Tootsie update (van woensdag)

Met Tootsie ging het vandaag (woensdag) een stukje beter. Ik had er eigenlijk helemaal geen goed gevoel meer bij omdat hij maar niet wilde eten, zelfs niet toen zijn bloedsuikerspiegel afgelopen dinsdag een normale waarde had van 5.5, vier uur na de eerste insuline injectie. Het blikvoer wat hij at was zo weinig… en hij had al sinds vrijdag bijna niks meer op!

Vandaag rond de middag heb ik weer gebeld om te vragen hoe het met hem ging. Hij had blikvoer gegeten ’s morgens zeiden ze maar de brokjes dus nog steeds niet. Wat raar is want eigenlijk is hij meer een brokken liefhebber dan blikvoer liefhebber. Toen ik vroeg hoe de waarde was van de glucose zeiden ze 1.7 mmol, ik schrok me een ongeluk want dat is wel extreem laag. Dit was dus 4 uur na de injectie van vanmorgen gemeten, dan is de glucose op het laagste punt. Ik dacht altijd dat alles onder de 3 al gevaarlijk was. Maar dit was nog normaal vonden ze… nou ja… Ze hebben wel de volgende dosis verlaagd omdat hij nu al zo laag zat.


Rond 4 uur ben ik weer op bezoek geweest en zag hij er naar omstandigheden toch wel goed uit. Hij reageerde nu ook beter op mij dan afgelopen dinsdag, "PRRRT" zei hij toen hij me zag hahaha. En wat denk je… ik haal hem aan, hij leefde gelijk helemaal op en daarna dook hij met zijn kop in zijn bakje met mousse en ging het overschot opeten. Ik dacht laat ik eens iets proberen, ik pakte 3 brokjes van Hills RD (een obesitas voer van Sammie) en legde dat voor zijn neus, hij at het gelijk op! En daarna snufte hij richting het bakje met Diabetic brokjes die hij al dagen niet aangeraakt had en begon daar verder van te eten.

De bedoeling is om hem weer op Royal Canin Obesity Management te zetten omdat hij het daar eerder zo goed op deed, dit reguleerde zijn suiker blijkbaar best goed omdat het toen niet opviel dat hij suiker had. Een assistente haalde snel een proefzakje en deed dit in een bakje gemengd met de Hills RD en hij ging er weer van eten. Ik was zo blij en opgelucht! Want pas als hij normaal eet kan hij goed ingesteld worden. Ik mocht hem ook nog rond laten lopen in die ruimte en dat vond hij ook erg interessant, helemaal niet bang gewoon relaxed alles aan het bekijken. Hij stond een paar keer richting het aanrecht te kijken en ik dacht… zal ik? Ik tilde hem erop en liet de kraan een beetje lopen en ja hoor hij hing gelijk met zijn kop eronder, even lekker met water gespeeld. De dierenarts liep toen net binnen en wist niet wat ze zag. ๐Ÿ˜‰

Ik ging vanmiddag in ieder geval een stuk opgeluchter naar huis dan gisteren. Ik had trouwens ook nog gevraagd om een extra bloedtest voordat ze om 20:00 uur weer insuline toe zouden dienen, gewoon uit voorzorg voor het geval het lager is dan ze inschatten want dan kan extra insuline toedienen heel gevaarlijk zijn. Het lijkt erop dat hij minder insuline nodig heeft dan aanvankelijk gedacht werd, dus dan mogen ze het wel extra goed in de gaten houden hรจ? Nu hij weer gaat eten is het sowieso afwachten hoe ver die waarde weer stijgt, lijkt me daardoor ook niet verkeerd om zo’n extra bloedtest te doen.

Update vrijdag 30 april

Woensdagavond om 20:00 uur voor de insuline injectie was zijn glucosewaarde (waar ik extra om gevraagd had) 7…nogwat mmol. Donderdag om 12:00 uur was het 2.9 en hij had vrij goed gegeten die dag. Als het zo bleef gaan zou hij vandaag naar huis mogen.
Vanmorgen had hij een waarde van 2.6 mmol, wat de dierenarts goed vond. Maar ze wist niet zeker of hij nog wel goed genoeg at, omdat er vanmorgen nog aardig wat brokjes in zijn bakje lagen en ze niet wist hoeveel de assistentes hem de avond ervoor gegeven hebben. Ze wil hem voor de zekerheid nog een dagje houden en als hij wel blijkt te eten mag hij morgen rond half 12 naar huis.

