Eens even bijkletsen

Met Tootsie gaat het best goed hoor, kijk maar naar deze Tootsie-geniet-foto's.

Ik heb het gewoon erg druk de laatste tijd en kom gewoon niet aan bloggen toe. Ik doe sinds enkele maanden weer wekelijks vrijwilligerswerk, waar ik de laatste weken extra veel tijd aan besteed heb omdat ik een film/DVD aan het maken was van een avondje filmen bij de jaarlijkse 'bonte avond' van het personeel van het zorgcentrum. Dat was erg veel werk maar is nu eindelijk klaar.

Tootsie's suikerziekte vergt ook veel tijd om zaken uit te zoeken en om me te verdiepen in allerlei zaken die daarmee te maken hebben. Ook actief op 2 fora voor suikerziekte bij katten. Over een paar weken ga ik overstappen op een andere insuline, namelijk Lantus een humaan insuline. Normaal wordt in eerste instantie Caninsulin gebruikt bij katten en honden en (in het geval van katten) alleen op Lantus overgegaan als de andere insuline niet goed aanslaat.

Met Caninsulin krijg je een bloedsuiker curve die heel erg op en neer gaat. De insuline moet je om de 12 uur spuiten en tegen de tijd dat je opnieuw moet spuiten zit een kat weer heel hoog omdat de insuline dan uitgewerkt is. Zo kan een kat rond de 22 mmol zitten tegen de tijd dat hij weer een spuit krijgt en zakt hij vervolgens zo'n 4 uur na de spuit tot 5-9 mmol om daarna weer omhoog te klimmen naar boven de 20. Een mens zou hier zwaar beroerd van worden maar katten moeten het daar maar mee doen.

Veel katten hebben er ook niet zo'n problemen mee maar Tootsie duidelijk wel gezien zijn neuropathie. De Methyl-b12 tabletjes helpen wel goed maar zolang hij blijft schommelen is er kans op nieuwe zenuwbeschadiging en dan blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.


Er is ook een hoop gedoe geweest (en nog) rond de kwaliteit van Caninsulin. Steeds vaker zaten de flesjes vol met vlokjes, zo'n flesje mocht je dan terugbrengen naar de dierenarts want dit mocht je niet gebruiken volgens de producent. Het is altijd een heel fragiel goedje geweest en mocht absoluut niet geschud worden alleen licht gezwenkt. Nu zou uit een nieuw onderzoek in Duitsland blijken dat de insuline wel gewoon geschud mag worden omdat de kristallen in labtests intact bleven. De vlokjes zouden dan ook gewoon oplossen.

Tootsie reageerde vaak heel slecht op een flesje met vlokjes erin en ik kon de laatste maanden geen enkel flesje meer vinden zonder vlokjes. Ook na het schudden reageerde hij heel wisselend op de insuline. Op flesjes waar veel vlokjes inzaten reageerde hij erg slecht, en op flesjes met minder vlokjes reageerde hij wel beter. Er leek dus wel degelijk verschil in werkzaamheid te zitten tussen een vrij schone insuline en een met veel vlokjes, ondanks het nieuwe 'schud protocol'.

Doordat de dierenartsen inmiddels op de hoogte zijn gesteld van dit nieuwe protocol, gaan de assistentes vaak de flesjes bij binnenkomst al schudden, waardoor ik nu niet eens meer kan zien hoeveel vlokjes er inzaten bij aanvang. Het is dus een soort Russische roulette geworden, of ik een flesje in handen heb dat wel of niet goed werkt. Stel je denkt hij reageert minder goed op de insuline en gaat de dosering verhogen tot hij het weer redelijk doet, en je begint later aan een nieuw flesje dat veel sterker blijkt te werken… nou dat is dus levensgevaarlijk want je kunt hem dan zo een hypo inspuiten.

