gelukkig kwam de huisarts vandaag langs en nam maatregelen. Die gaan vandaag nog in. Hoera.

    Marika, veel succes met je bank. Het zal je zeker lukken. Bij jou kun je zoiets met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon zeggen.

    • Ojee dat klinkt niet goed. Is er niemand die voor je wil koken? πŸ˜‰ En wat voor maatregelen nam de huisarts? Sterkte met je pootje!

      • In het weekeinde kookte Maria voor me. Nu is Thierry thuis ( hij is nog werkzoekend). Maar ik heb weinig honger, het zijn allemaal muizenhapjes. Die bacterie is niet zeker. In elk geval zit er ook wat jicht bij en over de ontstoken knie valt nog niks te zeggen. Morgen maar weer verder.

        En de dagen kruipen voorbij…voorbij…

        • Die knie zit aan hetzelfde been als de dikke voet? Dat is wel dubbele pech dan, hoewel… met twee kreupele benen kom je helemaal niet meer vooruit. Ik hoop dat het snel wat beter gaat, kan me voorstellen dat de dagen voorbij kruipen. Toen ik in het voorjaar wekenlang niet goed kon lopen merkte ik pas hoe beperkend dat is. Dus nu ik weer goed kan lopen ben ik ineens een stuk actiever, gewoon omdat ik zo blij ben dat ik het nog (weer) kan. πŸ˜‰

    • Ja het lukt aardig, hij heeft weer een nieuwe poot. Staat zelfs al 1 keer in de beits maar moet nog een keer. Er komt nog een logje hoor, maar ff druk druk druk. πŸ˜‰

  6. @Emmelinda: De muizenstad is niet aan te raden. Die er nu staat is niet dezelfde als vorig jaar. Een vriendin van mij is er gaan kijken maar werd er niet vrolijk van, arme muizen… Toen het zo heet was hadden ze binnen ook nog hete lampen erop schijnen, die muisjes lagen op apegapen. En dan ook nog eens keiharde muziek erbij. Ocherm…

  7. Pingback: Operatie poot | Mariek op de Kiek

    • Het is maar goed dat ik de foto’s nog heb, kon het me bijna niet meer voorstellen dat het er echt zo erg uitzag en dan kijk ik naar die eerste foto’s en tja… het was toch best wel erg. πŸ˜€

  8. @Piet: Daar had ik nog niet aan gedacht, lief aangeboden. πŸ˜‰ Al is het lastiger dan je zou denken, die plank heeft aan de zijkant ook nog een stuk of 4 gedeeltes met schroefdraad erin waar de andere onderdelen op passen. Kun je zien in het laatste logje. En bij de schuine kant bovenaan daar zit een uitsparing waar de bovenste balk weer in moet passen. Heb nu wel gemerkt dat het zwakke punt toch wel zit in de delen waar de bouten helemaal door het hout gaan (boven- en onderaan de poten/planken). De delen die aan elkaar zitten via het schroefdraad in de plank, zijn nog als nieuw.

  9. Zo, die was flink aangetast Marika. Ben wel blij dat het om een houten poot gaat en niet om die van jou of je katten. πŸ˜‰
    IK las vorige week nog dat oorwurmen heel nuttig zijn. Ze bestrijden namelijk bladluizen. πŸ™‚

Geef een reactie

