Facebook

In het tablet logje had ik het over Facebook, dat ik daar actiever ben dan hier op mijn weblog. Dat is eigenlijk pas sinds de layout op de schop ging bij Facebook en de Timeline werd ingevoerd, veel mensen hadden er een hekel aan, maar ik niet. Het begon daarna steeds meer op een blog te lijken o.a. met kopfoto en gesorteerd per maand en jaar zodat je makkelijk iets terug kunt vinden. Zoals het vroeger was vond ik erg onoverzichtelijk, maar nu vind ik het dus veel leuker geworden. Je kunt ook veel meer instellen, wat je wel en niet zichtbaar zet, of je iets aan iedereen wilt laten zien of aan je FB vrienden of aan een wat selectiever groepje mensen, het kan allemaal.

De Facebook community is veel groter dan hier, dus je bereikt meer mensen. Het leeft meer en er komen vaker nieuwe mensen bij, wat bij weblog toch wel erg ingekakt is. Veel van mijn FB ‘vrienden’ zijn mensen die mij kennen van mijn boetseerwerk en die komen vaak van ver over de grens, dus ik schrijf daar altijd in het Engels.

Het is wel anders dan een weblog, het is wat sneller maar ook vluchtiger. Mensen hebben minder tijd om te kijken en reageren, zitten vaak via een smartphone op FB denk ik, even snel door het nieuwsoverzicht te bladeren, je merkt dan ook dat er op een foto sneller wordt gereageerd dan een filmpje. Zo’n filmpje duurt vast te lang. ๐Ÿ˜‰

De updates over mijn moeder toen ze dat herseninfact kreeg, stonden ook eerst op Facebook, omdat dit het snelst ging en ik toen erg weinig tijd had. Je bereikt de mensen dan toch sneller dan via een weblog. Ik blijf natuurlijk ook bloggen, maar Facebook is ook een blijvertje. ๐Ÿ˜€

Voor wie geen Facebook heeft, zo ziet die van mij er ongeveer uit, als je op de foto’s klikt krijg je het groter te zien.

12 thoughts on “Facebook

  1. Ziet er leuk uit, duidelijke uiteenzetting Marika, maar om de jou welbekende redenen begin ik er niet aan

    • Dat vermoeden had ik al. Hoewel je wel alles af kunt schermen daar, je kunt zelfs instellen dat je naam niet opgezocht kan worden. Maar ik snap het wel. ๐Ÿ˜‰

  2. Fijn dat het voor jou werkt, maar ook ik begin er niet aan.
    Je facebook ziet er mooi uit en wat leuk dat de foto van Tootsie daar ook staat.
    Ach, ik lees je hier wel, je blijft immers ook bloggen.
    Ik hoop op wat mooie bloemenfoto’s van je tuin. ๐Ÿ™‚

  3. Het ziet er leuk uit bij jou. Maar juist om dat very vluchtige doe ik niets met mijn account. Ik heb hem, als het goed is, nu gedeactiveerd. Hij is er nog wel maar toch ook weer niet. Wat blijft zijn de ongevraagde, nietszeggende mailtjes die over de hoofden van de gebruiker door FB worden verzonden. Dan ben ik wel effe blij dat FB verlies geleden heeft (gna, gna).

    :Nee, bloggen is meer voor mij weggelegd. Die paar mensen met wie ik graag contact heb, kan ik toch wel vinden via MSN of via de mail. Dan gaat het gelukkig niet om het vluchtig maar om betrokken.

    Maar hoe dan ook, daar kan iedereen anders over denken en jij hebt wel degelijk een leuke FB account zo te zien. Ik ben benieuwd naar je bloemenstukje dat je gaat plaatsen.

    • Het is niet altijd vluchtig. Dat merkte ik wel bij het bericht over mijn moeder, binnen no time 30 reacties, op persoonlijke dingen wordt dus wel vaak betrokken gereageerd.

      Echt geschikt als verhalenblog is het niet nee, maar daar is het ook niet voor bedoeld denk ik. ๐Ÿ˜‰
      Verder heb ik alles goed ingesteld, alle games/apps geblokkeerd, bij advertenties kun je ook aangeven dat je naam er niet aan gekoppeld wordt e.d.. Wat die nietszeggende mailtjes over de hoofden van gebruikers betreft, die krijg ik niet denk ik want komt me niet bekend voor. ๐Ÿ™‚

      Hyves en Twitter gebruik ik niet meer en MSN komt er hier nooit op. Dus nu alleen nog WordPress en Facebook, dat is wel bij te houden. ๐Ÿ˜€

      • Marika, ik bedoelde die mailtjes van: Pietje heeft een nieuwe foto op facebook geplaatst etc. Ik krijg er dagelijks een aantal en als je dan een weekje weggeweest bent, is het een hele rij. Nu is mijn Fb uitgeschakeld maar die mails krijg ik nog steeds. Het ligt dus niet aan mensen maar aan een facebookrobot, denk ik.

        • Ik zou je account nog even activeren en nog eens bij de instellingen kijken, bij Meldingen. Dit kun je allemaal uitvinken hoor. Ik krijg alleen meldingen van reacties op berichten en foto’s e.d. van mijn eigen FB pagina, niet van wat anderen op hun pagina zetten. Ik kan er ook voor kiezen om niks te ontvangen als ik alles uitvink, of voor een wekelijks overzicht i.p.v. dagelijkse mail.

  4. Hihi jaaa dat had ik nou ook met die nieuwe timeline. Vond ik ook vรฉรฉรฉรฉl handiger. Maar nog steeds is Facebook het niet helemaal voor mij. Ik vind Twitter ook leuk maar is het ook niet helemaal. Eigenlijk moest ik iets nieuws ontwikkelen hihi, een beetje van hyves, beetje weblog, beetje van Feestboek en een beetje van twitter. Hmmz…

    • Ik merkte dat er vaak mensen uit diverse landen via mijn website op mijn blog kwamen en tja dan is alles in het Nederlands hรจ en van ‘google translate’ word je ook niet vrolijk, hoewel… sommige vertalingen zijn erg grappig. Maar die kunnen het nu dus via facebook volgen, is toch handiger voor hen. Dus heb ik eigenlijk twee blogs… .. ๐Ÿ˜€

  5. Ik vind Facebook ook wel leuk. Veel van mijn Facebookvrienden zijn mensen die ik vroeger ken (lagere school bijvoorbeeld) en het is toch wel leuk om te zien wat zij doen tegenwoordig. Het is ook wel leuk om even snel een foto erop te zetten of een klein dingetje waar je geen hele log mee kan vullen. Ik doe dus ook allebei!

Geef een reactie