Ik heb zelfs de insuline onderzocht onder de microscoop om te zien of ik verschil zag in de samenstelling van een druppel uit een goed werkend flesje en een uit een slecht werkend flesje. Ik dacht te zien in de slechter werkende insuline dat er meer en grotere kristallen aanwezig waren dan in de andere insuline. Maar ja ik heb natuurlijk geen idee hoe het eruit hoort te zien. Zo'n kristal is trouwens wel erg mooi om te zien, het is net een kubus. Tegen warmte kan het duidelijk niet want je zag de 'kubussen' op den duur scheuren en uit elkaar vallen onder de warme lamp van de microscoop. Dat heb ik gefilmd en zal ik nog wel een keer laten zien.

Ik heb me het afgelopen jaar al wat ingelezen in het werken met Lantus insuline. Dit werkt heel anders dan Caninsulin, het is eigenlijk veel veiliger want Lantus kent geen pieken en dalen zoals caninsulin. Je spuit het 2x daags in onder de huid en daar worden kristallen gevormd die langzaam over de dag insuline afgeven waardoor een gelijkmatige curve bereikt kan worden. De kat kan zelfs op normaalwaardes ingesteld worden zodat ook de nieren voortaan ontzien worden. Katten voelen zich daar dus veel beter bij. Het duurt alleen even voordat je de juiste dosering bereikt hebt en je moet bereid zijn om meerdere malen per dag bloed te prikken. Nu deed ik dat toch al omdat Tootsie zo schommelt met zijn waardes, dus wat dat betreft maakt het mij niet uit.

Een tijdje geleden heb ik het voorgelegd aan de dierenkliniek en zij waren bereid om het voor te schrijven, het gaat namelijk om offlabel gebruik. Lantus wordt al in diverse landen met succes ingezet bij katten, maar het is niet geregistreerd in Nederland als diergeneesmiddel en een dierenarts mag het daarom weigeren.

Als het vakantiegeld binnen is eind juni ga ik overstappen op Lantus, het is toch even een uitgave omdat de insuline duurder is en alleen per 5 ampullen verkocht wordt, ook heb ik andere spuitjes nodig en ketonenstrips. En veel tijd want de eerste 3 dagen moet ik om de 3 uur zijn bloedsuiker testen om te zien hoe hij reageert op Lantus.

Tja je doet wat hรจ om hem zo gelukkig te zien als op de foto's bovenaan dit logje? Zo fijn voelt hij zich op de dagen dat zijn waardes een tijdje onder de 10 blijven, ook zijn vacht ziet er dan weer mooi uit, zodra hij weer te hoog zit wordt zijn vacht weer vettig en plukkerig. Op Lantus zal hij waarschijnlijk constant onder die 10 mmol blijven dus dat zal een hele vooruitgang zijn. ๐Ÿ™‚

13 thoughts on “Eens even bijkletsen

  1. Hij ziet er inderdaad heel gelukkig uit op de foto’s Marika.
    Je katten mogen blij zijn met zo’n supergoede poezenmoeder! ๐Ÿ™‚

  2. Ha, je bent weer terug en het gaat goed met je. Dat is fijn om te lezen. Dat het met Tootsie goed gaat blijkt wel uit de foto’s. Maar je doet er ook werkelijk alles aan en als jij ergens induikt dan weet je er volgens mij ook meteen alles van. En met resultaat. Een kat met zo’n moeder blijft kan alleen maar gelukkig zijn.

  3. Goed dat je er weer bent. Je bent een aardige expert aan het worden, je kunt zo bij de kliniek aan de slag ๐Ÿ™‚

    Succes met de Lantus..

  4. Suikerziekte bij katten was mij nog onbekend, en dat terwijl wij hier vijf katten hebben, lijkt me geen gemakkelijke ziekte als ik het zo lees…

  5. Fijn dat je weer een log schrijft. Jouw kennis over dieren is ondertussen zo uitgebreid dat je er een proefschrift over kunt schrijven!

