Wie krijgt natte voeten?

LONDEN – In Siberië is een permafrostgebied ter grootte van Frankrijk en Duitsland bij elkaar begonnen te smelten. Hierdoor dreigen miljarden ton broeikasgassen in de dampkring terecht te komen.

Dit heeft de Britse krant The Guardian donderdag gemeld. Het gaat om een gebied dat al 11.000 jaar permanent bevroren is. In de turfgrond zit naar schatting 70 miljard ton methaangas, een kwart van alle methaangas dat wereldwijd in de grond zit. Het methaan wordt nu door de vorst vastgehouden, maar komt vrij als de grond ontdooit.

Broeikaseffect

Het mechanisme waardoor methaangas het broeikaseffect versterkt, is twintig keer sterker dan bij kooldioxide. De bevroren turfgebieden in Siberië zijn dan ook een van de zogeheten ‘kieperpunten’, waar een lichte opwarming van de aarde dramatische veranderingen in het wereldklimaat teweeg kan brengen.

Bron


Nou dat gaat weer lekker…. :-/
Een tijdje geleden zag ik een animatie die aangaf wat er gebeurd met Nederland als de poolkappen smelten en de zeespiegel daardoor stijgt.

Wie van jullie houdt het droog? Ikke in ieder geval niet…
Ik dacht nog dat wordt dan ‘s-Hertogenbosch aan zee, maar helaas ik zit hier iets te laag. *gaat rubberboot kopen* :-0

Klik op het plaatje om de animatie te zien
(Avi formaat, 256 KB).

Als het om een of andere reden niet werkt kun je het ook anders proberen. Met rechtermuisknop op de url hieronder klikken en dan “Doel opslaan als” kiezen, dan kun je het bestand eerst naar je harde schijf downloaden en daarna bekijken.

http://www.geo-loket.nl/tophoogte/demo/md_drape.avi

11 thoughts on “Wie krijgt natte voeten?

  1. Wat dacht je van de Haagse uithoek Loosduinen, waar ik twintig minuten lopen van de zee woon? Dat gaat naar Den Bosch toe, als het de verkeerde kant op gaat.

  2. Ik geloof dat ik bij zoveel nattigheid in een moeras kom te zitten.Dat was het in ieder geval eeuwen geleden waar ik nu woon.
    😕
    Ik denk dat ik maar kaplaarzen ga aanschaffen alvast! 😛

  3. @warmhart: Jaartje of 100? Maar ja nu dat permafrostgebied aan het smelten is… 😕 😉
    @avier: Ik zou maar vast een bootje gaan halen, straks wordt het vechten om er nog een te bemachtigen. 😛
    @Martin: Vergeet je niet je snorkel mee te nemen dan? “Den Bosch de gezonken stad”… 😕
    @kattesnoet: Jij kunt vast nog naar Duitsland vluchten als het te heet..ehh nat onder de voeten wordt. 😉
    @Alex: Maar wel afgesneden van de echte veluwe, maar je kunt dan wel leuke dagjes uit plannen naar veluwe eiland. 8)
    @Annemiek: Oh dan komen wij allemaal wel naar jou toe roeien, mag wel hè? 😀

  4. @Daantje: Hmm..zit je misschien net op dat eiland? Gezellig met een poema… 8)
    @Adriano: De Limburgers lachen straks het hardst denk ik. 😕

Geef een reactie

