Bijenhuis

De appartementen van het vlinder-bijenhuisje waren alweer snel bewoond dit voorjaar. Het was een komen en gaan van solitaire bijen. Een tijdje later zaten de gaten netjes dichtgeplamuurd.

Eergisteren zag ik ineens iets vlieg-achtigs op het huisje zitten, dat was er een die nog zat uit te kreuken, nog maar net uit zijn cocon. En terwijl ik deze probeerde te filmen zag ik ineens iets bewegen in een gat daar vlakbij. Er was er nog een op komst! Komt niet vaak voor dat je op het juiste moment kijkt en het vast kunt leggen. In dit geval bleek het geen bij te zijn maar waarschijnlijk een zweefvlieg die uit zijn cocon kroop. 😎

13 thoughts on “Bijenhuis

  1. Nou, ik dacht eerst, hè get, wat is dat nou, oh een ontluikende zweefvlieg, apart, maar ik zie toch liever jonge vogeltjes uitvliegen 😉
    Doen ze hier trouwens niet, want in plaats van vogeltjes hebben we een hommel nest in een van de nestkastjes!

      • Het zoemt dat het een lieve lust is (reageerde zij “vlotjes”, tja, vakantie hè)
        Het kastje hing aan de kattenren en ik ben maar zo vrij geweest om het in etappes (ieder dag 50 cm wordt aangeraden, nouja, het ging iets sneller) te verhuizen naar een afgelegen hoekje in de tuin, waar nog steeds vrolijk door gezoemd wordt.
        Leek me voor de katjes toch iets veiliger!

  2. Ben ook niet zo dol op zulke beestjes maar dit is wel heel bijzonder, wat een geluk dat je erbij was.
    Heel mooi vastgelegd, Marika.
    Heb je ook vlinders bij het huisje gezien?

  3. Het lijkt mij ook een zweefvlieg met die dwarsstreepjes op zijn rug. Die zijn me sympathieker dan gewone vliegen, vooral als die je huis in vliegen. Vang ze altijd met een glas en kartonnetje en laat ze weer buiten spelen. Jammer dat het geen bij is want die worden zeldzaam al is er nu gelukkig een bijenhouder die een bij aan het kweken is die bestand is tegen het gevaarlijke virus dat de bijenstand en dus ook ons bedreigt. Op TV liet hij zijn kast zien met een close-up van één zo’n sterkere bij met een zo’n virusoverbrenger in zijn hals (net een soort grote teek) maar die vloog desondanks vrolijk en zo te zien kerngezond rond. Heel mooie filmpje! Wat een gezwoeg voor die vlieg om uit z’n cocon te komen maar die cocon zal zelf wel geen barensweeën hebben haha…

    • Liesbet, er zit nog een gat dicht waar waarschijnlijk wel een bij in zit, het gat waar je aan het begin van het filmpje een bij steeds ziet in- en uitvliegen. Als ik hem was zou ik nog even wachten op beter weer. 😀

Geef een reactie

