Lieve Sam

December 2006
Slachtoffer: papa

Januari 2008
Slachtoffer: mama

Dader: Sammie

Sammie de kat van mijn ouders, is er eentje met gebruiksaanwijzing. Het is altijd een wat bange kat geweest en absoluut geen schootkat. Hij vindt het wel fijn om zo nu en dan aangehaald te worden maar ook weer niet te lang, dan krijg je een mep. Spelen vindt hij heel leuk vooral met zijn ‘hengeltje’, hij gromt en blaast ertegen alsof het zijn grootste vijand is, waarna hij hem triomfantelijk de hele kamer doorsleept.

Sammie zit ook regelmatig voor het raam op andere katten of vogeltjes te loeren, die hij in de tuin ziet. Hij heeft dan alleen nog maar oog voor de indringers buiten en raakt daar erg gespannen door. Een plotseling geluid of beweging vlakbij zorgt er dan ook voor dat hij schrikt en direct in de aanval gaat, zonder eerst te kijken wat hij aanvalt, zo’n aanval is dus niet persoonlijk. Het wordt ook wel afgeleide agressie genoemd. Mijn vader was vorig jaar een week voor kerst de pineut en mijn moeder een paar dagen geleden, toen ze even de jaloezieën recht wilde hangen.

Dit schijn je niet echt af te kunnen leren, er wordt geadviseerd om zo’n kat niet te benaderen als hij zo gespannen is, uit de buurt blijven tot hij zich weer bewust is van zijn omgeving, anders kan hij je lelijk verwonden.

De dag nadat hij mijn moeder toetakelde moest ik hem ontwormingspasta in zijn bek zien te spuiten… *slik* Gelukkig ging dit goed en heb ik al mijn vingers nog! Na zo’n voorval krijg je toch een beetje schrik. Bij het toedienen van de pasta zie je wel dat hij niet echt agressief naar mensen toe is. Je moet alleen zijn gebruiksaanwijzing zien te ontcijferen, want die krijg je er niet bij hè?

25 thoughts on “Lieve Sam

  1. Oei, hij heeft je ouders echt goed te pakken gehad zeg. En inderdaad.. veel katten hebben een gebruiksaanwijzing. Als je snapt hoe het werkt gaat het prima 🙂

  2. Dat herken ik helemaal, de poes die wij vroeger hadden reageerde precies zo. Ik heb er zelfs een tetanus injectie voor moeten halen.

  3. Yep, we hebben het er lang geleden eens over gehad want onze Sam doet ongeveer hetzelfde. Als je idd bij hem uit de buurt blijft wanneer ie voor het raam ligt gaat alles prima. Maar soms zie je het niet aankomen. Dan ligt die mafkees onder de tafel en ziet ie een broek voorbij fladderen en HAP dan heeft ie je te pakken in een been. Het gekke is dat ie dat bij Marc en Mies bijna nooit doet. Hij moet altijd Stef en mij hebben. Lekker vlees waarschijnlijk hahaha 😉

  4. Yep, hebben wij ook gehad zo eentje. Alhoewel zij mensen ook nooi helemaal vertrouwde. Ze kwam (bij mij) op schoot en was erg knuffelig en speels, maar het bleef oppassen en vingers natellen. Het ergst vond ik dat ze de kids, als ze te dicht langs liepen, te grazen nam. 16 werd ze, en werd gedoogd hier, maar wat was ik soms boos. Noah heeft nog een littekentje op zijn gezicht. Het laatste wat ze deed? De dierenarts die haar euthenaseerde ivm kapotte nieren, te grazen nemen… echt waar, zo ziek en op als ze was…..

  5. Zo te zien heeft Sam je ouders goed te pakken gehad. Zo een poes hebben wij ook gehad, maar ze kon ook vreselijk lief zijn. Pilletjes geven moest je echt met handschoenen aan doen.
    Groetjes Sjoukje

  6. Bijna de poes die ik heb, en ik hou ontzettend van haar. Ik waarschuw iedereen die binnenkomt, haal Quincey niet zondar waarschuwing aan, zorg dat ze je aandacht heeft, laat haar aan je vingers ruiken… Toch blijft de angst dat ze ineens aanvalt. Sinds ‘haar’ soortgenoten verhuisd zijn gaat het met de dag een beetje beter. Ze blijft bang voor de man in huis, hoe goed hij ook zijn best doet om ‘vriendjes’ met haar te worden.
    Reden dat ze ‘bang’ is voor hem? Hij is de enige in huis die het aandurft haar een pilletje te geven, of de druppels in haar nek. Niet voor niets wordt ze hier ‘wilde’ genoemd, hoe dan ook is ze mijn kanjer! Ze is pas twaalf, maar van mij mag ze 100 worden!

  7. Ik deed het nátuurlijk weer eens fout!
    Gelukkig vond ik de uitleg van Sjoukje weer, nu maar hopen dat de bewegende plaatjes het wel bij je doen, hier een impressie van hoe anderen Quincey zien
    Groetjes Conny

  8. Eigenlijk onbegrijpelijk hoe een kat zo kan worden. Die van mij zijn echt schootho….katten. Doen geen vlieg kwaad en geven kopjes tot je er bij neervalt. Zijn zelfs te lui om kattenkwaad uit te halen. Reageren alleen op het geluid van een blikje.
    Die Sam….die moet in een vorig leven een rot baas hebben gehad.

  9. @Plato: Die van mij doen ook geen vlieg kwaad maar als ik zo die reacties lees hierboven dan zijn er toch wel meer katten zoals Sammie.

  10. mijn vriendin had een nieuwe kat
    en ik mocht hem niet aaien want dan
    beet hij je!
    maar hij went gulukkig wel aan mij
    anders was het niet leuk!

  11. mijn vriendin had een nieuwe kat
    en ik mocht hem niet aaien want dan
    beet hij je!
    maar hij went gulukkig wel aan mij
    anders was het niet leuk!

  12. mijn vriendin had een nieuwe kat
    en ik mocht hem niet aaien want dan
    beet hij je!
    maar hij went gulukkig wel aan mij
    anders was het niet leuk!

Geef een reactie

