Lichtgevende smurf

Vroeg in de avond wordt er aangebeld, ik loop naar de voordeur en zie iets kleins en fel van kleur door het glas heen. Ik maak de deur open en kijk naar beneden, een lichtgevende smurf aan de deur. Toen ik beter keek las ik de naam ‘Nederlandse Energie Maatschappij’ op zijn oranje fluorescerende jas. Nee hè? "Geleur aan de deur".

Sinds de anti-colportage sticker van Tros Radar heb ik nooit meer verkopers aan de deur gekregen, bijna twee jaar lang hebben alle bedrijven het netjes gerespecteerd tot gisteren… De Nederlandse Energie Maatschappij heeft er blijkbaar als enige lak aan. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

Het was dan wel een smurf maar wel een van de agressieve verkoop soort, misschien ter compensatie van zijn geringe lengte. "Oh ik zie het al" zei ik direct, "geen interesse… ik blijf bij Essent". De smurf trok toch zijn mond open en begon een vurig betoog over hoe goedkoop de NEM wel niet was en hoe slecht Essent. "Maar weet je wel hoe duur dat wordt bij Essent nu ze samengaan met RWE en al die dubbele rekeningen en ze zijn zo slecht voor het milieu… en wij leveren echte groene energie en we zijn een Nederlandse maatschappij dus ook nog goed voor de economie!" blahdiblah….

Ja het ventje ging helemaal los, hij moest en zou mij richting de NEM krijgen. Jammer voor hem was ik niet onder de indruk. Ik vertelde nog eens over mijn overstap naar Oxxio (Durion)  jaren geleden, dat me naast slapeloze nachten ook vooral erg veel geld had gekost, terwijl het juist zoveel goedkoper had moeten worden. Oxxio beloofde hetzelfde als de NEM nu. Ja daar had hij ook nog gewerkt vertelde hij, maar hij was zelf opgestapt omdat hij niet achter het product stond. Ah dacht ik, dat wordt dan binnenkort weer solliciteren.

Hij gaf zich nog steeds niet gewonnen en graaide een folder uit zijn map met een vergelijking van de prijzen van Essent en de NEM. Een grijnslachende kop van Frans Bauer staarde mij aan naast de prijzen… ook dát nog, weer een reden om niet over te stappen.
Ik maakte hem nog eens duidelijk dat ik sowieso niet aan de deur koop, wees richting de sticker naast de bel en zei dat die er niet voor niks hing. "Maar ik ben geen verkoper" durfde hij nog uit te brengen.

Ik begon er nu genoeg van te krijgen… "Die sticker heb ik juist opgeplakt omdat ik niet goed werd van al die energieleveranciers aan de deur! Als ik interesse heb om over te stappen dan zoek ik het zelf wel uit op internet."
"Ja maar ik heb hier alles bij me", probeerde hij weer, "je kunt zo overstappen daar hoef je niks voor te doen, wij regelen álles!". Ik kreeg weer een Oxxio déjà vu, ging ook allemaal heel makkelijk, iets te makkelijk en vervolgens kom je er nooit meer vanaf.
"Jaja je kunt mooi praten maar ik doe het toch niet."
"En als ik je heel lief aankijk?"
"Nee!"
Uiteindelijk droop hij af op zoek naar het volgende slachtoffer.

Een snelle Google zoekopdracht leverde de horrorverhalen op die ik eigenlijk al had verwacht. Dus mensen wees gewaarschuwd en barricadeer uw deur voor deze NEM terreur! 😉

34 gedachten over “Lichtgevende smurf

  1. Als je veel gas en electriciteit verbruikt kan overstappen zinvol zijn. Ik houd ook niet van geleur aan de deur.Ik laat mij,evenals jij,niks aanpraten.

  2. Het zoveelste verhaal van een ergelijk gebeuren. Ik heb ook heel wat herrie aan de voordeur gehad. Gelukkig ben jij standvastig maar hoeveel mensen trappen er in? Goed gedaan Mariek, opgerot staat netjes. Laat deze smurf zich maar laten opvreten door Gargamel, miauwwwwwww ja, opvreten, mrrrrauwwwwww.

