Een bietje sneeuw

Vannacht begon het voorzichtig wat te sneeuwen en dat is de hele dag zo’n beetje doorgegaan. Niet dat er veel ligt, op de stoep ligt niks, op de wegen ook niet, en op het gras werd het pas aan het eind van de middag iets witter. De planten houden de sneeuw iets beter vast, dus toch nog een paar winterse plaatjes kunnen schieten.

Bibi kijkt met grote ogen naar de vlokjes vanuit haar huisje en is vast blij dat ze droog zit.

Het waterreservoir onder de waterschalen heb ik met het oog op de komende vorst vanmiddag nog eens goed bijgevuld, zodat de pomp niet zo snel kan bevriezen. Inmiddels heb ik ook weer een net over de schalen gespannen, zo kunnen de vogeltjes wel drinken maar niet badderen. Scheelt weer een paar diepvriesvogeltjes in de tuin.

Tootsie zit te dromen van grote bergen sneeuw, want dit dunne laagje is natuurlijk niks voor een echte sneeuwkat als Toots.

Ook maar gelijk de vogelvoederhuisjes bijgevuld. De vogelzaadsilo’s zaten nog vrij vol maar de vogeltjes keken er niet meer naar om. Van dichterbij bekeken snapte ik wel waarom. De hogere temperaturen van laatst hadden iets in gang gezet.

Het onderste gedeelte was tot leven gekomen, precies waar de gaten zitten. Dat vonden de vogeltjes blijkbaar toch minder smakelijk.

Het onderste stuk was niet alleen aan het ontkiemen maar ook aan het rotten. Terwijl ik met een mes de kleffe massa probeerde los te steken, kwam er een stank vrij dat leek op een combinatie van kuilvoer en zwitserse (stink)strooikaas. Kokhalzend hing ik boven de vuilnisbak waarin ik de derrie probeerde te dumpen.

Gelukkig kan zo’n silo helemaal uit elkaar worden gehaald, zelfs de buis kan in twee helften dus kon ik het goed schoon- en droogmaken voor de nieuwe voorraad vogelvoer. Voorlopig gelukkig weinig kans op ontkiemen met die aankomende vrieskou. Nu maar hopen dat de vogeltjes hun weg terug weten te vinden naar de schone stankvrije voersilo’s. 😉

12 thoughts on “Een bietje sneeuw

  1. Hier ook een dun laagje sneeuw.
    Koester je oude sneeuwfoto’s maar Marika, ik hoop toch echt dat zulke winters nog een paar jaar wegblijven. 😉
    De bovenste is evengoed een prachtige sneeuwfoto.

    Jij bent weer goed voorbereid op de komende vorst, laat maar komen!

    Jakkie, geen wonder dat de vogeltjes het niet bliefden, met dit rare weer gaat alles anders dan anders. 🙂
    Leuke foto’s van de katten.

  2. Hm, ze zeggen dat het morgen weer gaat sneeuwen. . . . .
    Tootsie jouw wortels liggen vast ergens in een wintersportgebied,
    of nog verder weg, het is misschien niet aardig, maar ik hoop
    dat het hier bij blijft voor deze winter, maarja, ik ben dan ook meer
    een lentemens.

    Jee, wat kan dat vogelvoer toch een vieze meuk worden,
    ik had een heel klein potje pindakaas in een plantenbak gelegd,
    waar lekker van gesmuld werd, totdat ik zag dat het lag te schimmelen, bah!
    Gelukkig stonk het niet zo vreselijk als jouw prutje Marika 😉

  3. Wat een prachtige foto’s. Ik herken volgens mij het kattenhuisje van diersuper.nl (of zoiets). Heb zitten denken om deze te kopen vooral omdat Chica zoveel buiten blijft, zelfs als het regent. Maar deze winter heb ik haar amper van mijn bed af kunnen krijgen, de dame is denk ik echt oud aan het worden met haar 16 jaar, ook al een beetje doof. Dus ik wacht nog even af wat ze deze zomer gaat doen.

  4. Het is maar goed dat ik net niet aan een broodje kaas zat. Gatverdarrie,… ik zag je zo staan boven de vuilnisbak. Het is mij ook al eens overkomen dus die geur ken ik.

    Diepvriesvogeltjes is een leuke vondst 🙂

  5. A jakkie bah Marika. Dat zal het zijn waarom ik alleen voer als het vriest en sneeuwt. 😉
    Wat een mooie kopfoto van Tootsie en de foto van Bibi is heel leuk. 🙂

    • Ja ben bijna ingesneeuwd hier! 😯 Tootsie vond het prachtig, kwam vanmiddag met een laag sneeuw op zijn rug weer naar binnen. :mrgreen:

  6. Je kan toch weer nieuwe sneeuwfoto’s maken. 🙂
    Hier ligt een heel dik pak, dat door de vorst voorlopig zal blijven liggen ook.
    Wel leuk voor Tootsie. 🙂

  7. Hmmm… zo’n voersilo heb ik ook in de tuin hangen. Bij mij is geen sprake van groei van wat dan ook maar in trek bij onze kleine gevederde vriendjes is hij evengoed niet.

Geef een reactie

