Tien planeten…

quote:
WASHINGTON – Astronomen hebben een tiende planeet ontdekt die rond de zon draait. Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vrijdagavond bekendgemaakt. Wetenschappers van het California Institute of Technology in Pasadena, dat deels wordt gefinancierd door de NASA, ontdekten de planeet, die ongeveer anderhalf keer zo groot is als Pluto. Door zijn afmeting in verhouding tot de negen bekende planeten in het zonnestelsel, moet het hemellichaam een planeet worden genoemd, zei astronoom Mike Brown van het instituut.

Verst

De planeet staat 97 keer verder van de zon af dan de aarde en is daarmee de verste die bekend is in het zonnestelsel. Brown ontdekte hem samen met zijn collega’s Chad Trujillo en David Rabinowitz. Zij fotografeerden de nieuwe planeet al op 31 oktober 2003, maar hij was zo ver weg dat zijn beweging pas duidelijk werd toen ze in januari van dit jaar opnieuw de gegevens bekeken. Sindsdien waren ze bezig met het nader bepalen van de afmeting en de beweging.

Bron

Ons zonnestelsel lijkt weer iets groter dan verwacht. Wie weet wat we nog meer tegenkomen. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in astronomie.
Neem zelf eens een kijkje in ons melkwegstelsel en vlieg langs planeten, manen en sterren van heel dichtbij, met het gratis programma Celestia.


Links: Jupiter met maan Europa op de voorgrond. Rechts: Mars met de maan Phobos

Links: Neptunus met Voyager 2. Rechts: de mooiste planeet van ons zonnestelsel…aarde. 🙂

4 thoughts on “Tien planeten…

  1. WAUW!!!! wat een geweldige poppen maak je zeg!!!!
    Verkoop je ze niet???
    Ik sta drie dagen op Castlefest met mijn kleding en jij …..ga je ook? Het beloofd beter te worden dan de EFF.
    Liefs
    ALice

  2. @Alice: Dank je wel! Ik verkoop ze soms, maar heb niet zoveel nieuws op het moment.
    Nee zelf ga ik niet naar Castlefest maar ik wens je veel plezier! Hopelijk wordt het mooi weer. 😀

  3. moest even zoeken naar jouw stukje erover. ik ben inderdaad ook geïnteresseerd in astronomie. voor het stukje over de tiende planeet had ik nog in gedachten om het filmpje van Pluto en Charon om te zetten in een animated Gif. maar dat gaat niet 1, 2, 3, dus zit nog in het vat. jammer dat er geen fraaiere beelden zijn van die tiende planeet. maar dfaarvoor moeten ze er een ruimtevaartuig langs sturen, ben ik bang.

  4. Eum, ja ik heb mij eignelijk nog nooit niet bezig gehouden met astronomie maar ik vind het echt wel heel facinerend , en vooral als je er iets nieuws over hoord , ik heb wel Geografie gevolgd toen ik nog in Africa was, mja da intreseert niemand niet zeker alé C ya ‘ll Peace in The Middle East would I say 😉

Geef een reactie