  3. Ik heb ook al een poosje deze sticker op mijn deur! Die kon je indertijd downloaden en uitprinten. Helpt wel heb ik de indruk. Ik zit wel in een binnenhal maar als ze de eerste barricade (haldeur) hebben weten te nemen dan had ik eeuwig gebel aan mijn huisdeur. En al had ik op ’n gegeven moment mijn huisbel al afgezet (ze kunnen nu alleen nog aanbellen bij me via de bel bij de brievenbussen) dan was het ‘klopklop’. Daar heb ik nu nog maar zelden last van. We worden nu gerenoveerd en binnenkort krijgen we een intercomVIDEO (nu heb ik nog een gewone). Ben daar erg benieuwd naar!

  4. @J.E. Mulder: Voor een eenpersoonshuishouden is het vaak minder gunstig.
    @123controle: Wat ik o.a. las over de NEM is dat de kosten per m3 en kWh inderdaad lager zijn maar dat de vastrecht kosten fors hoger zijn, waardoor het alleen voordeliger is voor grootverbruikers.
    @Plato: Als ze op deze manier oudere mensen benaderen dan kan ik me goed indenken dat ze zich om laten praten, daar kan ik heel boos om worden.
    Weet je ik betaal nog liever iets meer voor gas en stroom dan dat ik met zo’n bedrijf in zee zou gaan. Een goedkoop stroomtarief is ook niet alles als de administratie van dat bedrijf een zootje is en de klantenservice slecht bereikbaar. Dan ga ik liever voor betrouwbaarheid.
    @Liesbet: Oh da’s wel handig zo’n IntercomVideo, kun je vanuit je luie stoel roepen dat ze op moeten hoepelen hahaha.

  5. Heel even dacht ik dat je dezelfde Smurf gezien had als ik gisteren. Alleen die hier aan de deur stond was van Eismann. Toen ik zei dat ik bij interesse wel zou bellen mocht ik hem zijn folder weer teruggeven.

  6. @Min: Oja dat is ook zoiets, die heb ik ook eens aan de deur gehad. Hele opdringerige verkopers. Ik dacht nog van nou ja ik kan wel een keer wat ijs nemen ofzo, en gelijk staan ze bij je binnen met allerlei formulieren en moest je eerst verplicht voor 30 euro kopen. Ja daag, dat heb ik dus echt niet gedaan en ja hij wilde ook zijn folder terug.

  7. Verschrikkelijk irritant he, die gasten. Aan de telefoon zijn ze ook zo erg, ik neem zelf de telefoon niet op maar mijn zoons omdat ik slechthorend ben. Meestal wimpelen ze ze wel af maar pasgeleden kon ik weer een annuleringsbrief sturen naar de EON omdat ik ineens overgestapt bleek te zijn. Ook zo agressief, de EON.
    Ik ben nu ingeschreven bij Bel me niet.
    Aan de deur zeg ik alleen dat ik niet geïnteresseerd ben en dan doe ik de deur dicht.
    Je hebt het leuk opgeschreven.
    Ik denk dat Td met laatste zin bedoelt:
    En als ik je heel lief aankijk?

  8. Je bent nog veel te lief geweest. Je hebt die smurf veel te lang laten praten. Ik ben zo klaar met die lui. Ik zeg nee en als ze toch door praten, want dat doen ze, dan vraag ik ze dringend, maar beleefd: “Ben ik niet duidelijk?” Daarna gaat de deur dicht.

  9. Net als Willie sta ik ingeschreven bij ‘Belmeniet’ dan krijg je echt nauwelijks die irritante telefoontjes meer binnen. En bedrijven die je wel mogen bellen omdat je er een klantrelatie mee hebt kun je vragen je te schrappen van de telefoonlijst bij hun callcentrum.
    En ja, ik ben het helemaal eens met Vedat. Glipt er nog wel eens eentje tussendoor dan bek ik ze gelijk af!

  10. Ik heb hier ook wel eens zo’n gast aan de deur gehad die, als ik niet op tijd thuis was gekomen om hem weg te jagen, mijn vrouw – hoewel ze er niets van snapte en alleen maar ‘nee’ zei- een abonnement had aangesmeerd.
    Tuig is het, allemaal.

