Sammie update

6 februari 15:05

Na
de paar brokjes van gisteren lijkt hij weinig meer gegeten te hebben,
al dacht ik dat er wel iets uit het tweede bakje uit was. Ik heb nu in
elk bakje precies 30 brokjes gedaan, zodat we kunnen natellen of er
iets van gegeten wordt.
Omdat hij zo weinig eetlust heeft had ik het
vermoeden dat hij nog ergens pijn heeft, ik heb de dierenarts gebeld en
mocht vloeibare pijnstiller komen halen. Dat heb ik hem vanmorgen
gegeven via een spuitje in de bek, wat nog steeds een heel gevecht is.

Een
uur later heb ik een beetje gourmet mousse op de grond gelegd voor hem
en hij at het op. Daarna nog een paar keer en iedere keer at hij het
op. Zodra je het hele bordje voor hem zette wilde hij niet meer, alleen
met kleine beetjes tegelijk. Vanwege de aanleg voor blaasgruis mag hij
dit voer eigenlijk niet hebben, maar nu denk ik als er maar wat ingaat!
Vanmiddag heb ik hem nog wat van die mousse laten eten en toen wisselde
ik met de mousse van de dierenarts maar nee hoor dat wilde hij niet.
Vanavond wil ik proberen het pilletje fijn te maken en door de mousse
te doen, dat zou een hoop stress schelen, maar ja als hij er iets
vreemds aan ruikt wil hij meestal niet meer.

Ik zag vanmiddag dat zijn voetkussentje van de rechterpoot wat rood en opgezet is, daar zou de pijn vandaan kunnen komen. Misschien heeft hij zich bezeerd bij de dierenarts toen hij wild door de kooi sprong. Hij heeft donderdag een injectie antibiotica gekregen dat zo’n twee weken werkzaam blijft, hopelijk helpt dit ook tegen deze (vermoedelijke) ontsteking. Anders wordt het maandag weer richting de dierenarts met hem. Ik heb nu krantensnippers in de kattenbak gelegd want het grit (is bijna zo fijn als zand) zat nog tussen zijn tenen, wat niet bevorderlijk is voor een ontsteking denk ik.

Nu snel stofzuigen en wat opruimen hier in huis want rond 17:00 uur moet ik weer terug naar mijn ouders en om 18:00 uur alweer thuis zijn om friet te bakken, want mijn broer komt dan eten. Druk druk druk… Het is maar goed dat mijn ouders op slechts 5 minuten fietsafstand wonen.

Update:

7 februari

Sammie eet inmiddels weer redelijk goed, hij lust de nieuwe dieetbrokjes van Hills gelukkig wel. Ik heb geen pijnstiller meer toe hoeven dienen omdat hij blijft eten. Alleen de blikjes mousse die hij de eerste tijd zou moeten eten wil hij absoluut niet, de overige blikjes breng ik morgen terug naar de dierenarts, eens zien of ze nog wat anders hebben wat hij misschien lust. Het was de bedoeling dat hij de eerste 12 dagen natvoer zou eten om zoveel mogelijk vocht binnen te krijgen, maar ja tot nu toe lust hij als natvoer alleen Gourmet Gold mousse.

De pilletjes die de blaas ontspannen krijg ik er met geen mogelijkheid meer in, hij wordt ook met de dag sterker en het is gewoon niet meer te doen. Fijngemaakt in wat water met een spuitje in zijn bek lukt niet meer, hij verrekt gewoon dat hij slikt, grommen, blazen, probeert zich los te rukken, begint gigantisch te kwijlen en schuimbekken zodat alles er weer uitloopt. Zodra ik het pilletje in poedervorm door zijn Gourmet Gold mousse roer hoeft hij die mousse ook niet meer, terwijl hij het zonder wel wil eten. Ik heb het nu maar opgegeven…

Maar hij eet, drinkt, plast en poept. Zijn voetkussentje leek minder rood vandaag en hij ligt weer relaxed (als ik weg ben) languit in zijn stoel, dus het gaat eigenlijk best goed nu.

8 thoughts on “Sammie update

  1. Misschien zijn die pilletjes die de blaas ontspannen ook niet meer nodig. Hij plast nu immers.
    Je kunt aan de dierenarts vragen of het erg is als hij alleen Gourmet natvoer eet.
    Het is me er wel een zeg, die Sammie! Hoezo eigen wil? Je had het er maar druk mee.
    Hills vinden ze meestal wel lekker maar het is erg duur.
    Fijn dat het weer goed met hem gaat.

  2. Ik denk, dat je het gevecht toch gewonnen hebt, Marieka. Alle bewondering. Misschien zou je eens een blikje Clinic FSC kunnen proberen (dierenspeciaalzaak). Zelf leng ik het aan met wat water, omdat het wat plakkerig lijkt, maar met wat water is het net mousse.

  3. @Willie: Ik weet het niet, ze vonden het nogal belangrijk dat hij die kuur af zou maken, nou ja hoor ik zometeen wel, ik ga zo weer richting dierenarts om de blikjes terug te brengen.
    Hills is inderdaad duur, weet het niet meer precies maar ik dacht zo’n 47 euro voor 5 kilo. Normaal kreeg hij Obesity Management van Royal Canin, de 3,5 kilo zakken. Hills is omgerekend iets goedkoper per kilo.
    De Gourmet Gold mag hij zeker niet meer hebben vanwege de zuurgraad van de urine, dat moet rond een bepaalde waarde liggen om die kristalvorming tegen te gaan. Het speciale voer zorgt voor de juiste zuurgraad.
    @Margriet: Dat werkt alleen tegen struvietkristallen las ik, weet eigenlijk niet of hij struviet of calciumoxalaat vorming heeft.
    Nou ja, ze hebben nog allerlei merken en soorten natvoer bij de dierenarts, ik zal eens wat proefzakjes meebrengen straks.

  4. Gelukkig, het gaat de goede kant op met Sammie!
    Het lijkt me ook wel een sterke kat die tegen een stootje kan (en ze ook zelf goed kan uitdelen haha….)
    Je hebt wel engelengeduld met dieren!
    Mijn complimenten want van Sammy zul je ze wel niet krijgen.

  5. Gelukkig gaat het ondertussen wat beter met die wilde tijger. 🙂
    Is een baan als dierentemster niks voor jou Marika? 😉
    Maarre, alle gekheid op een stokje, het is erg frustrerend om een kat te moeten behandelen die zo tegenwerkt. 😦

  6. Zo ik heb even de laatste logjes bijgelezen, wat een gedoe zeg met Sammie. Ik weet precies hoe het is met blaasgruiskat. Bij mijn kat hadden ze het destijds ook al over een penisamputatie, gelukkig is het niet zover gekomen…
    Fijn om te lezen dat het met Sammie inmiddels weer wat beter gaat. Als hij zich zo misdraagt is hij vast niet zo ziek meer. 😉

  7. Wij hebben hetzelfde meegemaakt hoor. Het trauma houdt bij katten wat langer aan dan bij honden. Maar het gaat weer over als hij idd goed genezen is en zijn eigen ritme weer vindt… Net als mensen, ik weet daar inmiddels alles van. Sterkte met de lieve kat.

Geef een reactie