Beetje een tegenvaller wel omdat ik er toch op gerekend had dat hij vandaag naar huis zou mogen, plus het feit dat ik hem vandaag ook niet kon bezoeken omdat de dierenkliniek gesloten is op Koninginnedag. Ik mis m’n Tootsje… ๐Ÿ˜ฆ

Update zaterdag 1 mei

Ik mag Tootsie om 12 uur ophalen! Dan wordt mij ook uitgelegd hoe ik insuline moet spuiten enzo, gisteren heb ik op YouTube al wat filmpjes gezien waar ze dit voordeden en het leek me eigenlijk vrij makkelijk. ๐Ÿ™‚

Update 2 mei

Gisteren mocht ik hem ophalen (bij een andere dierenarts want deze had nu weekenddienst), zijn glucose was 4.(nogwat). Hij zou ook hebben gegeten maar ik zag dat zijn eetbakjes nog aardig vol zaten.
Thuis moest hij eerst weer even het hele huis verkennen en Bibi vond hem maar raar ruiken en begon te blazen en te grommen tegen Tootsie. Maar dat was binnen een half uur wel over.

’s Avonds zou ik hem voor het eerst insuline toe moeten dienen, maar alleen als hij zou eten, en natuurlijk at hij weer niet. Daarom vraag ik me af of hij wel echt gegeten had die ochtend in de kliniek. Het was nogal druk en hectisch zaterdagochtend dat ze misschien maar gedacht hebben dat hij gegeten had.
De dierenarts was vrij duidelijk… bij twijfel niet spuiten, als je niet zeker weet of hij gegeten heeft dus niet spuiten. Ik heb hem toch maar even gebeld gisterenavond, want wat moet ik doen als hij ’s morgens nog niet eet als hij weer insuline zou moeten krijgen. Ook dan mocht ik niet spuiten zei hij, als hij ongeveer de helft gegeten heeft dan mocht ik de dosering halveren en maar 1 eenheid spuiten. Hij heeft de hele nacht niks gegeten, maar ja dat deed hij eigenlijk ook niet toen
hij niks mankeerde, ’s nachts slaapt hij meestal.

Gisterenavond tussen 17:00 uur en 23:30 heeft hij wel 1 klein blikje
Sheba kip gegeten. En net heeft hij een paar brokjes van het voer van
Sammie gegeten (Hills RD) en een beetje tonijn. Naar andere brokjes of blikvoer kijkt hij
niet om. Dus hij heeft veel te weinig op om te mogen spuiten, morgen
maar weer terug met hem naar de kliniek. Ik ben benieuwd hoe hoog zijn
suiker dan is.

Ik heb toch het vermoeden dat er nog iets meer aan de hand is dan alleen suikerziekte, dat hij ergens pijn heeft ofzo. Hij schudt ook regelmatig met zijn kop vooral als hij zit te eten. Dit deed hij al toen hij die oogontsteking had, en dacht ik dat het daardoor kwam. Maar hij doet het nu nog steeds. Zo op het eerste gezicht zie ik niks in zijn oren.
Het kan natuurlijk zijn dat de suikerziekte bij toeval aan het licht kwam omdat hij niet wilde eten, maar het niet (of slecht) willen eten zou dus ook ergens anders vandaan kunnen komen.

12 thoughts on “Tootsie update (van woensdag)

  1. Ik word er helemaal blij van, van dit verslag. ๐Ÿ™‚
    Tootsie had jou gemist denk ik, hij was zo blij dat je er weer was dat hij meteen weer ging eten.
    Ja, als hij gegeten heeft dan zal de waarde weer anders zijn dus het is nog even uitproberen.
    Het gaat de goede kant op en misschien hoeft hij met het juiste voer niet eens insuline ingespoten te krijgen? ๐Ÿ™‚

  2. Ha gelukkig gaat het weer wat beter met Tootsie. Dan zal ik zo eens kijken of Madame M nog wat uit haar etensbak gegeten heeft. Die is ook wellicht iets van slag doordat we weer met allerlei materiaal aan het slepen zijn geweest..