  11. ik ben er laatst voor gaan zitten en uitgezocht wat het goedkoopst voor ons was. en dat was gewoon onze oude vertrouwde nuon! de NEM krijg ik echt een sik van. we hebben tijden gehad dat die figuren elke dag belde. mijn vriend die normaal heel rustig is is op een gegeven moment zo boos geworden en daarna werd het rustiger…
    en sinds bel mij niet gelukkig niets meer. hier zijn ze nog niet aan de deur geweest maar dan zien ze snel de dichte deur weer ik haat dit soort praktijken!

  12. @Willie: Ja aan de telefoon zijn ze helemaal erg, gelukkig word ik daar niet vaak lastig gevallen. Ik stond al bij Infofilter ingeschreven en een tijdje terug ook bij Bel-me-niet, een week later werd ik toch nog gebeld door een of ander bedrijf. Ik gaf aan daar niet zo van gediend te zijn en ik werd gelijk geattendeerd op het ‘bel me niet register’, ik zei ja daar had ik me al ingeschreven. Ze schrokken zich rot.. hihi, ze zullen gedacht hebben oeps dat wordt een boete. Maar het duurt gewoon een paar weken voordat je aanmelding er in staat.
    @Vedat: Bij iemand de deur in het gezicht dichtsmijten doe ik niet, zo ben ik niet opgevoed. 😛 Tenminste.. zolang hij vriendelijk blijft, doe ik ook mijn best om netjes te blijven. Normaal heb ik ze ook zo weggewerkt, maar deze was erg hardnekkig.
    Ik ben pas 1 keer flink uit mijn slof geschoten aan de deur, toen er een stuk of 4 knapen van een jaar of 13 aan de deur stonden die weigerden te vertrekken, die zelfs met de voeten de deur openhielden. Ai.. wat werd ik kwaad… (dat gebeurt niet snel) ze konden me tot aan het eind van de straat horen denk ik LOL
    @tD: Ja eigenlijk ook wel logisch dat je die zin bedoelde, ik was vast niet helemaal wakker ofzo. :o)
    @Liesbet: Normaal ben ik er ook zo vanaf, maar misschien was 2 jaar te lang geleden ik ben het een beetje verleerd hahaha.
    @PeterS: En het klinkt allemaal zo mooi zoals ze het vertellen, als je dan later wat research doet dan blijkt er weinig van te kloppen, of ze houden belangrijke info achter. Ik denk dat ik mijn sticker nog een keer uit ga printen en dan nog iets groter. 😉

  13. @Kim: Het schijnt ook nog veel uit te maken of je enkel- of dubbeltarief hebt, die goedkope prijzen zijn altijd gebaseerd op enkeltarief en zelf heb ik dubbeltarief.
    Gelukkig werd ik sowieso al weinig meer gebeld door bedrijven maar er was ooit een tijd dat ze wel iedere week belden, en altijd onder het eten! Zo irritant…

  14. Je hebt een stikker en ze blijven toch komen, hoe bedoel je onbeschoft, gelukkig wonen wij in een dorp en hebben wij hier eigenlijk geen last van (klopt het gouw af)
    Gewoon zeggen dat je geen intresten hebt en dan dicht doen die deur xd
    Zou ik doen denk, luisteren is toch tijd verspilling kun je nog veel leuke andere dingen doen

  15. Als de N.E.M. na Froger, d’Hond en Bauer ook al Smurfen inzetten bij haar klantenvissen, weten we allemaal zeker dat we daar niet moeten zijn. Los van de twijfelachtige naam en faamis het maar de vraag of hen wel is toegstaan blauwe mannetjes in dienst te hebben. Zouden die wel een werkvergunning bezitten?

