Zere pootjes

Bibi was al een weekje niet helemaal zoals ze zijn moest, minder spelen en veel slapen, maar ja ze at goed en de ontlasting was goed dus dan gaan er nog niet direct alarmbellen rinkelen. Maar afgelopen donderdag zat ze op schoot en viel het me op dat haar voetkussentjes zo rood zagen en af en toe lag ze te rillen, hoewel ik nog twijfelde of het rillen was of toch gewoon spinnen.

Op vrijdag leken de kussentjes minder rood waardoor ik dacht dat het de goede kant op ging, maar zaterdag was het weer net zo rood als eerst en lag ze duidelijk te rillen. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en ik mocht gelukkig direct komen. ’s Middags zou het daar erg druk gaan worden i.v.m. een gratis huisdierenkeuring dus ik was blij dat ik toch nog op afspraak mocht komen voor die tijd.

Ze bleek koorts te hebben, 39,4. Alles tussen 38 en 39 wordt als normaal gezien. De dierenarts dacht aan een infectie, het opzetten van de voetkussentjes kon ook door de koorts komen. Ze kreeg een injectie met koortsremmer en een met antibiotica en een pillenkuur voor 10 dagen. Binnen het uur na die injecties begon ze weer de oude Bibi te worden, ze speelde en sprong weer door de kamer en haar voetkussentjes werden weer vrij normaal van kleur. Maar ’s avonds werd het weer rood, zo’n spuit werkt natuurlijk maar even en nu moest ze het verder op die antibiotica pillen doen.

Zondag met die pillen begonnen, die dag was ze weer hangerig en heeft ze bijna de hele dag geslapen. Ik heb haar een aantal keren een spuitje met water in de bek gegeven omdat ik niet zag dat ze dronk. Haar kussentjes waren nog net zo rood als eerst. Maandag begon ze weer te spelen en leek ze zich wat beter te voelen, hoewel de kussentjes nog steeds rood zagen. Dinsdag begon het rode duidelijk wat af te nemen gelukkig, de kuur slaat dus aan! Pff pak van m’n hart… Arme Bibi.

Hoe ze aan die infectie is gekomen is me nog steeds een raadsel. Ik denk dat het opzetten toch niet door de koorts kwam, want de dag erna was ze koortsvrij en was het nog steeds dik en rood. Ik heb foto’s vergeleken van een week geleden, daar zag ik dat ze op 30 september ook al wat rode teenkussentjes lijkt te hebben. Ze had trouwens naast die rode kussentjes (bij alle 4 de pootjes) ook een rood randje op haar neus. En dan ga je denken wat heeft ze rond die tijd gedaan en waar is ze geweest… tja o.a. op zolder, een allergische reactie op het eten van een muizenkeutel ofzo? Ik heb echt geen idee.

foto van 30 september

Normaal zijn haar kussentjes lichtroze van kleur, hier was het trouwens al minder erg dan eerst.

11 thoughts on “Zere pootjes

  1. Ach gossie.. Zekijkt ook helemaal zielig op die bovenste foto. Gelukkig gaat het alweer beter met haar, geef haar maar een knuffeltje

  2. Ach arme Bibi. En arme Marika want je bent natuurlijk heel bezorgd als zo’n poezekind ziek is.
    Ik heb ’t ook ooit eens gehad met mijn grote zwarte kater Bobo. Ik dacht letterlijk dat hij in mijn bijzijn het loodje zou leggen. Jeetje wat was dat eng. Jammeren, rillen en kletsnat van het zweet was hij. Bleek ‘ie ‘gewoon’ de griep te hebben. Binnen een dag was ie weer de oude. Nog nooit meegemaakt.
    Beterschap voor je kleine Bibi!

  3. Oh arme Biebje. Wat goed trouwens dat je naar die kussentjes keek. Vervelend is dat, dat je geen idee hebt waar het van is he? Dan kon je dat een volgende keer proberen te voorkomen. Nu is het gissen. Hopelijk was dit echt de laatste keer 😉

  4. Is het vandaag al beter met Bibi? Het zal vast wel goed komen. Jonge katjes zijn net mensenkinderen. Ze moeten nog wat weerstand opbouwen.

  5. gossie zeg das ook wat! wist de Dierenarts hetook niet dan? want bibi zal toch niet de enige kat zijn die dit heeft?? heel apart, maar blij toe dat het beter gaat nu….
    leuke foto van jouw beessies in de krant zeg, wauw hihi en die spin is ook mooi, goed excuus om de ramen niet te hoeven lappen?? hihihi… dikke knufffffffffffffff

  6. @Esther: Die bovenste foto is ook van eind september, ze keek niet echt zielig hoor, ze was gewoon lui aan het doen.
    @tat: Jee dat lijkt me helemaal schrikken als ze zo ziek zijn. Bibi had niet echt hoge koorts, ze bleef ook wel spelen maar ze ging snel liggen omdat het natuurlijk zeer deed aan de voetjes, en veel meer slapen dan normaal.
    @Emmelinda: Ja hopelijk krijgt ze het niet nog een keer. Ze wil steeds weer de zolder op maar daar houd ik haar nog even weg. De volgende keer misschien onder begeleiding dat ik kan zien waar ze precies naartoe gaat, en of daar iets ligt wat dit veroorzaakt kan hebben.
    @Elisa: Het is nog niet helemaal over hoor, maar het is niet meer zo vurig rood. Iedere dag ziet het er weer ietsje beter uit.
    @Plato: Ja ze kunnen nog niet zoveel hebben hè?
    @Daantje: Nee de dierenarts wist het ook niet. Kan ook een infectie in de darmen zijn zei hij, en dat de kussentjes opgezet waren door de koorts, maar ja ze had normale ontlasting dus dat leek me sterk. Zelf nog aangekaart of ze niet ergens doorheen zou hebben kunnen gelopen, iets irriterends zoals misschien een schoonmaakmiddel. Ja zou kunnen zei hij, nou ja hij wist het dus gewoon ook niet.

  7. He dat lijkt me echt vervelend als zo’n klein beestje ziek is. Vaak kunnen dierenartsen dan zo weinig doen (althans voor je gevoel dan…)
    Maar fijn dat het weer beter gaat!

  8. Hoe katten af en toe ergens aan komen is vaak een raadsel. Hopelijk gaat het nu weer wat beter met Bibimeisje. Konden katten maar praten, dat maakt het een stuk makkelijker. Beterschap, voor ‘mijn” meisje!
    Prettig weekend!
    Groetjes Sjoukje

  9. Hopelijk gaat het inmiddels wat beter met Bibi.
    Bibi….een mauwtje en een kopje van Minnie en Tommie. Ook zij wensen je beterschap.

Geef een reactie

