Buitenleven

Gisteren en zondag leek het wel even zomer en vandaag had ik ineens weer een das om en rode handen van de koude wind op de fiets, het was even wennen.
Door het mooie weer van afgelopen tijd weer veel tijd doorgebracht in de tuin en natuurlijk regelmatig met de camera rondgelopen.

De magnoliaboom stond precies op het goede moment in bloei. Hij valt altijd snel weer uit en als je net regen treft tijdens de bloei dan is dat zo jammer. Maar dit jaar heeft hij het goed gepland.

Vorige week heb ik de vlinderstruik die in de achtertuin stond uitgegraven. Hij was de laatste 2 jaar al niet zo mooi meer, het blad werd snel lelijk en de takken werden veel te lang ondanks dat ik hem steeds in het voorjaar kort maakte. Het was een vlinderstruik die maximaal 2 meter zou worden maar hier werd hij minstens 3 meter hoog.

Een uur bezig geweest met uitgraven, de wortels gingen de halve tuin door merkte ik. Een van de wortels was onderhand zo dik als een arm. Daarna alles in stukken gezaagd zodat het in de GFT bak zou passen.

De dag erna snel naar het tuincentrum om een nieuwe te halen. Deze keer een dwergvlinderstruik, eentje die maximaal 1,25 m hoog wordt volgens het kaartje. Nou dan zal hij wel 2 meter worden ofzo… 😉

Bibi was op slag verliefd en houdt regelmatig de wacht bij de nieuwe vlinderstruik.

En ondertussen werd het steeds warmer en groener… de bomen hebben weer blaadjes hoera!

De viooltjes van vorig jaar zijn gewoon weer gaan bloeien. Daar heb je altijd lang plezier van.

Tootsie en Bibi zijn vrijwel elke dag in de tuin te vinden. Tootsie kan er echt van liggen genieten.

Hij gaat ook vaak tussen de bloemen liggen, vanmiddag helaas bovenop een nieuwe pioenroos die net uit de grond kwam. Hopelijk groeit het straks weer de goede kant op aangezien hij nu scheef staat. 😉

Het nieuwe nestkastje dat 2 jaar lang compleet genegeerd werd door de vogeltjes, is nu ineens bewoond. Ze zullen gedacht hebben laten we dit jaar eens een nestje beginnen nu er dagelijks twee katten rondlopen en er sinds eind vorig jaar een bankje onder staat. Daar is echt over nagedacht…

Het bankje heb ik dus na deze foto voor de veiligheid maar een eindje verzet. Bibi kwam zelfs al halverwege het huisje toen ze op de rugleuning balanceerde. :o)

Eergisteren keek ik nog een keer voorzichtig via de zijkant (er zit een kunststof plaatje/kijkvenster voor) en er zat nu nog meer nestmateriaal in dan op deze foto. Ook zat er op dat moment een koolmeesje op het nest! Die geschrokken wegvloog toen de zijmuur ineens verdween. Kan ik me wel iets bij voorstellen…

Ik zag nog geen eitjes maar dat zal niet lang meer duren, nu zal ik er niet meer inkijken. Aan de katten te merken zijn de vogeltjes wel teruggekomen op het nest. Vooral Tootsie zit dan constant onder het kastje te posten en omhoog te turen.

Van de week eens kijken of ik van gaas een barrière kan maken tegen de muur onder het kastje, zodat ze niet omhoog kunnen klimmen. Want ik zie Bibi er wel voor aan dat ze het via het plantenrek gaat proberen. ;o)

7 thoughts on “Buitenleven

  1. Zo zonde hè, dat de magnolia maar zo kort bloeit. Het is elk voorjaar weer een fantastisch gezicht. 🙂
    Ik zou zeker niet te lang wachten met het katveilig maken van dat nestkastje. Lijkt me beter als je dat gedaan hebt voor ze broeden.

  2. Wauw, wat een prachtige magnolia!

    Hopelijk wordt je nieuwe vlinderstruik mooi en gaat hij veel vlinders aantrekken in de toekomst.

    Leuke foto’s van Tootsie en Bibi in de tuin.
    Haha, ja, niet erg slim van die vogeltjes.
    Gelukkig heb je het vogeltje niet verjaagd. 🙂

    Het was het wachten waard, dit logje.
    Prachtige foto’s, Marika.

  3. Prachtig he die magnolia, hier bloeit hij ook al uitgebreid. Mijn katten genieten ook zo buiten, ze willen meteen het balkon op als ik thuis kom.

    Verder kom ik even afscheid nemen, ik stop namelijk met mijn weblog.
    Succes met alle mooie creatieve bezigheden, de katten en de tuin!

  4. Het is nog te vroeg voor zomer, laat het nog maar een poosje fris blijven, des te langer kunnen we genieten van de pracht en praal van de bloesem.
    Wow, wat is je magnolia weer mooi Marika!

    Bibi denkt vast ïk ga er maar bij zitten, anders spit ze deze straks ook weer uit 😉

    Je kunt er op wachten dat Tootsie binnenkort de sprong waagt hoor en mocht Tootsie het niet doen, dan komt er wel een ander jagertje om een poging te wagen.

    Enne. . .Tootsie. . . ga van die pioeroos af, ben je nou helemaal haartje. . . .!!!!

  5. Geweldige foto’s heb je hier neergezet. Grappig: jij haalt je vlinderstruik weg, ik doe hetzelfde, ook omdat ie steeds kaler werd. Toch een kwestie van heel goed en vooral op tijd snoeien. En die boomwortels. Breek me de bek niet open. Ik heb ondertussen mijn 5e groene container propvol geduwd. En ik ben nog niet op de helft. Jouw tuin ziet er weer heel gezellig uit. Zoals altijd eigenlijk. 🙂 Driewerf hulde.

Geef een reactie