  16. Nouw zeg, ik heb als bij naam tuinkabouter en men vriend smurf haha. Na worden we nu uitgescholden.
    Maar inderdaad heel vervelend die lui, neem altijd men hond mee naar de deur daar schrikken ze wel van af gheheh.
    Remco blijf met dit weer liever binnen hoor

  17. En wat vandaag goedkoper is, is morgen weer duurder. Het moet toch overal ergens vanuit de lengte of de breedte komen, Marika. Misschien betaal ik soms te veel, maar ergens anders voor weer minder. Het scheelt in ieder geval een hoop ergernis om gewoon daar te blijven, waar je bent

  18. @Vedat: Ik zag je in mijn fantasie die deur al dichtsmijten, maar oke jij doet hem dus rustig dicht. 😉
    @Elisa: Ik zag de dag ervoor 2 van die lichtgevende typjes rondlopen in de buurt maar wist niet dat ze van de NEM waren. Misschien hadden ze die sticker toen al gezien en daarom niet aangebeld en heeft er een gedacht de dag erna dat hij het toch wilde proberen…
    Hij zei zelfs dat ik hen vast wel had zien lopen de dag ervoor, daarom denk ik dat ze mij toen gezien hebben door het keukenraam heen, misschien dacht hij dat ik makkelijk om te praten zou zijn. 😉
    @Leo: Vast niet, ik heb ook geen legitimatie gezien trouwens. 😉 Aan de jas was al duidelijk genoeg te zien waar hij van was.
    @Truus: Heb je geen lamineerapparaat? Die van mij heb ik geprint, uitgeknipt en toen door het lamineerapparaat gehaald en daarna weer bijgeknipt. Dan heb je een geplastificeerde ‘sticker’. Of anders eens aan Shirley vragen of ze het op het werk even kunnen lamineren. 😉 Ik wil het ook wel voor je doen trouwens, hoe groot wil je hem hebben?
    @Remco: Ik mot geen tuinkabouters in de tuin! 😛
    @Renate: Tja toen ik nog een hond had kwam ze ook altijd mee naar de deur, maar dan bleven ze nog langer bij je deur rondhangen, mijn hond was zo’n allemansvriendje (Golden Retriever).
    @Wilma: Ojee toch niet erin getrapt hoop ik? :o)
    @Margriet: Ja dat is ook zo. Vorig jaar werd er overal aangeraden om je tarieven vast te laten zetten voor 3 jaar, en een half jaar later werd het weer afgeraden omdat de prijzen naar beneden gingen. Gelukkig heb ik het nooit vast laten zetten.
    @PLato: Is dit the American way? Wat ze ook graag proberen is om je die papieren toch mee te geven waarbij ze dan doen alsof je het toch binnen 10 dagen heel makkelijk nog op kunt zeggen. Dan kun je op je gemak alles doorlezen en bevalt het niet kun je heel makkelijk opzeggen. Yeah right.. Dan blijken ze telefonisch heel slecht bereikbaar en komen je brieven en e-mailtjes ineens niet binnen die 10 dagen aan. Moet je ook nog een aangetekende opzegbrief sturen van 15 euro ofzo. Oftewel zelfs het opzeggen kost vaak geld.

  19. Ik moest de EON binnen 7 dagen annuleren, heb een briefje geschreven waarin duidelijk stond dat ik binnen de 7 dagen was en het is goed gegaan. Ik had hem niet aangetekend. 🙂

  20. @Willie: Je kunt in die brief wel een datum zetten maar als de andere partij net doet of hij niks ontvangen heeft dan heb je nog geen bewijs. Gelukkig is het in jouw geval wel goed gegaan. Bij aangetekend versturen heb je wel bewijs, ze moeten tekenen voor ontvangst. Maar goed, gewoon nergens meer intrappen dan hoef je ook niks op te zeggen. 😉

  21. Blijkbaar kunnen ze je zonder handtekening over laten stappen aan de telefoon.
    Ik kreeg een ‘welkomstbrief’ waarin stond dat zij de overstap voor me zouden regelen, ik hoefde niets te tekenen maar gelukkig kon ik snel annuleren. Je zal de brief toch maar te laat open hebben gemaakt…..

  22. Die ellendige marktwerking mag van mij vandaag stoppen. Want het houdt niet op. Straks beginnen ze weer met de zorgverzekeringen en de telefonie. En dan… en dan… Allemaal verschrikkelijk gezeik waar wij niks beter van worden.

  23. Ik probeer hun tegenwoordig dingen te verkopen, werkt ook heel goed hoor MAriek. Dan schijn je lastig gevonden te worden en dan bellen ze niet meer terug terwijl ik ze een mooi doek wilde verkopen waar je zo op kunt air brushen, gaat echt bijna vanzelf. Achja.
    Gr Anja

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s