  3. @Willie: Dat hopen ze inderdaad dat hij uiteindelijk zonder insuline kan, dat zou mooi zijn. Met de insuline dosering zit hij nu al laag met 2 eenheden en 8 uur later zat zijn glucose pas op 7 mmol. Ik zou zeggen geef hem dan nog maar wat minder insuline want ’s morgens zit hij rond de 2.6 – 2.9 wat volgens veel websites te laag is. Ze waren met 3 eenheden begonnen maar toen had hij vier uur later een glucose waarde van 1.7 mmol dus het was al 1 eenheid naar beneden bijgesteld.
    Ik heb eergisteren een gratis glucosemeter (startpakket) besteld via een linkje op http://www.suikerkatten.nl, dan kan ik het zelf ook in de gaten houden als hij thuis is. Nu maar hopen dat het een beetje snel opgestuurd wordt.
    @Min: Ojee is ze van slag? ๐Ÿ˜‰

  4. Wat grappig voor een diabeet om te lezen dat katten dezelfde soort suikerwaarden hebben als mensen!
    @Willie: als mensen op 20 zitten is het met een dieet niet meer in te regelen, dan ben je eraan voor de pillen of de spuit. Zal voor katten ook wel zo zijn. Het probleem met kinderen of huisdieren is dat je ook niet weet wat ze buiten de deur eten en/of van andere mensen gevoerd krijgen.

  5. @Natascha: Bij katten werkt het toch nog iets anders dan bij mensen blijkbaar, die kunnen er nog wel vanaf komen als de suiker goed wordt gereguleerd door het voer. Kan ook altijd weer terugkomen dus het blijft oppassen en om de zoveel tijd controleren. Voor katten hebben ze geen pilletjes om de insuline te regelen, je hebt de keus uit niks doen of insuline gaan spuiten. Vaak is dit dan voor de rest van hun leven maar het gebeurt ook regelmatig dat ze steeds minder nodig hebben en je uiteindelijk geen insuline meer hoeft te spuiten.
    Tootsie is een binnenkat dus dat hij bij anderen zou eten hoef ik me geen zorgen om te maken. Ben nu trouwens erg blij dat het geen buitenkat is, stel dat hij te lang van huis wegblijft, of nog erger dat hij wegloopt of buiten ergens een hypo krijgt.

  6. arme Toots!
    Hij mist je gewoon nu hij ‘in het ziekenhuis’ligt denk ik!
    Fijn dat het nu wel wat beter met hem gaat!
    Want hier is zo’n abces niks bij natuurlijk.
    Lou is inmiddels helemaal opgeknapt.
    Na eht grote abces bleek er nog een kleintje vlak boven zijn oog op te doemen,maar dat heeft hij zelf opgen gekrabt (het jeukte blijkbaar) en hij is daar verder niet ziek meer van geweest.
    Voordeel is dat hij toen toch nog aan de antibiotica zat,dus ik hoefde er verder niet meer mee terug naar de da.
    Inmiddels heeft ie ook al weer donshaar op zijn kop zitten en ziet alles er mooi schoon uit.
    ๐Ÿ™‚
    Sterkte maar met Tootsie!

  7. Hoera, welkom thuis Tootsie! En tja als we met dozen en zo gaan schuiven vind onze kat niet zo prettig… Gelukkig had ze vanochtend wel haar bakje leeg voordat wij weer verder gingen met schuiven…

  8. Jeetje dat is schrikken! Ik kan me heel goed voorstellen dat je hem miste, het is ook helemaal niks als hij in zo’n onbekende omgeving is.
    Maar fijn om aan het eind te lezen dat hij weer naar huis mag!! Gaat alles goed nu?

  9. Dus hij is weer thuis? Wat fijn!
    Hij eet dus ook goed genoeg.
    Mooi dat je straks een gratis glucosemeter in huis hebt, dan kan je hem zelf in de gaten houden. ๐Ÿ™‚
    Moet je voorlopig 2 eenheden spuiten? Of mag het al minder?
    Gelukkig lukt het jou om het zelf te doen, mij zou het niet zo makkelijk lukken met Mickey denk ik.

  10. Wat een geweldig nieuws Marika! ๐Ÿ™‚
    Het lijkt er dus op dat zijn suiker wel meevalt. Wat een opluchting! ๐Ÿ™‚
    Welkom thuis Tootsie! ๐Ÿ™‚

Geef een reactie

