Tootsie opgenomen

Vanmorgen is Tootsie opgenomen in de dierenkliniek. Vorige week begon hij ineens slecht te eten, dit in combinatie met veel drinken, plassen en te snel afvallen, vond ik wel alarmerend genoeg om vrijdag een bloedonderzoek te laten doen. Het waren gelukkig niet zijn nieren, maar zijn bloedsuikerspiegel was veel te hoog, zo’n 20 mmol. Dit kon ook door stress komen, hij vond het bloed afnemen namelijk niet erg leuk. Om het goed te kunnen meten moest hij daarom opgenomen worden zodat ze meerdere keren per dag kunnen prikken en kunnen beginnen met insuline therapie.

Het vele drinken en plassen deed hij eigenlijk al 2 maanden, sinds
hij op een light blaasgruisdieet staat (Royal Canin Urinary Moderate
Calorie), hier zit o.a. meer zout in zodat ze juist meer gaan drinken
waardoor de blaas goed doorspoelt. Dit werd dan ook in eerste instantie
niet gezien als een probleem, maar mij zat het niet lekker en ik was al
van plan om hem op ander voer te gaan zetten.

De dierenarts denkt nu dat hij al langer suiker heeft maar dat de
suiker eerst beter gereguleerd werd toen hij nog Obesitas voer kreeg,
zodat het niet opviel, het blaasgruisdieet is heel anders van
samenstelling en reguleerde zijn suiker niet meer. Nou ja zou kunnen
denk ik…

Vanaf vrijdag heeft Tootsie nog maar heel weinig gegeten, ik heb
koolhydraat vrij blikvoer gehaald waar hij een paar eierlepeltjes van op
heeft verspreid over de dag, iets van niks dus eigenlijk. Het is ook te
merken aan zijn gewicht, hij weegt nu nog maar 7,5 kg, wat voor hem
weinig is. Vanaf zaterdag is hij wel minder veel gaan drinken en
plassen, dat was nu weer normaal.

Maar voorlopig is hij dus opgenomen in de kliniek. Rond het middaguur
gaan ze weer prikken om te kijken hoe het dan is. Als ze hem goed
ingesteld krijgen dan zal ik hem voortaan zelf thuis insuline moeten
spuiten 2x daags precies om de 12 uur voor de rest van zijn leven. Ik
heb dit graag voor hem over ook al heeft dit nogal gevolgen voor je
sociale leven, ach ja welk sociaal leven? 😉

Ik denk dat ik voor
het schema 12:00 en 0:00 uur wil gaan om te spuiten, voor de middag heb
ik toch meestal geen afspraken omdat ik dan te gammel ben vanwege de
weke delen reuma. En daarna hoeft hij pas weer om middernacht zodat ik
toch ’s avonds eventueel nog ergens naartoe kan. Nou ja laten ze hem
eerst maar eens stabiel zien te krijgen.

Update dinsdag 27 april

Gisteren
rond het middaguur hebben ze zijn bloed weer geprikt en had hij een
waarde van 18 mmol. Een normale waarde ligt ergens tussen 3 en 7.
Vandaag zijn ze pas begonnen met de insuline therapie. Vanmorgen is
eerst weer bloed geprikt en had hij een waarde van 23 mmol. Vier uur na
de injectie met insuline is er weer bloed geprikt en had hij een waarde
van 5.5 mmol. Ze geven hem ’s morgens om 8:00 uur en ’s avonds om 20:00
uur insuline. Omdat hij al zo goed reageerde op de eerste dosis hebben
ze de volgende dosis die hij om 20:00 uur zou krijgen al iets verlaagd.

Helaas
wil hij nog niet eten, gisteren alleen een klein beetje Sheba mousse
met kip en vanmiddag een half blikje tonijn van Gimpet. Ze willen hem
vanaf morgen op Obesitas voer zetten omdat hij het daar eerder goed op
deed. Om de insuline goed af te stellen op dat voer mag hij niks anders
tussendoor. Nu maar hopen dat hij het wil eten… anders wordt het
dwangvoederen. Rond 11 uur vanmorgen heeft hij flink veel geplast,
gelukkig maar want gisteren had hij dus niet geplast en daar begon ik me
ook wel zorgen om te maken.
Hij zal waarschijnlijk de hele week
daar moeten blijven.

13 thoughts on “Tootsie opgenomen

  1. Hé, Marieka, het zit je niet mee dit jaar. Dit is heel erg vervelend. Ik hoop heel erg voor je, dat jouw insuline-schema zo kan worden uitgevoerd. Wij kregen daar een ander verhaal over bij Midas vorig jaar.

  2. Hai Meis, ik heb een erg lange reactie gegeven op je blog op hyves… ik duim echt van harte dat t stress is bij Tootsie.Naast mijn hele verhaal op hyves ben ik 1 ding vergeten: het is ook aan financiele aanslag op je leven…. alle controles e.d. aangezien het toch even duurt voor men de juiste eenheid insuline ingesteld heeft.
    Ik weet dat je ontzettend veel om Tootsie geeft en alles voor t beestje over hebt ( like me) dus ik wens je heel veel succes en sterkte en als je er iets over wil weten of kwijt wilt, weet me te vinden.
    Heel veel liefs en een dikke knuffffffff
    Ps: Geen idee of je iets gehad hebt aan t linkje? (www.suikerkat.nl)

  3. Het is wat met die dieren bij jullie. Sterkte dan maar.
    Zal nog een hele klus worden, om 2x daags zo’n naald in hem te krijgen.

  4. Het zit jullie ook niet mee zeg, blaasgruisdieet, zijn oog en nu dit weer. 😦
    En zo snel afvallen is ook niet goed voor een kat. 😦
    Ja, als Tootsie slecht gaat eten dan gaan de alarmbellen wel rinkelen natuurlijk.
    Dit kon je ook niet weten, dat hij misschien suiker had.
    Sterkte ermee.
    Met Sammie en Bibi gaat het nu toch weer goed he? Reageert Bibi goed op het nieuwe voer?

  5. oh jee.. arme tootsie.. hoe is het nu met hem? Hopelijk knapt hij snel weer op. En jij veel succes met het toedienen van de medicijnen

  6. Nu dit weer….
    Ik hoop dat ze Tootsie goed stabiel kunnen krijgen Marika.
    In het asiel zaten ook wel eens katten met suiker en die deden het goed dankzij de spuiten. 🙂

  7. Wat een medisch bulletin. Je hebt het er druk mee. Maar Tootsie kan zich geen betere verpleegster wensen. Alle bewondering. En natuurlijk hoop ik van harte dat Tootsie straks goed is ingesteld en daarna prettig kan verder leven.
    En dat jij eens wat minder last van die weke delenreuma hebt. Verdorie daar moeten ze toch iets tegen hebben?

  8. Hij heeft dus echt suikerziekte? En dan de soort waarbij je insuline moet blijven spuiten. 😦 😦
    Ze gaan hem weer op Obesitasvoer zetten maar hoe moet het dan met het risico op blaasgruis?
    Dat is minder van belang denk ik.
    Wat een gedoe allemaal maar zoals Plato zegt:
    Hij kan zich geen betere verpleegster wensen.
    Sterkte.

Geef een reactie