  6. Jou kennende is dat een hele mooie film geworden. Wel heel wat anders dan je tuin b.v.

    Heerlijke foto’s van Tootsie.
    Je hebt er heel wat voor over, voor je dieren.

    Je zoekwerk levert goede resultaten op zeg, je zou anders maar doormodderen met de verkeerde insuline.
    Gelukkig werkt de dierenkliniek mee en krijg je de Lantus, hopelijk komen de goede verwachtingen uit. ๐Ÿ™‚

    Wat een gedoe met die vlokjes, schandalig eigenlijk he.

    Hij wast zich minder als hij zich niet goed voelt?
    Mooi log, Marika.

  7. @Elisa: Ik hoop het ook!

    @Truus: Hij lijkt net een big smile te hebben hรจ?

    @Plato: Maar het is best zwaar hoor, ik heb Tootsie ook heel vaak z’n bloed moeten testen, ook ’s nachts om te zien hoe hij reageerde op de insuline. Daardoor kon ik snel zien hoe hij reageerde bij het gebruik van een nieuw flesje. Ik zet alle metingen dagelijks in een sheet op Google Documenten. Ik hoop dat het straks iets rustiger wordt als hij op Lantus overgaat. Het begon me wel op te breken het vele testen, de diverse ‘experimenten’ met microscoop, meerdere bloedglucose meters uitgetest, het uitzoeken over hoe en wat betreffende zijn neuropathie, de fora bijhouden etc… Ik was er zo fanatiek ingedoken dat ik mezelf voorbij liep. Een paar weken terug werd ik ’s nachts ineens heel ziek en dat was wel een goede wakeup call dat ik het rustiger aan moet doen.

    @PeterS: Dank je wel. ๐Ÿ˜‰

    @Aline: Het komt wel veel voor maar meestal bij oudere katten met overgewicht, Tootsie is vrij jong om dit te krijgen maar het komt vaker voor.

    @J.E. Mulder: Nou dat valt wel mee hoor, maar als ik me ergens in verdiep dan probeer ik het wel tot op de bodem uit te zoeken. Perfectionist hรจ… is soms wel lastig. ๐Ÿ˜‰

    @Willie: Die film is inderdaad eens heel wat anders, en ook een stuk langer. Mijn langste filmpje is 10 minuten geweest denk ik, en deze film duurt meer dan een uur. Het was wel even improviseren, hoorde ’s middags pas dat degene die zou filmen niet kwam die avond en heb toen aangeboden om te filmen. Was even haasten. Ik heb 2,5 uur uit de hand staan filmen, dat was wel erg zwaar, sowieso zolang staan en die camera zolang omhoog houden. Daarna was ik ook wel een paar dagen behoorlijk ziek, kon mijn armen niet eens meer omhoog krijgen, maar goed dat ben je toch weer snel vergeten gelukkig.

    Wat betreft Tootsie’s vacht, hij wast zich wel hoor maar dat vettige (en ook roos) is typisch iets wat je ziet bij suikerziekte.

  8. Marika, het is goed dat je even gas terugneemt. Hoe dan ook, je bent echt goed bezig geweest voor de kat.

    OT. Nog hartstikke bedankt voor je leuke verjaardagskaart. Ook je ouders bedankt. Ik vond het ZO leuk. Ze hebben een mooi plaatsje op de woonkamertafel gekregen.

  9. De kaarten waren prima op tijd binnen. Ik heb mijn verjaardag niet gevierd. Want dochter op vakantie, nichtje had ruzie met zoon gehad en dan blijft er eigenlijk niemand meer over dan degene die toch al bij elkaar zijn. Ach, wat maakt het ook uit. Die kaarten maakten veel goed. Ik kreeg er een verschrikkelijk prettig humeur van ๐Ÿ™‚

  10. Mijn kater Fester heeft hetzelfde hoge en lage suiker,constant op en neer,dus ik ga lantis vragen aan mijn dierenarts. thanx

Geef een reactie

