Klussenweek

Het was een vermoeiend weekje! Weinig puf gehad om te loggen. Vanwege het mooie weer ben ik maar eens aan een aantal klussen begonnen. De maandag vrij genomen zodat ik een paar dagen achter elkaar de tijd had.

Op zondag heb ik mijn waterornament weer geïnstalleerd, dat was anderhalve maand vroeger dan vorig jaar. Er moest een nieuwe slang aan de waterpomp want die was zo stug geworden dat hij doormidden brak. Even onthouden dat zo’n slang dus maar een jaar of 3 meegaat. Afijn, het was weer een fijn werkje tussen de glibberige pieren, naaktslakken en pissebedden. Lang leve de rubberen handschoenen! Een paar uur later zat de eerste merel al te badderen.

De voortuin was nog steeds een chaos, daar ben ik maandag aan begonnen. Door de renovatiewerkzaamheden van vorig jaar en de herstructurering van de wegen, waardoor mijn tuin een stuk korter werd, was er niet veel over van mijn voortuin. Er lagen nog steeds overal stenen en gruis van het boren in de muren, er staken grote wortels uit de grond waar ze een boom uitgetrokken hadden en vooraan lag bestratingszand wat ze gebruikt hebben om de stoep te tegelen. Daar groeit natuurlijk helemaal niks op.

Eerst maar eens samen met mijn vader naar Intratuin gegaan met de fietskar voor nieuwe planten. We kwamen terug met 6 kleine Hebe struikjes + 1 grotere, 7 extra buxus struikjes, 2 vlinderstruiken, een kamperfoelie en een druif (blauw), deze laatste twee zijn voor de achtertuin. Het zijn allemaal vaste planten dus je hebt er lang plezier van (als het goed is). Verder had ik ook nog 2 zakken van 40 liter potgrond in mijn fietskar, een bakje buxus mest en een nieuw plantenschepje. Dat was een zware lading om vooruit te trekken, ik kwam dan ook ietsje rood aangelopen thuis terwijl m’n tong ergens op mijn schoenen bungelde. Ik was eigenlijk al moe voordat ik aan de tuin was begonnen!

Mijn vader heeft eerst nog zo’n drie kwartier meegeholpen met de zwaardere karweitjes, zoals een oude struik uitgraven en stukken golfplaat eruit halen, die de vorige buurman een halve meter in de grond gezet had. Pa ging dan ook lichtelijk gebroken naar huis. Na het eten ben ik ’s avond nog verder gegaan tot 9 uur om de nieuwe planten in de grond te zetten en oude planten te verplaatsen. Ik heb weer een buxushaagje gemaakt met 7 oudere plantjes en 7 nieuwe, het verschil in grootte is nogal groot waardoor ik groot en klein afgewisseld heb, anders was het helemaal geen gezicht. Nu moet alles alleen nog flink gaan groeien.

Ook heb ik alvast geprobeerd de grond te egaliseren tussen de buurvrouw en mij in. Binnenkort worden er stenen bloembakken geleverd zoals mijn buurman ook aan de andere kant heeft. Mijn bloembakken muurtje wordt 2 bakken hoog in de hoop het onkruid van de buurvrouw enigzins te weren, bij de muur zal het trapsgewijs oplopen tot 4 bakken hoog. Lijkt me leuk om daar straks hangplanten in te zetten zoals hanglobelia’s en petunia’s.

Op dinsdag heb ik nog eens 80 liter grond bijgehaald, de eerste lading was namelijk al op. Met de fiets naar C1000 gegaan en lopend met fiets aan de hand en 80 liter potgrond achterop terug, ik was bang dat mijn steeds harder wiebelende fiets mij er niet meer bij kon hebben. De druif heb ik geplant naast de rozenboog, de kamperfoelie tegen de muur van de schuur, naast een clematis en 2 sierdruiven. Hopelijk wordt het geen ruzie op die muur!


Woensdag gewerkt, donderdag heel veel achterstallig huishoudelijk werk gedaan, vrijdag weer werken en ’s avonds aan de schommelbank begonnen om die in de hardhoutolie te zetten. Vanmiddag mee verder gegaan en ook de butlertray en stoel moesten eraan geloven. Wat een karwei… pfff al die latjes met onder- achter en bovenkantjes, oh ja en zijkantjes natuurlijk!

Het ging fysiek redelijk goed deze week. Geen idee waar het vandaan kwam maar ik had ineens meer energie waardoor ik veel meer kon doen dan anders, hoewel ik nu wel erg veel spierpijn heb. Ik kan alleen nog maar naar rechts kijken, naar links toe wil niet dan blokkeert mijn nek, dat wordt leuk morgen op de fiets. Zo meteen maar even een warme douche en een pijnstiller nemen en even een paar dagen rustig aan doen.

6 thoughts on “Klussenweek

  1. Ik kom snel weer eens een paar uurtjes voor je tuintje staan. 🙂
    Neem ik meteen Alex mee met een PC-voeding 😀

  2. @Brum: Hoi Brum, hebben ze je weer aan elkaar geschroefd? Voortaan niet meer dwars door een rotonde proberen te rijden hè… daar kun je niet zo goed tegen. :o)

  3. je hebt een aardig zwaar weekje achter de rug maar je hebt wel eer van je werk nu lekker op schommelbank in t zonnetje zitten 😉

  4. Joh, wat vreemd dat je zomaar voortuin bent kwijt geraakt. Ik weet wel dat het een huurhuis is, maar percelen hebben volgens het kadaster zeer nauw omschreven afmetingen, die ook een gemeente niet zomaar kan/mag veranderen. Als er een stuk(je?) van je voortuin af is, dan ligt de stoep inmiddels op grondgebied dat door jou gehuurd wordt. Lijkt me niet juist.

  5. @Remco: Ja heb er wel eer van. De temperatuur loopt heel langzaam op zie ik, ’t is nu 15.4 graden buiten om 11:55 uur. Nog heel even wachten tot de temperatuur verder oploopt voordat ik buiten ga zitten. Het waait behoorlijk waardoor het minder warm aanvoelt, maar uit de wind is het goed te doen. :o)
    @warmhart: Eigenlijk wel raar ja, tijdens een bijeenkomst van woningbouw en bewoners, werd er gezegd door iemand of we dan huurverlaging kregen aangezien we grond kwijtraken. Maar helaas, dat zit er niet in.
    Nou ja ik vind het niet zo erg hoor, het is nog groot genoeg. Zolang er maar niks van de achtertuin afgehaald wordt vind ik het best. 😉

  6. jeetje jij doet ook niet ff rustig aan , alles in 1x willen( ik ken dat wel ;-)) maarja dat kan natuurlijk niet, ff rustig aan meis, dikke knuffff

Geef een reactie

